Annonce
Gear

El-Mercedes med historiske tråde

I 1938 kørte denne Rekordwagen over 400 kilometer i timen på en nyåbnet motorvej mellem Frankfurt og Darmstadt. Foto: Mercedes

Den elektriske Vision EQ Silver Arrow med 750 hk er bygget med den legendariske W125 Rekordwagen som forbillede.

Der er nærmest gået inflation i at vise elektriske og superhurtige drømmesportsvogne.

Kort tid efter, at Audi har løftet sløret for den elektriske konceptsportsvogn PB 18 e-tron med 750 hk og en rækkevidde på 500 kilometer, er Mercedes nu klar med en elektrisk konceptsportsvogn, der byder på ligeledes 750 hk og en rækkevidde på op til 400 kilometer. Den er døbt Vision EQ Silver Arrow.

Afsløringen skete på den eksklusive Monterey Car Week i Californien, hvor den eldrevne sportsvogn med kun et sæde blev præsenteret.

Den futuristiske bil har klare historiske tråde - og skabt som en hyldest - til Mercedes-Benz' legendariske W125 Rekordwagen "Silver Arrow", som var indehaver af hastighedsrekorden på offentlig vej i næsten 80 år. Den blev sat af racerkøreren Rudolf Caracciola, som 28. januar 1938 opnåede en fart på utrolige 432,7 kilometer i timen på Autobahn-strækningen mellem Frankfurt og Darmstadt.

Det er en rekord, som ikke blev overgået før 2017, da en bil med næsten dobbelt så meget motorkraft blev målt til 445,54 kilometer i timen.

Annonce
Foto: Mercedes

Dråbeformet cockpit

Den oprindelige 12-cylindrede W125 Rekordwagen var et højteknologisk vidunder efter datidens forhold. Den blev bygget i 1937 med Grand Prix-bilen W125 som udgangspunkt.

Karossen var designet med kyndig vejledning fra flyproducenterne Heinkel og Messerschmidt, som blandt andet foreslog at forkorte udhæng og gøre fronten lavere og mere afrundet for at forbedre grebet på forhjulene.

En detalje, som er fulgt med over i den helt nye Vision EQ Silver Arrow, er kraven over cockpittet og den dråbeformede forrude.

For at kunne holde luftindtaget så lavt som muligt brugte den oprindelige W125 isvand til at køle motoren. Det er dog ikke nødvendigt i elbilen. For at komme ned i cockpittet løftes en krave, som sænkes ned over føreren.

I det lukkede univers kan føreren dvæle ved en helt speciel opsætning. Instrumenteringen består af en buet panoramaskærm, som projicerer omgivelserne i 3D. Ved hjælp af kunstig intelligens er det muligt at køre virtuel bane-racing mod både gamle og nye biler, der vises som "spøgelsesbiler" på skærmen, mens en Virtual Race Coach giver instruktioner under løbet.

Instrumenteringen er en panoramaskærm med visning af 3D. Føreren kan køre virtuel race mod konkurrenter, der ses som ?spøgelsesbiler? på skærmen. Foto: Mercedes

Vælg selv motorlyd

Hvis chaufføren skulle savne et brølende lydbillede, er det desuden muligt at vælge mellem forskellige lydspor til bilen. Det kan for eksempel være den dybe buldren fra en AMG V8'er eller brølet fra en Formel 1-motor.

Der er heller ikke sparet på luksus-oplevelsen i kabinen. Designerne har mikset traditionelle materialer som læder, poleret aluminium og massiv valnød med digitale løsninger og højteknologi.

Cockpittets sider er således beklædt med ruskind, og føreren spændes solidt fast i en firepunktssele. Pedalerne kan justeres i længden med et håndtag, og nakken holdes varm af en lun luftstrøm.

Mercedes fremhæver også opbygningen med de enorme hjul på 24 tommer foran og hele 26 tommer bagi, der hver har 168 eger - og som en ekstra detalje har Pirelli udstyret dækkene med et helt særligt stjernemønster.

Den oprindelige W125 Rekordwagen var på mange måder foran for sin tid. Ved test i vindtunnel havde bilen en CW-værdi helt nede på 0,17, mens V12-motoren på 5,577 cc blev målt til 765 hk.

Rekordbilen kan ses på Mercedes-Benz Museum i Stuttgart.

Den strømlinede Vision EQ Silver Arrow har klare tråde til W125, som var en legendarisk rekordbil. Den elektriske konceptbil har et cockpit med dråbeformet forrude ligesom forbilledet. Foto: Mercedes
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Ghettopakke: Aktuelle tal, tak

Der er ikke længere blot én, men nu to rigtig gode grunde til, at partierne bag den såkaldte ghettopakke tænker sig godt om og justerer kriterierne, inden de pålægger en række kommuner at begynde nedrivning af boligområder på den hårde ghettoliste. Med et bredt flertal bestående af seks partier bag ghettopakken må man udlede, at dette tiltag mod socialt udsatte parallelsamfund har solid folkelig forankring. Men den folkelige forståelse kan hurtigt skrumpe ind, hvis det viser sig, at et nedrivningsdiktat har et grotesk skær af tilfældigheder. Det har stødt mange borgere, at Odense Kommune tilbyder flyttepenge til dømte kriminelle i boligområder, der risikerer at havne på den nye ghettoliste, som sendes ud til december. Forargelsen er forståelig, selv om kommunen kun reagerer som alle andre, der ser en kæmpeudgift tårne sig op forude: Man forsøger at undgå den. Og her er der tale om, at nogle færre beboere med en plettet straffeattest i et par opgange måske er afgørende. Senest er det kommet frem, at nedrivning kan blive udløst af, hvad man kan kalde bagatelkriminalitet. Hvis en person får en bøde og ikke betaler den, havner sagen i retten, hvor personen får en dom. Ifølge et datatræk hos Fyns Politi for 2017 og 2018 har otte personer med adresse i det nedrivningstruede boligkvarter Solbakken i Odense fået en dom på grund af en ikke-betalt bøde. Disse eksempler belaster altså Solbakken i ghettoregnskabet og kan i sidste ende betyde nedrivning. Venligt udlagt vil det være et papirtyndt grundlag. Boligminister Kaare Dybvad besøgte et af Odenses udsatte boligkvarter for nogle dage siden og havde ingen bemærkninger til kommunens flyttehjælp til kriminelle. Derimod stillede Dybvad i udsigt, at de tal, der skal danne grundlag for ghettolisterne, skal være så aktuelle som muligt. Hvis det skal forstås sådan, at de 11 måneder gamle tal, der bruges i dag, ikke dur, er det en god erkendelse, selv om skrotning bør være en selvfølge. Betryggende vil det også være, hvis partierne bag ghettoaftalen giver opgørelsesmetoden et eftersyn. På landsplan berører ghettoplanen flere tusind mennesker og koster mange milliarder. Derfor skal kriterier og udførelse være uangribelig.

Danmark For abonnenter

Skandalelæge sagde det var mavesyre: 11 dage senere fødte Kristine sin døde søn

Danmark

Nederlag til styrelse: Skandalelæge må fortsætte med at omskære drengebørn

Danmark

Anden brøler fra myndighederne: Derfor må udskældt omskæringlæge fortsætte

Annonce