Annonce
Odense

Elløbehjul farligere end cykling: Mindst 10 gange større risiko for uheld

I Odense såvel som i mange andre byer har brugerne taget elløbehjulene til sig i stor stil. Imens raser debatten om, hvorvidt de er farligere end f.eks. cyklen, videre. Arkivfoto: Nils Svalebøg
Sådan lyder indtil videre konklusionen fra Ulykkes Analyse Gruppen på OUH baseret på data om uheld på elløbehjul i Odense siden 1. juli.

Når du drejer fartknappen og suser af sted på et elløbehjul, er risikoen for at komme til skade mindst 10 gange større, end hvis du i stedet hopper på cyklen.

Sådan lyder indtil videre konklusionen fra Ulykkes Analyse Gruppen på OUH, der siden 1. juli har fulgt med i de uheld med involvering af elløbehjul i Odense, som har medført en tur på skadestuen. Det er en af de første gange, at nogen har forsøgt at give et kvalificeret bud på, om elløbehjulene har en øget risiko for at blive involveret i uheld.

De tilgængelige tal for antal kørte kilometer på henholdvis løbehjul og cykel/knallert har Ulykkes Analyse Gruppen holdt op imod antallet af uheld. Og selv om tallene rummer en vis usikkerhed, medgiver overlæge i Ulykkes Analyse Gruppens Niels Dieter Röck, er tendensen er entydig og peger på, at elløbehjulene er klart overrepræsenteret i uheldsstatistikken.

- Vi godt tør sige, at risikoen for at komme til skade på elløbehjul per kørt kilometer er mindst 10 gange så stor som på cykel eller knallert, fastslår han.

Röck oplyser, at der i Odense siden 1. juli er registreret 22 uheld med elløbehjul. Ulykkes Analyse Gruppen opgør ikke, om uheldene er sket på lejede eller privat ejede elløbehjul.

Annonce

Vi godt tør sige, at risikoen for at komme til skade på elløbehjul per kørt kilometer er mindst 10 gange så stor som på cykel eller knallert.

Niels Dieter Röck, overlæge, OUH's Ulykkes Analyse Gruppe

Behov for regulering

Mogens Kjærgaard Møller, adm. direktør i Rådet for Sikker Trafik, kalder det "rigtig godt", at der nu kommer tal frem, som kan være med til at belyse spørgsmålet om sikkerhed for brugerne og omgivelserne. Og som kan imødegå det ofte brugte argument i forsvaret af elløbehjulene, der handler om, at der jo også sker uheld på cykel.

Han siger om tallene fra Ulykkes Analyse Gruppen, der viser, at der gange så stor risiko for uheld på elløbehjul som på cykel:

- Det er vildt, men det undrer mig ikke.

Mogens Kjærgaard Møller tilføjer, at det er godt, at tallene nu kan indgå i den evaluering af forsøgsordningen med bl.a. elløbehjul i trafikken, der skal laves lige efter årsskiftet.

Rådet for Sikker Trafik advarede inden forsøgsordningen blev sat i kraft i starten af året om risikoen for uheld, og ifølge Mogens Kjærgaard Møller "siger det næsten sig selv", at elløbehjulene med deres små hjul og smalle styr tilsyneladende er voldsomt overrepræsenteret i uheldsstatistikken.

- De er overfølsomme over for det mindste hul i belægningen, siger han.

Et forbud er dog ikke vejen frem, mener direktøren i Rådet for Sikker Trafik.

- De eldrevne løbehjul er kommet for at blive. Men man bliver nødt til at se på, hvilke restriktioner, der skal være. Skal de virkelig kunne køre 20 kilometer i timen? Ikke nødvendigvis. Skal app’en ikke være indstillet således, at de ikke kan køre i gågadeområder? Sådan burde det være. Skal der være tvungen brug af hjelm?

- Det er jo et motoriseret køretøj. I det hele taget skal der i forbindelse med evalueringen ses rigtig meget på sikkerheden.

Få bruger hjelm

Baseret på den viden, Uhelds Analyse Gruppen ved OUH har indsamlet ved at se på omstændighederne ved uheldene og tale med nogle af de tilskadekomne, giver overlæge Niels Dieter Röck følgende bud på, hvorfor der tilsyneladende sker væsentlig flere uheld med el-løbehjul end med cykler og knallerter:

- Vi er nået frem til, at for det første er hastigheden på 20 kilometer i timen højere end gennemsnitsfarten på cykel, og de (løbehjulene, red.) accelererer hurtigt. Desuden mangler brugerne rutine, og så er løbehjulene ikke så stabile på grund af de smalle styr og små hjul. Vi kan desuden også konstatere, at næsten ingen af de tilskadekomne har brugt hjelm eller anden beskyttelse. Og så er der det med nyhedens interesse – man kaster sig over det her, uden helt at vide, hvad det egentlig går ud på, siger han.

Niels Dieter Röck tror ikke på, at det nytter noget at forsøge at forbyde løbehjulene. I stedet handler det om at tage de rette forholdsregler, mener han.

- Tager man en hjelm på - og eventuelt håndledsbeskyttere - så er man godt hjulpet. Og så skal man stadig huske, at selv om der sker markant flere uheld med elløbehjul, så er det stadig få gange ud det samlede antal ture, at det går galt. Men man skal tænke sig om.

Sådan har Ulykkes Analyse Gruppen gjort

Udlejeren af elløbehjul Voi har opgivet antallet af kørte kilometer i Odense fra 1. juli til og med 3. september til 156.000.

Det tal har Ulykkes Analyse Gruppen (UAG) taget udgangspunkt i og ganget med to, fordi der er to løbehjulsudlejningsfirmaer i byen.

Tallet er derefter sammenholdt med antallet af skadestueregistrerede uheld med elløbehjul, som er 22 i cirka samme periode.

Samtidig har UAG sammenholdt antallet af kørte kilometer på cykel/knallert på en måned (360.000 per dag km ifølge Vejdirektoratet, altså svarende til 10,8 mio. km per måned) og holdt det op imod, at der typisk sker 120-130 uheld per måned relateret til brug af cykel/knallert (cykling udgør langt den største andel).

På den måde har det været muligt at udregne og sammenligne uheldsfrekvensen per måned.

Analysen rummer en rækker usikkerheder. F.eks. er der ikke taget højde for antallet af ture, der køres på privat ejede løbehjul.

UAG erkender der er usikkerheder og har derfor lagt en margin ind for at kompensere for det og undgå overfortolkning.

Når det er gjort, lyder konklusionen fra UAG, at uheldsfrekvensen på elløbehjul er mindst 10 gange så høj som på cykel/knallert.

Voi: Sikkerheden har høj prioritet

En anden indikation af, at der måske er noget ved løbehjulenes sikkerhed, som ikke er helt, som man kunne ønske, kom for et par uger siden, da forsikringsselskabet Tryg slog alarm over antallet af løbehjuls-relaterede skader, firmaet registrerer. I første halvår af 2019 alene modtog Tryg rundt regnet 50 anmeldelser på ulykkesforsikringen.

Men hos Voi, der er et af to selskaber, som udlejer elløbehjul i Odense, understreger kommunikationschef Kristina Nilsson, at sikkerhed har høj prioritet.

- Et uheld er et for meget, siger hun.

Selskabet gør af samme årsag meget for at fremme sikker brug af løbehjulene, forklarer hun. Blandt andet ved løbende at vedligeholde og udskifte løbehjulene, så de er i god stand. Voi har også for nylig lanceret en sikkerhedskampagne, der giver brugerne gode råd om sikker færdsel.

Kristine Nilsson mener ikke, at de nye tal fra Ulykkes Analyse Gruppen kan bruges til at drage generelle konklusioner omkring risikoen ved at køre på elløbehjul. Hun kalder datagrundlaget for "hullet", og det fastholder hun, selv om Ulykkes Analyse Gruppen siger, at der i konklusionerne er forsøgt taget højde for de usikkerheder, der er.

- Generelt mangler der valide data på det her område, og vi deler ønsket om et bedre datagrundlag at diskutere ud fra, siger hun.

- Vi ser derfor frem til at se de officielle tal, når de kommer til næste år, tilføjer Kristina Nilsson med henvisning til den evaluering af den igangværende forsøgsperiode, som Færdselsstyrelsen skal præsentere Folketinget for i begyndelsen af det nye år.

Voi-kommunikationsdirektøren påpeger også, at ikke kun udbyderen, men også brugerne har et ansvar.

- Det er brugernes ansvar at anvende løbehjulene med omtanke. Det er vores ansvar at levere et sikkert produkt. Sådan er det uanset set, om det er en bil, en cykel eller en scooter, vi taler om, siger Kristina Nilsson.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Plads til 1000 ansatte: Pensionsselskab investerer 381 millioner kroner i kæmpestort kontorbyggeri ved SDU

Leder For abonnenter

Byfester og markeder slipper for dyrt papirnusseri: En prisværdig skrotning

Man kan undre sig over, at et ministerium udsteder nye regler, hvor de negative virkninger er langt større end den mulige gevinst. Og at man fra politisk hold ikke kvæler den slags administrativt makværk, inden det forlader ministerkontoret. Men ud fra mottoet "bedre sent end aldrig" kan man også rose en minister, der ikke er bange for at smide en forfejlet regel i papirkurven. Ekstra prisværdigt er det, hvis skrotningen bremser overflødigt bureaukrati, som samfundet har rigeligt af. Lad os vælge den positive tilgang: Skulderklap til boligminister Kaare Dybvad Bek, som dropper en tåbelig ændring i et bygningsreglement. Ændringen ville gøre arbejdet surt for masser af frivillige, som bruger deres fritid på at gøre livet sjovere for tusinder af danskere. Hvis en række fynske folketingsmedlemmer nåede at presse ministeren, sådan som de ifølge Kertemindes borgmester Kasper Olesen lovede at gøre, må de gerne tage en del af æren. Den nu droppede ændring drejer sig om de byfester og markeder, som holdes overalt i landet. Nogle er velkendte og traditionsrige, andre dukker op og lukker igen. Fælles for dem alle er, at de er populære og at de primært arrangeres og drives af frivillig arbejdskraft. Ofte får arrangørerne hjælp af lokale idrætsforeninger, som honoreres med et beløb til den altid trængende klubkasse. Bortset fra fuldemandstvister og lidt trafikkaos har der aldrig været problemer med disse folkelige arrangementer. Så hvad der fik Transport- og Boligministeriet til at lancere stramninger, der skulle træde i kraft 1. januar, er svært at fatte. Men i hvert fald: Det var nu ikke længere nok, at kommunen enten gratis eller mod et beskedent gebyr lavede en pladsfordelingsplan. Nu skulle en plantegning laves af en ekstern certificeret brandrådgiver til mellem 1200 og 1500 kroner i timen. For et lille marked ville den samlede pris blive over 10.000 kroner. Dertil kom mere papirbøvl. Ifølge formand for Sammenslutningen By- og Markedsfester, Otto Skak, ville denne ekstraudgift og dette ekstraarbejde få mange foreninger til at lukke ned - til ærgrelse for mange og til gavn for ingen. Nu kan - med Dybvad Beks ord - frivillige bruge kræfterne på at være frivillige. En selvfølge, kan man tilføje.

Annonce