Annonce
Nyborg

En eftertragtet marina: Nu er der plads til store luksusbåde i Nyborg

Mandag blev 21 nye bådpladser i Tømmergraven indviet til stor glæde for havnemester Lis Mylenberg, der længe har oplevet stor efterspørgsel på større bådpladser. Foto: Maria Frellesen Pedersen
Der har længe været rift om pladserne i Nyborg Marina - især til større både. Med indvielsen af Tømmergraven er der nu plads til 21 både mere.

Nyborg: Der har længe været pladsmangel i Nyborg Marina, men efter corona gjorde sit indtog sidste år, er pladsmanglen i marinaen for alvor blevet udfordret, fordi flere og flere bruger sparepengene på en ny båd.

Og det er især de store pladser, der har været rift om.

Havnemester Lis Mylenberg har endda været nødt til at afvise folk, fordi der ikke har været flere ledige pladser til de større både i marinaen.

Annonce


Vi har vanvittigt travlt. Der er sket en kæmpe rokade i år. Der er rigtig mange, der har investeret i en båd på grund af corona.

Lis Mylenberg, havnemester


Men nu ser det ud til, at det ikke længere bliver en udfordring. I hvert fald ikke i den kommende tid.

Mandag blev 21 nye pladser i Tømmergraven nemlig indviet. Og det er pladser, der har været længe ventet.

- Det har været et ønske i flere år, at vi skulle have flere bådpladser i Nyborg, så vi er glade for, at vi nu har kunnet indvie Tømmergraven, så vi får spredt marinaen mere ud og gør området attraktivt at bo i, lyder det fra Per Jespersen (S), formand for Teknik- og Miljøudvalget.

Stor interesse

Allerede i sommeren 2019 modtog havnemester Lis Mylenberg de første henvendelser fra bådejere, som ønskede at reservere en af pladserne, som nu er blevet indviet.

- Der har været meget stor efterspørgsel på de større pladser over længere tid. Vi har haft folk på ventelisten, som kun har ventet på, at det skulle stå færdigt, så de kunne få deres båd på plads. Der har simpelthen ikke været plads til dem andre steder, fortæller Lis Mylenberg, der også glæder sig over det nye område.

- Det er noget, der har været undervejs i flere år, så det er rigtig god timing, at det står klar nu, hvor der er så travlt. Og så er det jo fantastisk, at man kan udnytte et unikt, gammelt færgeleje til formålet.

Og ifølge havnemesteren er det en broget skare, der har ventet med længsel på en af pladserne i Tømmergraven.

Formanden for Teknik- og Miljøudvalget Per Jespersen (S) glædede sig over, at det nu var muligt at indvie de nye pladser i Tømmergraven. Foto: Maria Frellesen Pedersen

- Bådmarkedet har ligget stille i flere år, men nu er der for alvor kommet gang i det igen. Det er både yngre, ældre og tilflyttere, som har ventet på de nye pladser, men vi har også flere, som gerne vil flyttes fra en anden plads i marinaen til Tømmergraven, fordi de bor tættere på eller har planer om at flytte ind i boligerne i nærheden af Tømmergraven, siger Lis Mylenberg.

Men de nyindviede pladser er langt fra de eneste, der har været rift om i Nyborg Marina. I år er der blevet underskrevet 115 nye kontrakter mod 80 sidste år og omkring 40 i 2019. Og det er noget, der kan mærkes på havnekontoret.

- Vi har vanvittigt travlt. Der er sket en kæmpe rokade i år. Der er rigtig mange, der har investeret i en båd på grund af corona. Og dem, der i forvejen havde en båd, har anskaffet sig en større båd, så det er skønt, at der for alvor er kommet gang i bådmarkedet igen, fortæller Lis Mylenberg.

Annonce

Få pladser tilbage

Den store aktivitet i marinaen har også betydet, at der nu er kun meget få pladser tilbage til de bådejere, der endnu ikke har en plads.

Men hvis man skal gøre sig forhåbninger om en plads i Nyborg, skal man enten have en meget stor båd eller en meget lille båd.

Selv om alle pladserne i Tømmergraven har været booket tidligere på året, fortæller Lis Mylenberg, at der på nuværende tidspunkt er fem ledige pladser til både på op til 50 fod, fordi bådejerne er sprunget fra.

- Jeg ved ikke, hvorfor de er sprunget fra, men det koster 20.000 kroner om året for sådan en plads, så det kan måske være en af grundene, eller også har de fundet en anden plads i mellemtiden, indtil Tømmergraven stod færdig.

En del af den nyetablerede marina består af bornholmsk granit, hvilket ifølge havnemesteren er yderst sjældent ved nyere marinaer. Foto: Maria Frellesen Pedersen

Havnemesteren er dog ikke bekymret for de ledige pladser endnu.

- Sådan som markedet ser ud i år, tror jeg ikke, det bliver noget problem at få dem fyldt ud. Folk køber både i lange baner, så det skal nok løse sig.

I den resterende del af marinaen er der til gengæld kun meget få pladser tilbage til mindre, smalle både, som ifølge Lis Mylenberg ikke er egnet til den måde, moderne både i dag er bygget på. Derfor er hun ikke sikker på, at de bliver lejet ud.

Annonce
Erhverv For abonnenter

Campingpladsejer har udsigt til ”århundredets” sæson: - Vi kunne have lejet 100 hytter ud - det er fuldstændig vildt

Danmark

Onsdagens coronatal: 223 testet positiv det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Odense

Nu får bilisterne en ny smutvej gennem Odense: S og DF skød forslag om bilfri plads ned

Odense For abonnenter

Trafikforsker angriber rapport om letbanen: - Aarhus er for lille til en letbane, og Odense er endnu mere for lille

Speedway

Endelig publikum til speedway i Fjelsted igen: Men festen blev spoleret af store tekniske problemer og et sløjt fynsk hjemmehold

Navne For abonnenter

50 år: Han er en af OB's største og nyder at hjælpe unge talenter på vej

Danmark

Onsdagens coronatal: 223 testet positiv det seneste døgn

Odense

Søren gav penge til de små i lokalsamfundet: - Tusind tak - det betyder virkelig noget

Erhverv

Stort byggefirma sender 65 ansatte hjem efter smitteudbrud: - Det er ikke ovre endnu

EM LIV

Malte fra Nørrebro blev hele Danmarks student, da han kastede sin hue på banen og fik Delaneys trøje efter dansk-russisk EM-skæbnekamp

Odense

Se video: Sankthans og D-A-D rykkede ind på havnen

Middelfart For abonnenter

Kæmpe interesse for luksusbiler: Middelfart-milliardærs leasingfirma vokser med rekordfart

Odense For abonnenter

Kommentar: S og DFs nej til at lukke for smutvej i Odense er helt sort i en tid, hvor politikerne skal tænke grønt

Annonce