Annonce
Gear

En gylden Nissan for de få

Den sjældne dobbelte jubilæums-udgave af Nissan GT-R har masser af detaljer med guldlakering og er optimeret fra inderst til yderst. Foto: Italdesign

Bilskrædderne fra Italdesign har skabt speciel jubilæumsudgave af den i forvejen ekstreme Nissan GT-R Nismo.

Det er sjældent, at et bilfirma og et designhus kan skabe en bil nærmest uden begrænsninger. Men det er tilfældet for den ekstreme Nissan GT-R50 by Italdesign.

Bag den lange titel gemmer der sig en jubilæumsversion af den i forvejen sjældne GT-R Nismo 2018 sportsvogn.

Den specialudviklede GT-R markerer nemlig, at både GT-R-modellen og Italdesign har 50-års jubilæum i år. Her har teknikerne optimeret den håndbyggede 3,8-liters V6-motor til en ydelse på 720 hk og et drejningsmoment på 780 Nm, der hentes fra 3600 til 5600 omdrejninger.

Nissan har ikke opgivet topfart eller acceleration. Men du skal nok forvente voldsomme værdier.

Ændringerne af motoren omfatter blandt andet forbedrede dobbelte high-flow-turboladere med stor diameter, store intercoolere og ændrede indsugnings- og udstødningssystemer. Men også en forstærket seks-trins sekventiel dobbeltkoblingsgearkasse hjælper til med at overføre kraften til hjulene. Desuden er en ændret undervogn blevet udviklet med Bilstein trinløs variabel støddæmpning og Brembo-bremser på de bageste bremser, så bilen kan stå fast, når det gælder.

Annonce
Bilskrædderne fra Italdesign har bl.a. ændret bagenden og udstyret sportsvognen med en stor bevægelig bagspoiler med lodrette elementer. Foto: Italdesign

Masser af guld

På de ydre linjer kan jubilæumsbilen kendes på guldfarvede elementer, mens den skræddersyede taglinje er sænket med 54 millimeter og har en midtersektion, som er sænket yderligere, hvilket ifølge designerne giver en muskuløs fremtoning.

Agterude er bagrudelinjen trukket dybere og længere end på standardbilen, mens en stor bevægelig bagspoiler med to lodrette elementer afslutter på den kant. Superbilen rundes af med specialdesignede fælge med Pilot Super Sport dæk i 255/35 R21 foran og 285/30 R21 agterude.

Indvendig byder specialmodellen på indtræk i sort alkantara, masser af detaljer i kulfiber eller med guldlakering og blandt andet racerinspireret gearvælger og ratnav i kulfiber.

Markedet for ekstreme og specielle biler er i vækst, hvor det især tæller at kunne referere til en forhistorie, som det også er tilfældet hos Nissan, selv om modelserien var mere beskeden tilbage i 1968 og ikke går så langt tilbage. Den helt specielle Nissan GT-R lanceres i Europa efter sommerferien. Der foreligger ikke oplysninger om priser. Men regn med, at de bliver høje.

Kabinen er skabt i en high performance-ånd med detaljer i kulfiber eller guldlak, der matcher det ydre. Foto: Italdesign
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

22-årige Kamilla fik afslag som smedelærling: Det er da for dumt

Årstallet er 2019, og ligestillingen og ligeberettigelsen har været her længe. Derfor kan sygeplejersken sagtens være en mand, ligesom smeden sagtens kan være en kvinde. Eller … nå, nej, det kan smeden så åbenbart ikke. Den 22-årige Kamilla Søndergaard berettede i hvert fald i avisen tirsdag om, hvordan hun måtte igennem en syndflod af afslag, hvoraf mange handlede om hendes køn, inden hun til sidst fandt en smedelærlingeplads på værftet i Assens. Inden da var hun blevet ramt af den ene dårlige forklaring efter den anden, herunder den dårligste af alle: Nej, du kan ikke blive smed, fordi du er pige. Alle disse rigide afslag er ikke givet i 1879 eller i 1919 eller i 1939. De er givet i 2019. Tænk sig: I 2019 siger nogle af de virksomheder, der bestandigt skriger efter arbejdskraft, stadig nej til at ansætte nye medarbejdere, blot fordi ansøgerne har et andet køn end de fleste andre ansatte på arbejdspladsen. Det er absurd. Og det er mistrøstigt. Danske virksomheder er ganske enkelt nødt til at åbne øjnene og rette interessen mod begge køn, hvis de fortsat vil have adgang til de bedste kandidater på markedet. Derfor er det glædeligt, at brancheorganisationerne Danske Maritime, Danske Havne og Danske Rederier er gået målrettet i gang med at styrke rekrutteringen af kvinder til job i typiske mandefag som maskinmester, skibsfører, smed og en række andre fagområder inden for Det Blå Danmark. For det er den eneste måde, hvorpå man kan sikre sig dygtige medarbejdere i fremtiden. Disse organisationer bør blive et forbillede for andre organisationer, brancher, virksomheder og uddannelsesinstitutioner, der stadig har bedst øje for det ene køn. For man er nødt til at henvende sig til både mænd og kvinder, hvis man vil styrke rekrutteringer. Det er nemlig ikke sikkert, at man bliver en god sygeplejerske, fordi man er kvinde. Eller at man bliver en god smed, fordi man er mand. Til gengæld er det sikkert, at man allerhøjst får fat i halvdelen af de klogeste talenter, hvis man kun henvender sig til det ene køn. Og det er da for dumt.

Fyn For abonnenter

Michael lider af paranoid skizofreni: - Min far kommer om natten og vil have mig med i graven

Annonce