Annonce
Kerteminde

Ellen og Erik er specialister i at sy flysæder til verdens rigeste

Ellen Reichstein Rasmussen og Erik Rasmussen står bag firmaet Classic Trim i Munkebo, som leverer luksus-interiør til privatfly verden over. Foto: Helle Kryger
Det begyndte med en gammel bil, der skulle have nyt betræk. På 20 år har Ellen Reichstein Rasmussen og Erik Sørensen skabt deres helt egen niche indenfor luksus-interiør til privatfly verden over.
Annonce

Munkebo: De er egentlig lidt overraskede over, at de har overlevet så længe. Altså i den helt bogstavelige forstand. For lige siden telefonen ringede fra Beldringe Lufthavn for første gang i 1996, har Erik Sørensen og Ellen Reichstein Rasmussen oplevet en lang række "helt vanvittige arbejdsperioder."

- Når man tænker tilbage på, hvor meget vi har arbejdet, bliver man træt. Jeg tror slet ikke, vi sov i de 10 dage, det stod på at lave den første flykabine. Det kunne have slået os ihjel, fortæller Erik Sørensen.

I dag lever både ægtepar og virksomheden Classic Trim i bedste velgående. Han er fyldt 67, hun 66, og de kan tillade sig at skære ned på arbejdstimerne. De viser stolte rundt mellem læder, stoffer og maskiner og fortæller gerne, hvordan de ved lidt af et tilfælde kom til at leve af luksus-interiør til flybranchen.

- Jeg havde fået mit første job som lærer på Mølkærskolen og skulle finde noget at bruge min store løn på, så jeg realiserede min drøm om en gammel engelsk sportsvogn. En Triumph TR4A-IRS i farven racing green, fortæller Erik Sørensen.

- Jeg farmakonom på Kerteminde apotek, og når jeg kom hjem om aftenen, stod Erik og trippede for, at jeg skulle gå i gang med at sy interiør til hans bil. Læderet lå fremme på bordet, supplerer Ellen Reichstein Rasmussen.

Regnskab for Classic Trim ApS

Regnskabet 2018/19:
Bruttoresultat: 133.152
Egenkapital: 1.012.900
Resultat før skat: 94.301
Regnskabet 2017/18:
Bruttoresultat: 733.244
Egenkapital: 1.031.785
Resultat før skat: 684.901
Regnskabet 2016/17:
Bruttoresultat: 394.488
Egenkapital: 498.442
Resultat før skat: 337.334

Annonce

Første mand ved symaskinen

De taler parallelt som kun et par, der har levet side om side i mange år kan gøre det. Afbryder og færdiggør hinandens sætninger.

- Nå men jeg kunne jo ikke blive ved med at vente, så jeg gik selv i gang. Jeg var den første mand på Odense Seminarium, der tog linjefag i håndarbejde, så jeg havde lært at håndtere en symaskine, fortæller Erik Sørensen.

Rygtet gik. Én sportsvogn blev fulgt af flere sportsvogne, og parret var efterhånden blevet selv-lærte specialister i interiør, da telefonen pludselig ringede fra Beldringe Lufthavn i 1996:

- Et firma spurgte, om vi ville samarbejde om at levere flyinteriør til mindre privatfly. Derfra gik det hurtigt. Ordrerne strømmede ind. Og vi arbejdede 24/7. Men vi kunne jo ikke have sådan et firma, der laver flyinteriør hjemme i kælderen. Det fylder for meget. Vi var for eksempel nødt til at vende en hel flykabine ude på villavejen. Så vi byggede på Garbæksvej den 1. december 1999. To dage før orkanen ramte, fortæller Erik Sørensen.

Bygningen holdt, og i en årrække var den arbejdsplads for op til syv ansatte. Ordrerne ruller stadig ind fra hele verden. Nigeria, Sverige, Malaysia, USA og England.

Annonce

Glæden ved godt håndværk

Her i december har de altid ekstra travlt:

- Det er som om, at når ejerne tager på ferie på Bahamas, så regner de med, at der sker noget med deres fly imens. Så må vi bare arbejde igennem for at nå det, fortæller Erik Sørensen.

Men glæden ved at levere et unikt produkt opvejer anstrengelserne:

- Glæden ved at se folk modtage sådan et interiør er næsten større end de penge, vi får for det. Det er nok fordi, det er et stykke håndværk, man er så stolt af. Jeg plejer at sige, at vi laver flyinteriør, ligesom man laver kodimagnyler. Der skal være styr på det, fortæller Ellen Reichstein Rasmussen.

Classic Trim er blandt meget få virksomheder, der er EASA-certificeret i Norden. Det betyder, at de skal leve op til en række strenge sikkerhedskrav. Alle materialer som sæder og gulvtæpper skal eksempelvis være af brandhæmmende materialer, og alle dele skal være sporbare fra Kuala Lumpur til Munkebo.

Hvor længe de bliver ved, kan de ikke svare på.

- Men vi tager os selv noget mere fritid. Vi har købt en ejendom på Vestfyn, som vi går og renoverer på, vi er begge med i Munkebo Revyen, og jeg spiller en del musik, fortæller Erik Sørensen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Uro efter dødsulykke: Politiet måtte sikre OUH mod folk, der strømmede til

Danmark

Sådan ruster vi EU til fremtiden

Faaborg-Midtfyn

Brandmænd frygter for deres liv på motorvejen: - Vi er mere trygge ved at kravle ind i et brændende hus end at stå på motorvejen

Coronavirus

Live: Politiet lukker stort landsmøde for spejdere - 300 deltagere må tage hjem før tid

Kerteminde

Corona har for alvor gjort sit indtog: Nu er nøgletal over 100 i Fyns hotspot

Annonce