Ifølge sundhedsmyndighederne kan coronavirus have et op til flere dage langt liv på overflader og genstande, hvis ikke de bliver gjort rene.
Det må siges også at gælde på inventaret på landets hoteller. Derfor har Holger Mikkelsen bedt Fyens Stiftstidende om at finde ud af, om det er en regel, at et hotelværelse skal have stået tomt i 48 timer, inden nye gæster flytter ind på det.
Horesta, som er hotellerne og restauratørernes brancheorganisation, anbefaler, at deres medlemmer følger myndighedernes påbud og opfordringer. De handler blandt andet om, at man bør sikre god hygiejne og gøre endnu mere rent. At sætte hotelværelser i karantæne i to døgn er dog ikke en del af opfordringerne og derfor heller ikke noget, overnatningsstederne gør.
- Lige nu er det jo næsten et tænkt problem, for hotellerne er lukkede eller kører med næsten ingen gæster. Men når man kigger på de anbefalinger, der er til rengøring, så er det som udgangspunkt den rengøring, man normalt gør, som man skal være opmærksom på at gøre. Hotellerne har i forvejen en høj rengøringsstandard, når de skifter gæster. Det, vi oplever her, er, at man skærper det yderlige, så der bliver i hvert fald gjort rent. Der er ikke et krav til, at man skal lade værelserne stå uberørte i perioder, forklarer Kirsten Munch Andersen, der er politisk direktør hos Horesta.
Savner retningslinjer
Hun efterlyser dog, at myndighederne laver nogle flere anvisninger, der gælder specifikt for hotelbranchen.
- I takt med at vi forhåbentlig snart kan åbne mere aktivt op, og folk får lyst til at tage ud på hotellerne igen, er der en større efterspørgsel på, at vi får konfirmeret nogle retningslinjer, siger Kirsten Munch Andersen.
Selvom det ikke er et påbud, er Fyens Stiftstidende dog bekendt med et enkelt hotel, der vælger at lade værelser stå tomme mellem gæster.
Det er Grand Hotel i Struer, der ifølge Ugeavisen Struer har forskellige gæster boende i lidt længere perioder. Når de er flyttet ud, får værelserne en pause på 36 timer, inden der kommer nye gæster.
- Derefter rydder vi dem for alt det løse og får gjort rigtig grundig rent, inden vi igen kan lukke nye gæster ind, fortæller Grand Hotels daglige leder, Casper Frederiksen, til ugeavisen.