Annonce
Gear

El-Mercedes med historiske tråde

I 1938 kørte denne Rekordwagen over 400 kilometer i timen på en nyåbnet motorvej mellem Frankfurt og Darmstadt. Foto: Mercedes

Den elektriske Vision EQ Silver Arrow med 750 hk er bygget med den legendariske W125 Rekordwagen som forbillede.

Der er nærmest gået inflation i at vise elektriske og superhurtige drømmesportsvogne.

Kort tid efter, at Audi har løftet sløret for den elektriske konceptsportsvogn PB 18 e-tron med 750 hk og en rækkevidde på 500 kilometer, er Mercedes nu klar med en elektrisk konceptsportsvogn, der byder på ligeledes 750 hk og en rækkevidde på op til 400 kilometer. Den er døbt Vision EQ Silver Arrow.

Afsløringen skete på den eksklusive Monterey Car Week i Californien, hvor den eldrevne sportsvogn med kun et sæde blev præsenteret.

Den futuristiske bil har klare historiske tråde - og skabt som en hyldest - til Mercedes-Benz' legendariske W125 Rekordwagen "Silver Arrow", som var indehaver af hastighedsrekorden på offentlig vej i næsten 80 år. Den blev sat af racerkøreren Rudolf Caracciola, som 28. januar 1938 opnåede en fart på utrolige 432,7 kilometer i timen på Autobahn-strækningen mellem Frankfurt og Darmstadt.

Det er en rekord, som ikke blev overgået før 2017, da en bil med næsten dobbelt så meget motorkraft blev målt til 445,54 kilometer i timen.

Annonce
Foto: Mercedes

Dråbeformet cockpit

Den oprindelige 12-cylindrede W125 Rekordwagen var et højteknologisk vidunder efter datidens forhold. Den blev bygget i 1937 med Grand Prix-bilen W125 som udgangspunkt.

Karossen var designet med kyndig vejledning fra flyproducenterne Heinkel og Messerschmidt, som blandt andet foreslog at forkorte udhæng og gøre fronten lavere og mere afrundet for at forbedre grebet på forhjulene.

En detalje, som er fulgt med over i den helt nye Vision EQ Silver Arrow, er kraven over cockpittet og den dråbeformede forrude.

For at kunne holde luftindtaget så lavt som muligt brugte den oprindelige W125 isvand til at køle motoren. Det er dog ikke nødvendigt i elbilen. For at komme ned i cockpittet løftes en krave, som sænkes ned over føreren.

I det lukkede univers kan føreren dvæle ved en helt speciel opsætning. Instrumenteringen består af en buet panoramaskærm, som projicerer omgivelserne i 3D. Ved hjælp af kunstig intelligens er det muligt at køre virtuel bane-racing mod både gamle og nye biler, der vises som "spøgelsesbiler" på skærmen, mens en Virtual Race Coach giver instruktioner under løbet.

Instrumenteringen er en panoramaskærm med visning af 3D. Føreren kan køre virtuel race mod konkurrenter, der ses som ?spøgelsesbiler? på skærmen. Foto: Mercedes

Vælg selv motorlyd

Hvis chaufføren skulle savne et brølende lydbillede, er det desuden muligt at vælge mellem forskellige lydspor til bilen. Det kan for eksempel være den dybe buldren fra en AMG V8'er eller brølet fra en Formel 1-motor.

Der er heller ikke sparet på luksus-oplevelsen i kabinen. Designerne har mikset traditionelle materialer som læder, poleret aluminium og massiv valnød med digitale løsninger og højteknologi.

Cockpittets sider er således beklædt med ruskind, og føreren spændes solidt fast i en firepunktssele. Pedalerne kan justeres i længden med et håndtag, og nakken holdes varm af en lun luftstrøm.

Mercedes fremhæver også opbygningen med de enorme hjul på 24 tommer foran og hele 26 tommer bagi, der hver har 168 eger - og som en ekstra detalje har Pirelli udstyret dækkene med et helt særligt stjernemønster.

Den oprindelige W125 Rekordwagen var på mange måder foran for sin tid. Ved test i vindtunnel havde bilen en CW-værdi helt nede på 0,17, mens V12-motoren på 5,577 cc blev målt til 765 hk.

Rekordbilen kan ses på Mercedes-Benz Museum i Stuttgart.

Den strømlinede Vision EQ Silver Arrow har klare tråde til W125, som var en legendarisk rekordbil. Den elektriske konceptbil har et cockpit med dråbeformet forrude ligesom forbilledet. Foto: Mercedes
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

2822 husstande uden strøm

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Odense Sporveje vil nedlægge stoppesteder

1995 4,7 millioner kroner. Så mange penge lagde 11.852 glemsomme fynske bilister i statskassen for ulovlig parkering i 1993. Hovedparten af afgifterne, der som bekendt er på 400 kroner pr. gang, blev lagt af 8816 i Fyns største politikreds, Odense. De 3036 øvrige afgifter er blevet opkrævet jævnt fordelt over resten af Fyn. Selv om afgiften for ulovlig parkering blev fordoblet fra 200 til 400 kroner 1. april 1991, kan de seks fynske p-kontrollører fortsat uddele lige så mange afgifter – ca. 12.000 – om året, konstaterer politikommissær Poul Dahl. 398 bilister klagede over afgiften, men kun 172 fik medhold og pengene eftergivet – oftest i forbindelse med læge- eller sygehusbesøg, der uventet trak ud. 1970 Statsbanerne udbyder i dag en ny Storebæltsfærge til 50 millioner kroner i licitation, og på forhånd ventes de fire værfter i Helsingør, Nakskov, Ålborg og Odense at være interesseret i ordren. Efter planen skal den nye tredækker leveres til sommeren 1972 eller muligvis først til foråret 1973. Samtidig viser en prognose, at færgekapaciteten skal fordobles inden udgangen af 1970-erne, hvis der ikke ret hurtigt tages beslutning om en bro mellem Fyn og Jylland. Færgen kommer i store træk til at ligne ”Arveprins Knud” og får en kapacitet på 450 personbiler og 1500 passagerer. En ny jernbanefærge, der kan overføre gennemgående eksprestog mellem Nyborg og Korsør, ventes bestilt til levering i 1973. 1945 Fra Odense Sporvejes begyndelse har der eksisteret en del faste stoppesteder på særligt trafikerede steder, men sporvejsselskabet overvejer at likvidere dem. Det gælder ved hjørnet af Klaregade og Mageløs samt ved hjørnet af Mageløs og Kongensgade, hvor der nu opsættes almindelige stoppestedsskilte i stedet. Ifølge driftsbestyrer Schaumann sker nedlæggelsen af de faste stoppesteder ud fra hensynet til at gennemføre en hurtigere drift under de nuværende, besværlige trafikforhold, hvor der er stort pres på sporvognene. De faste stoppesteder virker kun forsinkende, og hvis der ingen passagerer er at optage og afsætte, vil sporvognene altså fremtidig kunne køre videre uden standsning.

Biler

Kia udvider paletten af plug-in-hybrider

Sport

Fynboer fejrede sporten: Se de 10 bedste billeder fra Årets Sportsnavn

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];