Annonce
Nyborg

En pylon til - og så er det slut

For et par åt siden fik Nyborg sit andet kæmpe reklameskilt ved motorvejen. Nu kommer nummer tre lige overfor. Arkivfoto: Kasper Riggelsen.

Nyborg Kommune har sagt ja til endnu et gigant-skilt ved motorvejen. En 35 meter høj pylon med lysreklamer.

Nyborg: Nyborg? Er det ikke der, hvor der er en hel masse burgerbarer, benzintanke og store reklameskilte?

Det er i hvert fald nok sådan, de fleste danskere kender den gamle kongeby. Mange tusinde bilister kører af ved afkørsel 45 Nyborg Ø, spiser en burger, hælder benzin på bilen og fortsætter rejsen.

Og udviklingen i området ved motorvejsafkørslen fortsætter.

Nu har politikerne sagt ja til endnu en gigantisk reklamepylon på 35 meter. Den tredje i området omkring Storebæltsvej.

- Vi var enige om at sige ja til ønsket om endnu en pylon på transportcentrets grund. Men så er det også den sidste. Vi skal trods alt ikke have en hel pylonskov derude, siger Søren Svendsen (V), der sad for bordenden, da teknik- og Miljøudvalget diskuterede sagen for nylig.

Socialdemokraternes Albert Pedersen stemte også for tilladelsen til kæmpeskiltet.

- Men jeg bemærkede, at Østfyns Museer altid bør komme med deres kommentar til sådan noget, så vi ikke mister sporet i forhold til Unesco-satsningen, siger Albert Pedersen.

Han har også slået på kommunen bør have en samlet akitektur-politik.

Annonce

En kæmpe port

Politikerne havde forskellige placeringer til det store skilt at vælge imellem, men de var enige om, at den nye pylon skal stå nærmest overfor pylonen ved OK-tanken syd for Storebæltsvej.

På den måde kommer de to pyloner til at virke som en kæmpe port for bilisterne, der kører fra ved motorvenen og bevæger sig ind mod Nyborg.

Netop den effekt advarede kommunens egne eksperter imod i sagsmaterialet:

"Teknik- og Miljøafdelingen vurderer ikke, at denne "port-virkning" er hensigtsmæssig i bestræbelserne på at sikre en smuk ankomst til byen via Storebæltsvej" hedder det i indstillingen til sagen, men politikerne var altså af en anden mening.

- Vi var enige om, at det pæneste var at stille den nye pylon overfor den ved OK-tanken. Og vi kræver, at de bliver lige høje, siger Søren Svendsen.

En placering inde på Transportcentrets område var ejerne af området, Rema Etablering A/S, ikke interesserede i, og politikerne var ikke så meget for et andet forslag om at stille mega-skiltet i hjørnet mellem Storebæltsvej og rampen op fra motorvejen.

Før entreprenøren kan gå i gang med at rejse skiltet, skal der laves ny lokalplan. Det kan give diskussion og protester. Første gang, der skulle rejses en pylon ved Storebæltsvej, var Danmarks Naturfredningsforening på banen. Med en varmtlufts-ballon viste de, hvor synlig et lysskilt i 35 meters højde ville være også inde fra byen, men protesten hjalp altså ikke noget. Det skete i 1997 - altså lige da Storebæltsbroen var åbnet for tog. Den næste pylon kom til i 2017 og nu kommer altså det tredje skilt op i "motorvejsbyen" øst for Nyborg.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Mennesker med hjertestop skal reddes i fællesskab

Adskillige fynboer og syd- og sønderjyder er i dag i live, fordi de har fået hjælp efter et hjertestop af Region Syddanmarks førstehjælpsordning Danmark Redder Liv. Derfor har ordningen vist sit værd: Danmark Redder Liv redder vitterligt liv. Alligevel er der mindst tre gode argumenter for, at det præhospitale udvalg i Region Syddanmark mandag beslutter sig for at lukke den succesfulde ordning og i stedet lader regionen indgå i Trygfondens Hjerteløber-ordning, der har samme formål som Danmark Redder Liv. For det første er der mange flere syddanskere, der har valgt at deltage i Hjerteløber-ordningen end i Danmark Redder Liv. For det andet er ordningen landsdækkende, hvilket betyder, at også en nordjyde, en københavner eller en lollik på ferie på Fyn kan træde til ved et fynsk hjertestop. For det tredje er ordningen gratis for regionen, fordi Trygfonden betaler omkostningerne. Det sidste er i denne sammenhæng mindre vigtigt, for regionen skal såmænd nok kunne finde de få millioner kroner, som det i givet fald vil koste at køre ordningen videre. Det vigtige er, at hele Danmark bliver i stand til at redde liv ved hjertestop. Der er dog ingen tvivl om, at Hjerteløber-ordningen trænger til en forbedring. Det er f.eks. højst mærkværdigt, at man kan blive hjerteløber uden at have erfaring med eller uddannelse i førstehjælp. Derfor bør regionen i samarbejde med de øvrige regioner motivere Trygfonden til at tage et større ansvar for, at de frivillige, der rykker ud til hjertestop, også reelt kan redde liv. Ellers giver ordningen ingen mening. Indtil Trygfonden er klar med en styrket hjerteløber-indsats, bør regionen fortsat bruge et behersket millionbeløb til uddannelse af de fynboer og syd- og sønderjyder, der melder sig som frivillige - nu blot i Hjerteløber-programmet. Det vil skabe større sikkerhed og tryghed for alle parter. Og det vil sikre, at endnu flere mennesker overlever et hjertestop. For det bedste er at redde liv - i fællesskab. Så tag et førstehjælpskursus - og meld dig til.

Annonce