Annonce
Nyborg

Ellinge-borgere til politikere efter mavepuster fra politiet: Glem to-minus-en vej og giv os så de kantbaner

Socialdemokraternes Sonja Marie Jensen har gennem længere tid planlagt et besøg i Ellinge for tale med lokale beboere om de trafikale forhold. Her ses hun sammen med blandt andre Morten Rosendahl Klint (iført rød bluse) og borgmester Kenneth Muhs, der dukkede op i følgeskab med partifællen Søren Svendsen. Foto: Kasper Riggelsen
Byrådets partier var fredag indkaldt til hastemøde efter Fyns Politis chokmelding om, at man ikke kan godkende en såkaldt to-minus-en vej ved Ellinge. Men spørger man byens borgere, var det næsten det bedste, der kunne ske.

Ellinge: Det var en tydeligt rystet formand for Teknik- og miljøudvalget, Per Jespersen (S), som tidligere på ugen modtog beskeden om, at Fyns Politi ikke kan sige god for, at hastigheden bliver sat ned til 60 kilometer i timen på Nyborgvej ved Ellinge.

Dermed satte ordensmagten samtidig en kæp i hjulet for planerne om en såkaldt to-minus-en vej på den cirka 800 meter lange strækning mellem Ellinge og nabobyen Ferristlev.

På den baggrund valgte borgmester Kenneth Muhs (V) at indkaldte samtlige byrådets partier til hastemøde fredag morgen, og her var der bred enighed om, at man i første omgang vil forsøge at tale sig til rette med politiets trafiksektion.

Annonce

Men, understregede borgmester Kenneth Muhs (V), da han senere samme dag deltog i et møde med en række af byens borgere, der skal findes en løsning på trafikproblemerne.

Susan Andersen har boet i Ellinge i cirka 21 år, og lige så længe har hun spejdet efter en løsning på de trafikale problemer langs Nyborgvej. Indtil videre har det været forgæves, og hun har mere end en gang overvejet at flytte fra byen af samme grund. Foto: Kasper Riggelsen

Mødet var iøvrigt arrangeret af Socialdemokraterne og foregik i haven hos den socialdemokratiske byrådskandidat Sabrina Verner, der har gjort sikkerheden på strækningen til en af sine mærkesager.

Til stede var også partiets spidskandidat Sonja Marie Jensen og Venstres Søren Svendsen foruden en række af de borgere i byen, som gennem mere end 10 år har forsøgt at råbe politikerne op.

Og de kom med en klar og utvetydig opfordring til politikerne: Drop al den snak om to-minus-en vej og giv os i stedet de kantbaner, som I har lovet for efterhånden mange år siden.

- Det vil ikke alene være spild af penge at lave en to-minus-en vej. Jeg kan også være bange for, det vil koste menneskeliv, fordi lastbilerne skal ligge og zigzagge ind og ud mellem cyklisterne. Så jeg er egentlig ganske godt tilfreds med, at politiet har sagt nej, lød det fra Morten Rosendahl Klint, der fik opbakning fra de øvrige deltagere.

En naturlig forklaring

Det er efterhånden mange år siden, at Nyborg og Faaborg-Midtfyn kommuner blev enige om at etablere netop kantbaner. Nabokommunen gik da også straks igang med sin del, mens projektet tilsyneladende røg i glemmebogen i nyborgs tekniske forvaltning.

Lige indtil en lokale beboer stillede sig frem i Fyens Stiftstidende og kritiserede den manglende indsats. Efterfølgende valgte politikerne at afsætte 1,6 millioner kroner til projektet, men det har vist sig, at kantbane-løsningen vil blive mindst dobbelt så dyr.

Faaborg-Midtfyn Kommune har for længst lavet kantbaner på Nyborgvej, men de stopper ved kommunegrænsen til Nyborg. Foto: Kasper Riggelsen

Derfor har man i stedet arbejdet i en to-minus-en vej, hvor der kun er en vognbane til bilisterne, selv om trafikken kører begge veje. Løsingen forudsætter dog, at farten på strækningen sættes ned - noget, som politiets trafikafdeling altså ikke kan godkende.


Det vil ikke alene være spild af penge at lave en to-minus-en vej. Jeg kan også være bange for, det vil koste menneskeliv, fordi lastbilerne skal ligge og zigzagge ind og ud mellem cyklisterne. Så jeg er egentlig ganske godt tilfreds med, at politiet har sagt nej.

Morten Rosendahl Klint


I den skriftlige begrundelse argumenterer man blandt andet med, at det er alt for længe siden, der er gennemført trafikmålinger på strækningen. Men det passer ganske enkelt ikke, fastslog borgmesteren overfor deltagerne i fredagens havemøde.

Til gengæld er det korrekt, at der ikke registreret et eneste alvorligt uheld på strækningen, men det er der en helt naturlig forklaring på, lød det fra blandt andre Susan Andersen.

- Det sker ingen ulykker, fordi vi er så hamrende opmærksomme på, hvor farligt det er at cykle mellem Ellinge og Ferritslev. Mine børn har af samme grund ikke fået lov til at cykle ude på vejen. I stedet kostede det os en ny bil, så vi kunne køre dem i stedet for, forklarede hun.

Annonce

Frustrationer fik frit løb

Forleden blev byrådets partierne enige om at investere cirka 35 millioner kroner i nye cykelstier rundt om i kommunen. Det omfatter dog ikke strækningen på Nyborgvej, og det har vakt opsigt i den lille by.

Og selv om borgmesteren på mødet i den lille have gentagne gange forsikrede om, at man nok skal finde en løsning, så havde flere deltagerne mere end svært ved at skjule deres frustrationer over at være blevet glemt og overset i alle de år.

Ligesom de kritiserede politikerne for ikke at være blevet taget med på råd, før man droppede ideen om kantbaner til fordel for en to-minus-en vej. Sidstnævnte er fortsat den løsning, som forvaltningen anbefaler, og som byrådet arbejder på.

Sonja Marie Jensen gjorde det dog klart, at byrådets andenstørste parti er parat til at overveje alternativer.

Politikerne fik da også masse af ny inspiration med hjem fra havemødet.

Dels foreslår beboerne, at man nøjes med at udvide vejen i den ene side for at for plads til kantbaner og så forskyde vejforløbet en smule.

Alternativt bør man overveje at lave en egentlig cykelsti, men indrette den som en natursti, der løber et stykke fra - men parallelt med - Ferritslevvej.

- Det kunne være en rigtig lækker løsning, men vi omvendt erkende, at det ikke løser situationen langs Nyborgvej. Her mener vi fortsat, at kantbaner er at foretrække på en vej, hvor der kører rigtig mange lastbiler. Og hvor man som forældre næsten ikke har nogen negle tilbage, når man har cyklet turen sammer med sine børn, sagde Morten Rosendahl Klint.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Faaborg-Midtfyn

Deltag i afstemningen: Als-Fyn-broen splitter fynboerne - René vil ikke flytte til Faaborg, hvis der kommer en bro

Annonce