Annonce
Nordfyn

En læser får svar: Derfor laver man lyskryds og ikke rundkørsel

Tirsdag eftermiddag satte naboer til ulykkestedet syv hvide kors op. Ét kors for hvert mistet liv inden for de seneste år. Foto: Martin Ytting Rask
Krydset mellem Odensevej og Assensvej skal trafiksikres. Men hvorfor laver man et lyskryds og ikke en rundkørsel?
Annonce

Bogense: Sikringen af krydset ved Odensevej og Assensvej var i forvejen sat til at blive gennemført i løbet af i år. Men søndag aften blev nødvendigheden af at få sikret krydset mere tydelig end før.

Søndag aften påkørte en 26-årig en bil bagfra, så to af bilens tre passagerer døde på stedet. Den tredje døde mandag af sine kvæstelser. Tirsdag satte naboerne til ulykkesstedet så i alt syv hvide kors op for at markere de mistede liv, der gennem årene har været tæt på krydset.

Samme dag mødte de op forud for kommunalbestyrelsesmødet i Bogense for at råbe politikerne op og få gjort krydset mere sikkert.

På det kommunalbestyrelsesmøde drøftede og vedtog politikerne den plan for ekspropriering, der er nødvendig for at sikre krydset ved en etablering af et lyskryds. Lyskrydset bliver lignende det, der for år tilbage blev etableret i T-krydset mellem Slettensvej og Mosegyden syd for Otterup.


En rundkørsel er to-tre gange dyrere at etablere end et lyskryds. Blandt andet fordi vi skal lave mere eller mindre nye veje til en rundkørsel. Det skal vi ikke i samme omfang ved et lyskryds.

Henrik Boesen, chef for Teknik, erhverv og kultur


Det har flere læsere og naboer til stedet kritiseret, da de mener, man i stedet bør etablere en rundkørsel. Argumentet er, at et lyskryds ikke ville have stoppet en bilist som den 26-årige, der ifølge sin medpassager havde kørt mindst 140 km/t.

Annonce

Dyrere at etablere rundkørsel

Ifølge Henrik Boesen, der er direktør for Teknik, Erhverv og Kultur i Nordfyns Kommune, er der flere ting, der spiller ind i overvejelserne, når det skal besluttes, om der skal være lyskryds eller rundkørsel.

- Dels er der mobiliteten. Nogle tidspunkter er der meget belastning på, eksempelvis tidligt om morgenen. Og andre tidspunkter af døgnet er der mindre trafik i krydset. Med lysregulering sikrer vi, at trafikken kan glide på en god måde, siger han og tilføjer, at også pengene spiller ind:

- Og så er der også prisen at tænke ind i det. En rundkørsel er to-tre gange dyrere at etablere end et lyskryds. Blandt andet fordi vi skal lave mere eller mindre nye veje til en rundkørsel. Det skal vi ikke i samme omfang ved et lyskryds, siger Henrik Boesen.

Hvilke erfaringer gør, at I vælger et lyskryds?

- Alt har været i spil, da vi satte os for at kigge på det her. Og der har vi også tænkt de to førnævnte parametre ind. Erfaringerne fra krydset ved Slettensvej viser også, at de problemer, der førhen var med at svinge til venstre eller at komme ind fra sidevejen, er forbedret, siger han.

Planen for projektet er nu at ekspropriere en del af jorden ved krydset, hvorefter arbejdet med etableringen kan begynde. Det arbejde forventes at begynde i uge 42 i år.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kerteminde

Offer for knivstik i Munkebo er død: 29-årig mand sigtes for drab

Sydfyn For abonnenter

Pendlere på Svendborgbanen til politikere: Få styr på det her

Kerteminde

Drabssigtet erkender at have stukket med kniv: Det var nødværge

Annonce