Annonce
Indland

Elbiler op til 400.000 kroner bliver afgiftsfri de næste to år

Frygten er, at borgerne venter med at købe biler, hvis der er tegn på, at afgiften vil falde i en kommende politisk aftale. Det har tidligere forhandlinger om bilafgifter vist. (Arkivfoto).

Regeringen indgår smal aftale om elbiler op til 400.000 kroner, som bliver afgiftsfri de næste to år.

Regeringen har lovet, at der vil komme en aftale om elbiler inden nytår, og juleønsket ser også ud til at gå i opfyldelse.

Men det bliver ikke en bred aftale, hvor oppositionen er med, som målet var. Regeringen kritiseres for ikke at være ambitiøs nok, men det afviser skatteminister Karsten Lauritzen (V).

- Oppositionen har ingen penge. Vi har lavet en finanslov med Dansk Folkeparti, hvor de har taget stort ansvar. Så har de naturligvis indflydelse på, hvad regeringen bruger pengene på.

- I stedet for at tage den fugl, man har i hånden, vil man have de ti på taget, men så er flokken fløjet, siger ministeren, som mener, at det ikke lykkes at lande en aftale på grund af det kommende folketingsvalg.

Derfor fremlægger han et lovforslag i Folketingssalen i næste uge, hvor borgerne får mulighed for at købe en elbil afgiftsfri op til 400.000 kroner de næste to år.

- Det vil give omkring 1000 nye elbiler, men det handler ikke så meget om antal, der er langt op til det mål, vi har. Men det handler mere om at få ro.

- Vi sikrer i regeringen - ved at lægge et lovforslag frem, at der ikke skal betales en bøjet 25-øre i afgift de næste to år for elbiler op til 400.000 kroner, siger han.

Når ministeren taler om ro, så handler det om at give en kommission tid til at komme med et bud på, hvordan den milliarddyre omstilling af transportsektoren skal finansieres.

Frygten er, at borgerne venter med at købe biler, hvis der er tegn på, at afgiften vil falde i en kommende politisk aftale. Det har tidligere forhandlinger om bilafgifter vist.

Afdelingschef i FDM Torben Lund Kudsk er glad for aftalen, men havde gerne set, at aftalen kunne give en langsigtet løsning.

- Vi undgår, at afgifterne på elbiler stiger her efter nytår. Det var det sidste, vi havde brug for, siger han.

- Men når det er sagt, så er det desværre kun en midlertidig ro, der er skabt. Vi vil opfordre til, at man efter et valg sætter sig ned og begynder at kigge på, hvordan man kan lave en helt ny afgiftsmodel, der kan sikre den grønne omstilling.

Oppositionen stemmer for lovforslaget, men havde gerne set en mere ambitiøs aftale. For statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) lovede selv på folketingets talerstol, at der skulle være en million elbiler inden 2030.

Dansk Folkeparti har tidligere peget på, at det med teknologiudviklingen bliver endnu billigere at fremme elbiler senere. Derfor giver det mening at vente.

En central del af regeringens planer er, at salget af benzin- og dieseldrevne biler og busser skal stoppe i 2030.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Spar sammen, OB

Odense Kommune skal stå fast over for fodboldklubben OB i sagen om en renovering af Odense Stadion. For det bør ikke være Odenses skatteborgere, der skal betale for, at byens og øens største fodboldklub får et bedre stadion at spille på. Det bør klubben og dens ejerkreds selv bekoste. Spørgsmålet om en renovering af Odense Stadion er nok engang blevet aktuelt, fordi OB sammen med de øvrige superliga-klubber, Divisionsforeningen og Dansk Boldspilunion har besluttet, at alle superliga-stadioner fra 2028 er udstyret med fuldt overdækkede tribuner. Det er en fin beslutning, som vil give bedre forhold for klubbernes tilskuere, så man på længere sigt forhåbentlig kan tiltrække flere tilskuere og dermed tjene flere penge. Det er imidlertid ikke Odense Kommunes opgave at sørge for, at erhvervsvirksomheder får bedre fysiske rammer at udøve deres virksomhed i. Odense Kommune skal skabe gode rammevilkår for kommunens virksomhederne i almindelighed, men kommunen skal ikke bruge sine sparsomme skattekroner på at forbedre hverken robotproducenters, gartneriers eller fodboldklubbers ydre rammer. Det må virksomhederne selv klare. Ejerforholdene af Odense Stadion er i dag mildt sagt noget rod. Odense Kommune ejer tre tribuner på stadion, mens en ejerkreds af bestyrelsesmedlemmer i Odense Sport & Event ejer den fjerde, og det skaber helt naturlige tvister mellem de forskellige ejeres forskellige ønsker. Derfor vil det være klogt, hvis man får skilt den kommunale økonomi fra den private virksomhed OB’s interesser fra hinanden. Det vil være til gavn for OB, for Odense Stadion og for Odense Kommune – og for de odenseanske skatteydere. Derfor vil det være klogt, at OB og ejerkredsen bag klubben begynder at spare sammen, så man på et snarligt tidspunkt kan købe stadion af kommunen. På den måde kan man engang i fremtiden, måske allerede inden 2028, få lejlighed til at gennemføre alle de udvidelser og forbedringer af Odense Stadion, som man har lyst og råd til og dermed være med til at skabe grundlag for at høste gevinster ved fremtidige sejre. Så spar endelig sammen, OB. Og begynd hellere i dag end i morgen.

Odense For abonnenter

Testkørsler på vej: På én strækning især vil der snart køre letbanetog

Annonce