Annonce
Odense

Elløbehjul farligere end cykling: Mindst 10 gange større risiko for uheld

I Odense såvel som i mange andre byer har brugerne taget elløbehjulene til sig i stor stil. Imens raser debatten om, hvorvidt de er farligere end f.eks. cyklen, videre. Arkivfoto: Nils Svalebøg
Sådan lyder indtil videre konklusionen fra Ulykkes Analyse Gruppen på OUH baseret på data om uheld på elløbehjul i Odense siden 1. juli.

Når du drejer fartknappen og suser af sted på et elløbehjul, er risikoen for at komme til skade mindst 10 gange større, end hvis du i stedet hopper på cyklen.

Sådan lyder indtil videre konklusionen fra Ulykkes Analyse Gruppen på OUH, der siden 1. juli har fulgt med i de uheld med involvering af elløbehjul i Odense, som har medført en tur på skadestuen. Det er en af de første gange, at nogen har forsøgt at give et kvalificeret bud på, om elløbehjulene har en øget risiko for at blive involveret i uheld.

De tilgængelige tal for antal kørte kilometer på henholdvis løbehjul og cykel/knallert har Ulykkes Analyse Gruppen holdt op imod antallet af uheld. Og selv om tallene rummer en vis usikkerhed, medgiver overlæge i Ulykkes Analyse Gruppens Niels Dieter Röck, er tendensen er entydig og peger på, at elløbehjulene er klart overrepræsenteret i uheldsstatistikken.

- Vi godt tør sige, at risikoen for at komme til skade på elløbehjul per kørt kilometer er mindst 10 gange så stor som på cykel eller knallert, fastslår han.

Röck oplyser, at der i Odense siden 1. juli er registreret 22 uheld med elløbehjul. Ulykkes Analyse Gruppen opgør ikke, om uheldene er sket på lejede eller privat ejede elløbehjul.

Annonce

Vi godt tør sige, at risikoen for at komme til skade på elløbehjul per kørt kilometer er mindst 10 gange så stor som på cykel eller knallert.

Niels Dieter Röck, overlæge, OUH's Ulykkes Analyse Gruppe

Behov for regulering

Mogens Kjærgaard Møller, adm. direktør i Rådet for Sikker Trafik, kalder det "rigtig godt", at der nu kommer tal frem, som kan være med til at belyse spørgsmålet om sikkerhed for brugerne og omgivelserne. Og som kan imødegå det ofte brugte argument i forsvaret af elløbehjulene, der handler om, at der jo også sker uheld på cykel.

Han siger om tallene fra Ulykkes Analyse Gruppen, der viser, at der gange så stor risiko for uheld på elløbehjul som på cykel:

- Det er vildt, men det undrer mig ikke.

Mogens Kjærgaard Møller tilføjer, at det er godt, at tallene nu kan indgå i den evaluering af forsøgsordningen med bl.a. elløbehjul i trafikken, der skal laves lige efter årsskiftet.

Rådet for Sikker Trafik advarede inden forsøgsordningen blev sat i kraft i starten af året om risikoen for uheld, og ifølge Mogens Kjærgaard Møller "siger det næsten sig selv", at elløbehjulene med deres små hjul og smalle styr tilsyneladende er voldsomt overrepræsenteret i uheldsstatistikken.

- De er overfølsomme over for det mindste hul i belægningen, siger han.

Et forbud er dog ikke vejen frem, mener direktøren i Rådet for Sikker Trafik.

- De eldrevne løbehjul er kommet for at blive. Men man bliver nødt til at se på, hvilke restriktioner, der skal være. Skal de virkelig kunne køre 20 kilometer i timen? Ikke nødvendigvis. Skal app’en ikke være indstillet således, at de ikke kan køre i gågadeområder? Sådan burde det være. Skal der være tvungen brug af hjelm?

- Det er jo et motoriseret køretøj. I det hele taget skal der i forbindelse med evalueringen ses rigtig meget på sikkerheden.

Få bruger hjelm

Baseret på den viden, Uhelds Analyse Gruppen ved OUH har indsamlet ved at se på omstændighederne ved uheldene og tale med nogle af de tilskadekomne, giver overlæge Niels Dieter Röck følgende bud på, hvorfor der tilsyneladende sker væsentlig flere uheld med el-løbehjul end med cykler og knallerter:

- Vi er nået frem til, at for det første er hastigheden på 20 kilometer i timen højere end gennemsnitsfarten på cykel, og de (løbehjulene, red.) accelererer hurtigt. Desuden mangler brugerne rutine, og så er løbehjulene ikke så stabile på grund af de smalle styr og små hjul. Vi kan desuden også konstatere, at næsten ingen af de tilskadekomne har brugt hjelm eller anden beskyttelse. Og så er der det med nyhedens interesse – man kaster sig over det her, uden helt at vide, hvad det egentlig går ud på, siger han.

Niels Dieter Röck tror ikke på, at det nytter noget at forsøge at forbyde løbehjulene. I stedet handler det om at tage de rette forholdsregler, mener han.

- Tager man en hjelm på - og eventuelt håndledsbeskyttere - så er man godt hjulpet. Og så skal man stadig huske, at selv om der sker markant flere uheld med elløbehjul, så er det stadig få gange ud det samlede antal ture, at det går galt. Men man skal tænke sig om.

Sådan har Ulykkes Analyse Gruppen gjort

Udlejeren af elløbehjul Voi har opgivet antallet af kørte kilometer i Odense fra 1. juli til og med 3. september til 156.000.

Det tal har Ulykkes Analyse Gruppen (UAG) taget udgangspunkt i og ganget med to, fordi der er to løbehjulsudlejningsfirmaer i byen.

Tallet er derefter sammenholdt med antallet af skadestueregistrerede uheld med elløbehjul, som er 22 i cirka samme periode.

Samtidig har UAG sammenholdt antallet af kørte kilometer på cykel/knallert på en måned (360.000 per dag km ifølge Vejdirektoratet, altså svarende til 10,8 mio. km per måned) og holdt det op imod, at der typisk sker 120-130 uheld per måned relateret til brug af cykel/knallert (cykling udgør langt den største andel).

På den måde har det været muligt at udregne og sammenligne uheldsfrekvensen per måned.

Analysen rummer en rækker usikkerheder. F.eks. er der ikke taget højde for antallet af ture, der køres på privat ejede løbehjul.

UAG erkender der er usikkerheder og har derfor lagt en margin ind for at kompensere for det og undgå overfortolkning.

Når det er gjort, lyder konklusionen fra UAG, at uheldsfrekvensen på elløbehjul er mindst 10 gange så høj som på cykel/knallert.

Voi: Sikkerheden har høj prioritet

En anden indikation af, at der måske er noget ved løbehjulenes sikkerhed, som ikke er helt, som man kunne ønske, kom for et par uger siden, da forsikringsselskabet Tryg slog alarm over antallet af løbehjuls-relaterede skader, firmaet registrerer. I første halvår af 2019 alene modtog Tryg rundt regnet 50 anmeldelser på ulykkesforsikringen.

Men hos Voi, der er et af to selskaber, som udlejer elløbehjul i Odense, understreger kommunikationschef Kristina Nilsson, at sikkerhed har høj prioritet.

- Et uheld er et for meget, siger hun.

Selskabet gør af samme årsag meget for at fremme sikker brug af løbehjulene, forklarer hun. Blandt andet ved løbende at vedligeholde og udskifte løbehjulene, så de er i god stand. Voi har også for nylig lanceret en sikkerhedskampagne, der giver brugerne gode råd om sikker færdsel.

Kristine Nilsson mener ikke, at de nye tal fra Ulykkes Analyse Gruppen kan bruges til at drage generelle konklusioner omkring risikoen ved at køre på elløbehjul. Hun kalder datagrundlaget for "hullet", og det fastholder hun, selv om Ulykkes Analyse Gruppen siger, at der i konklusionerne er forsøgt taget højde for de usikkerheder, der er.

- Generelt mangler der valide data på det her område, og vi deler ønsket om et bedre datagrundlag at diskutere ud fra, siger hun.

- Vi ser derfor frem til at se de officielle tal, når de kommer til næste år, tilføjer Kristina Nilsson med henvisning til den evaluering af den igangværende forsøgsperiode, som Færdselsstyrelsen skal præsentere Folketinget for i begyndelsen af det nye år.

Voi-kommunikationsdirektøren påpeger også, at ikke kun udbyderen, men også brugerne har et ansvar.

- Det er brugernes ansvar at anvende løbehjulene med omtanke. Det er vores ansvar at levere et sikkert produkt. Sådan er det uanset set, om det er en bil, en cykel eller en scooter, vi taler om, siger Kristina Nilsson.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Tal højt om psykisk sygdom

Der bliver malet sådan et billede af os psykisk syge som nogle vildt farlige kriminelle, der går og stikker folk ned. Men langt størstedelen af os har bare nogle andre udfordringer end andre, og det går værst ud over os selv", sagde 41-årige Michael Hansen til avisen tidligere på ugen. Deri har Michael Hansen ret: Psykisk sygdom er først og fremmest en belastning for den syge, ikke for omgivelserne. Alligevel bliver mennesker med psykiske sygdomme ofte betragtet med mistænksomhed eller direkte frygt af andre mennesker. For de fleste af os har lettere ved at forholde os til et brækket ben end et brækket sind. Sådan behøver det imidlertid ikke være. Hvis vi hver især lærer mere om psykiske sygdomme, kan vi få lagt noget af den unødvendige frygt bag os. Derfor er det godt og nødvendigt, at Michael Hansen og andre som han taler højt om deres sygdom og diagnoser, så vi kan få nuanceret vores syn på psykiatriske sygdomme. Michael Hansen lider af såkaldt paranoid skizofreni, en af de sværeste psykiske lidelser, der findes; en lidelse, som kun ganske få promille af danskerne lider af, og derfor en lidelse som kun ganske få af os kommer til at stifte bekendtskab med i vores liv. Selv om sygdommen er udstyret med et mystisk, endda et nærmest ildevarslende navn, er Michael Hansen imidlertid hverken mere eller mindre farlig for sine omgivelser end dig og mig. Michael Hansen er kort sagt et menneske som os. Og han skal betragtes som sådan; han skal ikke betragtes som potentiel morder. Statistikken er smerteligt tydelig: Langt hovedparten af landets psykisk syge bliver mødt med fordomme, når de taler om deres sygdom. Derfor har fire ud af fem psykisk syge undveget kontakt med andre mennesker, og tre ud af fem har afholdt sig fra at søge uddannelser eller lignende. Det er deprimerende tal. Derfor er der brug for, at Michael Hansen og endnu flere psykisk syge med ham får modet til at tale højt om deres sygdom og til at forklare, hvad den går ud på. Samtidig er der brug for, at vi, der ikke har en psykiatrisk diagnose, har modet til at lytte og forstå. Så tal højt. Det hjælper.

Annonce