Annonce
Biler

Elektrisk Hyundai Ioniq får længere rækkevidde

Den faceliftede Hyundai Ionic Electric får et batteri med større kapacitet og vil kunne oplades hurtigere. Foto: Hyundai
Den eldrevne femdørs Hyundai Ioniq Electric får et facelift, som betyder lidt stærkere motor og en rækkevidde, som vokser og nu reelt er lige under 300 km.

Flere kræfter, længere rækkevidde og nye opkoblings- og sikkerhedsfunktioner samt et opgraderet interiør. Det er nogle af de mest markante ændringer, når den elektriske version af Hyundai Ioniq nu får et facelift efter et par år på banen.

Mest markant er, at batteripakken i Ioniq electric øges fra 28 kWt til 38,2 kWt, mens effekten hæves, så elmotoren nu yder 136 hk mod tidligere 120 hk. Det, som de fleste har øje for, er dog rækkevidden. Den er i dag 280 km efter den gamle NEDC-norm, men dog reelt tættere på 200 km i virkeligheden, hvilket ligger langt under dagens standard. Den stiger nu til 294 km efter den nye mere retvisende WLTP-norm. Til sammenligning klarer koncernfætteren Kia e-Niro 289 km med en batteri-pakke, som er i samme størrelsesorden. Kia e-Niro kan dog også byde på en større batteripakke på 64 kWt, der giver en rækkevidde på 455 km. Det er uvist, om Ioniq Electric kan opgraderes yderligere.

Annonce
Modellen får mere sikkerhedsudstyr og vil kunne fjernbetjenes med en telefon-app. Foto: Hyundai

Hurtigere opladning

På sikkerhedsfronten opgraderes bl.a. med nødbremse, der har cyklist- og fodgængergenkendelse, skiltegenkendelse og en adaptiv fartpilot, som reagerer, hvis der sker vognbaneskift foran. Modellen bliver også den første model fra Hyundai, som får e-call, der selv kan ringe op til alarmcentralen ved ulykker. Bilens navigationssystem får nu også live-services, der altid opdaterer om bl.a. tilgangen til opladere.

Når det gælder opladning, får bilen en kapacitet, der vokser fra 6,6 kW til 7,2 kW. Det betyder, at man kan lade hurtigere op hjemme. På en 100 kW hurtigladestation ude i byen vil man kunne lade bilen 80 pct. op på 54 minutter. Som noget nyt vil man også kunne styre en række funktioner ved hjælp af en telefon-app. Det drejer sig bl.a. om at kunne se batteristatus, styre opladning og kontrollere dørlåse og klimaanlæg.

Ny motorbremse-funktion

Indendørs får kabinen, som i dag er noget fersk, er opgradering med mere indbydende materialer, mens der her også kommer en ny og større central skærm på 10,25 tommer. På de ydre linjer får modellen ny front og bagende med full LED-lygter og lys lyssignatur.

På kørefronten får Ioniq Electric nu ligesom Kia e-Niro den nye styre-funktion, hvor du med paddles kan motorbremse trinløst frem for i trin og bedre dosere dette.

Ioniq fås også som mild hybrid og plug-in hybrid. Plug in-versionen vil som tidligere have et batteri på 8,9 kWt og en systemeffekt på 141 hk. Rækkevidden på ren el er her 52 km efter WLTP-normen.

De faceliftede modeller lanceres til efteråret. Den nuværende elektriske model starter fra 255.000 kr. Men danske priser, endeligt udstyr og tidspunkt for levering for den faceliftede version kendes endnu ikke.

Inden døre bliver interiøret opgraderet, og der kommer en ny større skræm på 10,25 tommer. Foto: Hyundai
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kom nu, Mette F.: Hold dit løfte

Det er godt, at regeringen og Kommunernes Landsforening i sidste måned blev enige om en ny økonomisk aftale, der tilfører 2,2 milliarder kroner ekstra til kommunerne i 2020. Det er også fint, at den socialdemokratiske regering i begyndelsen af denne uge sendte millioner af kroner ud til en række af landets vanskeligt stillede kommuner. Og dejligt, at man desforuden har besluttet at sløjfe det rigide omprioriteringsbidrag. De mange skattemillioner, som regeringen har drysset ud med mild hånd i den seneste tid, ændrer imidlertid ikke på, at der er noget rivravruskende galt i Danmark, som Faaborg-Midtfyn Kommunes borgmester, Hans Stavnsager, formulerede det på et byrådsmøde tidligere på ugen. For der er stadig uhyre store forskelle på den service, som landets rige og fattige kommuner tilbyder deres borgere. Derfor er det påtrængende, at regeringen får gennemført en ny udligningsreform. Den nuværende socialdemokratiske regering har varslet, at det vil ske, men det gjorde den foregående Venstre-ledede regering såmænd også – uden at det skete. Derfor er det tilsyneladende nødvendigt at holde statsminister Mette Frederiksen, finansminister Nikolai Wammen, social- og indenrigsminister Astrid Krag og alle andre ansvarlige ministre fast på, at der skal ske ændringer i udligningen mellem kommunerne. For det dur ikke, at eksempelvis rige kommuner i Nordsjælland kan hente ekstra millioner i hjem til pengetankene på grund af teknikaliteter i lovgivningen, mens fattige landkommuner skal skære i budgetterne. Middelfart, Faaborg-Midtfyn, Odense, Kerteminde ... budgetforligene er faldet på plads de seneste dage; nogle steder med smalle forlig, andre steder med bred opbakning eller endog i fuld enighed. Alle steder har budgetlægningen dog krævet benhårde prioriteringer og fravalg, blandt andet fordi udligningsordningen stadig ikke er ændret. Derfor er det ikke nok, at regeringen har varslet en ny udligningsreform. Den skal også holde løftet.

Annonce