Annonce
Underholdning

"En fez i en hornlygte": Ørkenens Sønner holder ikke igen med krænkelserne

Ørkenens sønner leverede klassisk under-bæltestedet humor i en morsom forestilling i Odeon lørdag. PR-foto
Ørkenens Sønners "En fez i en hornlygte" er morsom satire i samme stil, som det plejer, men med et forrygende nutidigt tema.

For nyligt kårede Dansk Sprognævn årets ord, og selvom det ikke fik titlen, var ordet "krænkelsesparat" blandt de nominerede.

At diskussioner om krænkelseskultur er oppe i tiden, var ikke gået Ørkenens Sønner forbi, da komikerkvarteten gæstede Odeon lørdag. For er man krænkelsesparat, er forestillingen "En fez i en hornlygte" en man skal holde sig langt fra. Er man til gengæld til lummer humor, festlig musik og en kvartet fyldt med energi - er man kommet til rette sted.

Selv er jeg nok et sted midt i mellem. Normalt er jeg ikke til satire om bøsser og liderlighed, men fordi det på intet tidspunkt i showet går over stregen og bliver for vulgært, bliver man revet med.

Showet er dejligt nutidigt og gennem hele showet er der referencer til nutidige problemstillinger, hvilket gør, at man ikke føler, at det er gammel vin på nye flasker.

Som jokes om krænkelseskultur, der er at finde flere steder i forestillingen. Blandt andet i en sketch, hvor der laves sjov med samtykkeerklæringer for sex. Det seriøse emne kan nemt give anledninger til netop krænkelse, men det er morsomt, fordi det bliver leveret i en raffineret indpakning.

Selvom, der er flere billige tricks, som bukser, hvor bagen er klippet ud og et stripteaseshow med logebrødrene, kan man ikke lade være med at grine. For det er altså bare hylende morsomt at se midaldrende mænd i hvide underbukser, mens de giver den gas til den ofte benyttede stripteasesang "You can leave your hat on".

Så bærer jeg i stedet over med videoer af kvinder med ballonstore bryster og de mange penis- og fezjokes, der bliver trættende i længden.

Annonce

Sublim Søren Pilmark

Når man er debutant til et Ørkenens Sønner show, er der mange referencer fra tidligere shows, man går glip af. Dette er det niende show med Niels Olsen, Søren Pilmark, Henrik Koefoed og Asger Reher i rollerne som logesønnerne. Flere publikummere bærer dele af sønnernes uniform, nemlig den - i Ørkenens Sønner-regi - ophøjede fez, og det er som om, det er et helt univers, man skal indlogeres i. Man finder sig dog hurtigt til rette, selvom man ikke kender de faste indlæg.

Gennem showet er der sketches med flere forskellige karakterer fra populærkultur som Dracula, Albert Einstein og Tintin - også kaldet Tøntøn. Især sketchen om den lille rødhårede detektiv er veludført med en sublim Søren Pilmark i rollen som den dårligt behandlede butler, der brokker sig over sit arbejde.

De fremragende, men lumre, musikalske numre, der er gennem hele forestillingen, løfter i den grad showet og gør, at en grå lørdag eftermiddag bliver en tand mere festlig.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Byråd sætter punktum for Odeon-sag: Men der mangler stadig en undskyldning

Leder For abonnenter

Odeon har tumlet rundt som en beruset balletdanser

Det er ynkeligt, at selskabet bag Odeon ikke vil undskylde de løgne, som man var sendt ud i offentligheden for at dække over sagen om den systemkritiske kinesiske dansetrup Shen Yuns aflyste optræden i musik- og teaterhuset. Odeon-selskabet har, som det fremgik af avisen tirsdag, i stedet valgt at "beklage" sin optræden via en advokat, men man har ikke haft mod og mandshjerte nok til at sige det lille, men vigtige ord "undskyld". Det er uhørt dårlig stil; en uforskammet opførsel. Derfor må man håbe, at Odeon tager ved lære af forløbet og den berettigede kritik, der er blevet rejst mod selskabet. For selvfølgelig skal man undskylde, når man stikker en løgn. Odeon har i Shen Yun-sagen tumlet rundt som en beruset balletdanser midt i et balletkompagni. Man har løjet for offentligheden, og man har løjet for sin kontraktpartner, Odense Kommune. Det har absolut ikke været kønt at se på. Det er blevet grundigt tilbagevist, at aflysningen af den kinesiske dansetrups optræden skyldtes pres fra det kinesiske regime. Der findes ganske enkelt ikke skyggen af dokumentation for, at den kommunistiske supermagt Kina har forsøgt at diktere programmet i et musik- og teaterhus i hjertet af Danmark. Der er andre og bedre forklaringer på, at Shen Yun-truppen ikke fik lejlighed til at optræde i Odeon. Alene det faktum, at truppen er ukendt i offentligheden og derfor næppe ville have haft gennemslagskraft til at samle et større publikum i Odeon, kan begrunde, at truppen fik et nej fra Odeon. Det kunne man imidlertid have sagt højt og dermed sparet sig selv for megen ballade. Ligesom man fra Odeons side kunne have sagt, at der var åbenlyse samarbejdsproblemer mellem den kinesiske trup og musik- og teaterhuset. Det er nu engang altid bedst at sige tingene, som de er - også når det er ubekvemt. Selv om sandheden ifølge mundheldet er ilde hørt, er sandheden altid at foretrække. Derfor må Odeon mande sig op og lære at sige tingene, som de er. Også, når det handler om at afvise ukendte, kinesiske dansere. Alt andet er ynkeligt.

Annonce