Annonce
Erhverv

Emilie fra Vestfyn byggede broer i Ghanas bush: Det var en stor oplevelse, fordi folk fik det til at lykkes

Da der blev boret pæle i til en bro over floden Sisili, steg vandstanden i floden pludseligt. Det skyllede den midlertidige vej væk, så de to maskiner, man kan ane i baggrunden, strandede. Pr-foto: Munck Gruppen
Emilie Kolind fra Båring på Vestfyn tog som nyuddannet ingenør et halvt år til Ghana for den fynske entreprenørkoncern Munck Gruppen. Arbejdet bød på store udfordringer, men det var også meget lærerigt.

Nyborg: Da den i dag 26-årige Emilie Kolind hørte om muligheden for at tage til Ghana som trainee for at bygge broer og anlægge veje for Munck Gruppen, slog hun til.

- Jeg trængte til luftforandring efter at have siddet i Århus i mange år. Jeg havde heller ikke haft andet arbejde, og jeg tænkte, at hvis jeg kunne starte op i Ghana, kunne jeg starte op herhjemme efterfølgende. Det var en chance for at komme ud og se noget andet, siger Emilie Kolind.

Hvad forestillede du dig, inden du tog afsted?

Annonce

- Det er svært at forestille sig noget om et byggeprojekt i Afrika. Jeg tror ikke, jeg kunne have forestillet mig noget, for selvom jeg har været i praktik herhjemme, så er det noget helt andet, du kommer ned til: En helt anden kultur, en helt anden måde at samarbejde på og helt andre daglige udfordringer med at få materialer frem eller maskiner på plads. Det var svært helt at forberede sig på, forklarer Emilie Kolind, der var i Ghana et halvt år fra marts 2019.

Når regnen kommer

Projektet var at bygge syv broer over floder med et samlet spand på 550 meter og anlægge 27 kilometer vej.

Det løb to et halvt år frem til marts i år og blev færdiggjort to dage før tidsfristen. Entreprisesummen lød på 455 millioner kroner.

Det kræver sit at planlægge et projekt af den størrelse i et land som Ghana, som byder på helt andre udfordringer end i Danmark.

Blandt andet arbejdede bureaukratiet i snegletempo, og myndighederne var ofte længe om at godkende import af varer, så Munck Gruppens varer nogle gange måtte vente på toldbehandling i tre måneder.

Emilie Kolind kommer fra Båring på Vestfyn. Da hun hørte om muligheden for at være med på projektet i Ghana, var hun hurtig til at springe på. Foto: Mathias Banke

Samtidig var vejene dårlige, så en rejse på 200 kilometer kunne tage to dage at gennemføre.

Vejrforholdene er også meget anderledes end herhjemme.

- Kommer man derned i den tørre periode, tænker man, hvorfor skal de have en bro, fortæller Hans Christian Munck, administrerende direktør og ejer af hele Munck-koncernen.

- Ja, vi kørte bare over floden Sisili, for der var kun sand, siger Emilie Kolind.


Der var ikke det, vi ikke kunne.

Emilie Kolind, ingeniør


Men når regntiden begynder, ændrer det sig fuldstændigt. På få dage bliver fuldt synlige broarmeringer skjult af den stigende vandstand, og midlertidige veje skyller væk.

Annonce

Udvikling i området

Den ufremkommelighed har holdt udviklingen af området tilbage.

- Når der er vand i floden, skal man bruge en til to dage ekstra på at komme frem med varer, og så går de områder jo i stå handelsmæssigt. Det nytter ikke noget, du har fundet et godt sted med vand, hvor du kan dyrke dine varer, hvis du ikke kan transportere dem hen et sted, hvor du kan sælge dem, siger Hans Christian Munck.

- Det er også nogle meget små veje, hvor der nærmest kun lige kan køre en scooter. Det kommer man heller ikke langt med, hvis har brug for at få lastbiler eller busser igennem, pointerer Emilie Kolind.

Cementen, der blev brugt til at lave beton, skulle hentes i en by 1.000 kilometer fra byggepladsen, så der kørte konstant lastbiler frem og tilbage. Pr-foto: Munck Gruppen

De nye broer og veje stimulerer forhåbentlig udviklingen i området.

- Jeg er sikker på, at man vil se mere bebyggelse langs de nye veje. Det bliver nok ligesom med jernbanerne i Danmark, hvor der er bygget byer op omkring jernbanestop, siger Hans Christian Munck.

- De lokale håber, at de nye veje fører med sig, at der kommer flere mennesker igennem, så de kan udvikle sig på den måde, supplerer Emilie Kolind.

Annonce

Stod for alt

Emilie Kolind boede i en lejr i byen Doninga sammen med en gruppe, der bestod af fastansatte i Munck Gruppen og folk, der var hyret til projektet.

Munck Gruppens arbejde i udlandet

Det stiller krav til en virksomhed, der gerne vil lave store infrastrukturprojekter i udlandet. Ofte kan man ikke sætte sin lid til underleverandører, der tages højde for helt andre ting i planlægningen og der kan være adskillige bureaukratiske udfordringer, der skal løses.

Munck Gruppen har dog efterhånden en del erfaring med projekter i udlandet, i Grønland og på Færøerne:

  1. Bangladesh, hvor Munck Gruppen i fra 2013 til 2015 lavede et lufthavnsprojekt i Dhaka.
  2. Grønland. Her har Munck Gruppen udført arbejde af flere omgange. Her har den lavet mindre vejprojekter og fra 2015 til 2017, renoverede den landingsbaner for det amerikanske militær på Thule Basen. Siden 2019 har Munck arbejdet med lufthavnsbyggerier i Nuuk og Ilulissat.
  3. Færøerne: I 2017 og 2018 stod Munck Gruppen for en havneudvidelse i Runavik.
  4. Ghana: Det senest afsluttede projekt. I 2021 stod syv broer og 27 kilometer vej færdigt. Samtidig blev der lavet flere mindre opgaver for lokalsamfundet.

Derudover opkøbte Munck Gruppen den islandske entreprenørvirksomhed LNS Saga i 2016. Det opkøb blev dyrt, for med sig førte det koncernens første underskud nogensinde på 147 millioner kroner efter skat.

Gruppen var i stand til at lede alle delene af arbejdet, som Munck Gruppen havde det fulde ansvar for.

- Forskellen på at arbejde på et projekt i Danmark og et i udlandet er, at man har alle processer i egenproduktion. Når man bygger et hus eller en bro i Danmark, kan der være 10 til 20 firmaer involveret. I Ghana kan man ikke bare ringe til nogen i byen og finde en underentreprenør til at komme og lave et eller andet, forklarer hans Christian Munck.

Derfor indeholdt lejren egen mekaniker, et laboratorie og betonværk. Brøndene til vand skulle Munck Gruppen selv anlægge, ligesom det var dens egen generator, der leverede strøm. Var der brug for et læs grus, skulle det graves op af de tørre floder.

- Der var ikke det, vi ikke kunne, siger Emilie Kolind, der som nyuddannet lærte meget på turen.

Når der var byggematerialer til overs, fik de lokale lov til at tage, hvad de kunne bruge. Her er det lokale fra Doninga, der henter overskudsbeton efter støbningsarbejde ved brobyggeriet. Pr-foto: Munck Gruppen

- Jeg kunne følge mekanikeren, se hvordan de bandt armeringen og støbte betonen. Det var en stor oplevelse, fordi folk fik det til at lykkes. Der var ikke andre muligheder. Det var fascinerende for mig, som var helt grøn, for hvis man spurgte, ville folk gerne fortælle om, hvordan de bandt armeringerne, eller hvad man nu ellers var interesseret i.

Annonce

Hjalp de lokale

I forhold til den sydlige del af Ghana, hvor hovedstaden Accra ligger ud til kysten, halter det nordlige Ghana bagud på mange punkter.

- Der er større forskel på hovedstaden og det område nord på, vi arbejdede i, end der er fra hovedstaden til her i Danmark, pointerer Hans Christian Munck.

Ud over projektet, Munck Gruppen var hyret til, lavede de udsendte folk derfor også forskellige projekter i området.

Munck Gruppen lavede mindre opgaver for lokalområdet, mens den var afsted. Blandt andet lavede de renoveringer på skolen i Doninga og lavede nye bænke. Pr-foto: Munck Gruppen

I byen Sandema havde hospitalet problemer med at komme af med regnvand, men nu har Munck Gruppen bygget et drænsystem til hospitalet, hvilket har forbedret de hygiejniske forhold betragteligt.

Gruppen brugte også dens brøndborere til at grave brønde, den planerede en fodboldbane og renoverede en skole samt lavede nye bænke til skolebørnene.

- Det er jo ikke sådan, at vi har leveret hæve-sænkeborde til dem, men det gør en forskel, siger Hans Christian Munck.

Munck Gruppen A/S

Koncernen Munck Gruppen indeholder virksomhederne Munck Asfalt, - Forsyningsledninger, - Havne og Anlæg, - Civil Engineering, - Íslandi og Tarcopol i Polen.

Hjemsted: 5800 Nyborg

CVR-nr.: 16499609

Ejer: Hans Christian Munck

Direktion: Hans Christian Munck

Bestyrelse: Søren Greve (formand), Ole Michael Friis, Hans Gormsen, Anna Madsen, Christina Schmidt Mourier

Regnskab for 2020/2019 (18/19):

Omsætning: 2,5 milliarder kroner (2,2)

Resultat før skat: 86 millioner kroner (21)

Resultat efter skat: 46 millioner kroner (37)

Egenkapital: 663 millioner kroner (615)

Der blev også gjort mindre dag-til-dag ting for de lokale. Det har alt sammen gjort et indtryk på Emilie Kolind:

- Funktionærerne var folk, som har arbejdet udenlands før. De vidste lige, hvilke småting de kunne gøre. Når maskinerne kørte, gravede de nogle ordentlige huller, så de lokale ikke skulle grave med skovle i flere timer. De gav lift ind til byen til kvinder, der bar en masse på nakken, så de ikke skulle gå 12 kilometer. Det var nogle småting for os, men det var ret fint at være med til, for det gjorde en forskel for dem, siger hun.

Annonce

Savner det

Emilie Kolind kommer fra Båring på Vestfyn. Det har gjort et stort indtryk på hende at møde forskellige kulturer på turen, og selvom hun er vant til at bo et stykke fra storbyen, var det noget helt andet i Ghana.

- Selvom Båring ligger lidt ude på landet, så var der alligevel fire timer til den nærmeste lufthavn, hvor vi var i Ghana. Det, synes jeg, var sundt at opleve. Vi ved jo godt, vi har det godt herhjemme, men det er måske meget sundt at finde ud af, hvor godt vi har det, siger Emilie Kolind.

Der var 13 forskellige nationaliteter i Munck Gruppens udsendte. Det var tættere på at give et kulturchok end selve livet i Ghana. - Jeg var overrasket over, at vi internt var så forskellige, siger Emilie Kolind. Privatfoto

Hun kom hjem fra Ghana september 2019. Hun er fortsat hos Munck og arbejder i dag i tilbudsafdelingen hos Munck Forsyningsledninger.

Hun var selv lige blevet færdig med ingeniøruddannelse, da hun tog afsted, og hun kan kun anbefale andre nyuddannede at gribe en lignende chance.

- Jeg snakkede med en af de andre fra turen om det. Vi kiggede billeder igennem, og der kom vi til at savne det lidt. Hvis det er noget, man kunne tænke sig, synes jeg bare, man skal gøre det, svarer Emilie Kolind.

Annonce
Erhverv For abonnenter

Afskedigede 200 og ansatte dem igen: Middelfart-firma har stor fremgang efter turbulent start på 2020

Danmark

Mandagens coronatal: 785 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv

Fynsk entreprenør mangedobler overskuddet: Er på vej med 266 rækkehuse i Odense

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Kristian vil have lovlige gaderæs: - Det er en sport, der bør ligestilles med fodbold og håndbold

Middelfart

Borgere kommer til PCR-test uden at bestille tid: - Det gør det mere bøvlet for os

Sport

Se det bizarre uheld her: Danmark er i OL-finalen efter drama på cykelbanen

Danmark

Mandagens coronatal: 785 nye smittede

Podcast

Genhør "Danmark fortæller": Pernille rådgiver tusindvis om privatøkonomi på Instagram

Erhverv

Her er kommunens billigste hus: - Det er selvfølgelig et håndværkertilbud. Det giver næsten sig selv

Sport

Mens du sov: Danmark får ny medalje og Norge satte verdensrekord

Odense

Overfald på 13-årig blev filmet: Voldsvideo delt på sociale medier

Nyborg For abonnenter

Poul og Dorthe så flammerne æde deres lade: - Det er noget, man ikke regner med sker for en

Fyn

Nu vender de sidste tilbage på arbejdspladsen: Ansatte har savnet kollegaerne men ikke vækkeuret

Annonce