Annonce
Navne

En kristen kæmper fylder 75

Kristeligt Folkepartis landsmøde/ MERETHE DUE JENSEN fra folketingsgruppen under landsmødet lørdag. NORDFOTO 1994

I 1988 var Merethe Due Jensen, som mandag den 10. september fylder 75 år, i fire måneder suppleant i Folketinget for Kristeligt Folkepartis leder, Flemming Kofod-Svendsen.

Fem år senere kom hun igen i Folketinget, da partiet indgik i Poul Nyrups firkløverregering.

På Christiansborg kæmpede Merethe Due Jensen benhårdt for kristne værdier. Hun er imod abort, børneporno og kunstig befrugtning.

Kristendommen må stå stærkt i folkeskolens formålsparagraf, mener hun.

Da Merethe Due Jensens mand fik kræft, engagerede hun sig i kræftpatienter og deres pårørendes vilkår. I 2001 døde hendes mand efter 36 års ægteskab. Forinden tog hun orlov fra sit job som friskolelærer og passede ham hjemme.

Da hendes mand blev indlagt på Bispebjerg Hospital, flyttede Merethe Due Jensen med.

- Selv om det var en hård tid, så er det alligevel den bedste tid, vi har haft sammen. Der var så meget nærvær, 24 timer i døgnet, har hun forklaret.

I 1999 mistede hun sin yngste søn Thomas ved en trafikulykke. Han blev 27 år.

Merethe Due Jensen er bornholmer og voksede op i Neksø på et lille husmandssted med tre køer, et par grise og en håndfuld høns.

I 1965 blev hun gift med Nørrebro-drengen Ebbe. Efter en årrække som bogholder hjalp hun sin mand i hans fotoforretning i Griffenfeldsgade på Nørrebro.

I 1973 blev Merethe Due Jensen lærervikar på Hans Tausensgade Skole. Siden læste hun til lærer på Københavns Dag- og Aftenseminarium.

Som lærer arbejdede hun i mange år på Esajasskolen i Hvidovre. Her fejrede hun i 2003 sit 25-års jubilæum. (ritzau)

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Sydfyn

Det flyder med vildsvin: Nummer seks drevet i land på Ærø

Annonce