Annonce
Odense

El-løbehjul er kommet for at blive: Men snart kan kommuner skrue bissen på

Folketinget behandler i øjeblikket et lovforslag, der giver kommunerne bedre mulighed for at regulere udlejning af el-løbehjul. Foto: Simon Trøjgaard Jepsen
Folketinget er i øjeblikket ved at behandle et lovforslag fra regeringen, som vil give kommunerne flere muligheder for at regulere brugen af el-løbehjul. Det vækker glæde blandt lokalpolitikerne i Odense. Rådmand understreger dog, at kommunen har fået et godt samarbejde med de to nuværende udbydere i Odense.
Annonce

Odense: For nogle har de været et både sjovt og brugbart transportmiddel. For andre en kilde til frustration, kritik og i sjældnere tilfælde en tur på skadestuen.

El-løbehjulene indtog for alvor Odense i foråret 2019, hvor de to firmaer VOI og Tier begyndte at udleje flere hundreder løbehjul til odenseanerne og besøgende i byen.

Nu er en ny lov på vej igennem Folketinget, der blandt andet vil give kommunerne en hel del nye værktøjer til at regulere antallet og brugen af el-løbehjul i byerne.

Hvis regeringens lovforslag som ventet bliver vedtaget senere på året, vil kommunerne for det første få mulighed for at sige nej til, at der overhovedet kan opstilles el-løbehjul på offentlig vej. Den mulighed har kommunerne ikke i dag. Mere realistisk er det dog nok, at man i Odense vil gå mindre drastisk til værks og i stedet kigge nærmere på muligheden for at begrænse, hvor el-løbehjulene bliver parkeret og eventuelt fjerne el-løbehjulene på udlejers regning, hvis de holder andre steder.

Annonce

Støtte til særlige p-zoner

Medlem af by- og kulturudvalget Kristian Guldfeldt (K) kalder overordnet den nye lov for ”et skridt i den rigtige retning”. Han mener, at det vigtigste er muligheden for at indrette særlige p-zoner foruden det, at kommunerne selv skal kunne beslutte, hvor mange el-løbehjul, der skal være i byen.


I Odense er vi så heldigt stillet, at vi kun har to udbydere, som vi har lavet aftaler med af frivillighedens vej, efter at det startede noget kaotisk.

Jane Jegind (V), by- og kulturrådmand


Han er klar til at bruge byrådets nye mulighed for selv at beslutte, om der overhovedet skal være el-løbehjul i Odense, til at presse udbyderne.

Folketinget behandler i øjeblikket et lovforslag, der giver kommunerne bedre mulighed for at regulere udlejning af el-løbehjul. Foto: Simon Trøjgaard Jepsen

- Jeg vil gerne sende det signal til to udbydere, der er i Odense, at hvis ikke der kommer bedre styr på det, så vi for eksempel ikke længere ser løbehjul, som ligger og flyder i gaderne, så må det være farvel og tak, siger Kristian Guldfeldt.

Annonce

Positiv udvikling

By- og kulturrådmand Jane Jegind (V) mener også, at det er en god idé at stramme reglerne, så kommunerne får flere muligheder for at sætte ind, hvis der kommer for mange el-løbehjul.

- I Odense er vi så heldigt stillet, at vi kun har to udbydere, som vi har lavet aftaler med af frivillighedens vej, efter at det startede noget kaotisk. Det betyder, at der allerede er visse steder, hvor man hverken kan køre eller parkere el-løbehjulene. Men det kan jo ændre sig i morgen, hvis der kommer én anden udbyder, der er mere ligeglad, siger Jane Jegind.

Gruppeformand for Socialdemokratiet og medlem af by- og kulturudvalget, Anders W. Berthelsen, mener også, at den nye lov kommer med en velkommen stramning af reglerne.

Ligesom Jane Jegind peger han dog samtidig på, at der i dag er kommet mere ordnede forhold omkring el-løbehjulene, end der var i de første måneder.

- I starten var vi nok allesammen lidt usikre på, hvordan det ville køre. Men jeg synes ikke, at man så ofte ser løbehjulene flyde rundt på gaderne, som man gjorde tidligere. Og jeg fornemmer sådan set, at de fleste odenseanere er blevet vant til, at el-løbehjulene er en del af trafikken, siger Anders W. Berthelsen, der også ser etableringen af særlige p-zoner som en god idé.

- Ja, vi kunne sagtens bruge nogle særlige stationer, hvor løbehjulene kunne placeres.

Annonce

Farligere end cykler

Jane Jegind mener, at regeringen langt hen ad vejen har lyttet til de bekymringer, som Odense og en række andre kommuner har fremført.

El-løbehjul - kort fortalt

I Odense koster en tur på et af el-løbehjulene 1,5 kroner pr. minut plus de 10 kroner i startgebyr.

En halv time på et el-løbehjul koster altså 55 kroner.

Man kører som om, man er cyklist. Altså hverken på fx fortove eller i fodgængerfelter, og kun én person på løbehjulet.

Loven siger, at man skal være fyldt 15 år, men både VOI og Tier kræver, at man er 18 år for at bruge deres tjeneste.

Promillegrænsen er 0,5. Førstegangs-overtrædelse kan give en bøde på 2.000 kroner.

Løbehjulene fra Tier og VOI kan køre op til 20 km/t. I nogle områder af byen er farten dog sænket til 5 km/t.

Cykelhjelm er ikke et krav, men det anbefales at bruge.

I forlængelse af at Ulykkes Analyse Gruppen på OUH har peget på, at brugere af el-løbehjul oftere kommer til skade end cyklister, så rådmanden dog også gerne, at politikerne på Christiansborg gjorde det lovpligtig at bære hjelm.

- Det har jeg opfordret meget kraftigt til på et møde i ministeriet. Du ser næsten aldrig nogen med hjelm på el-løbehjulene, siger Jane Jegind.

Over for TV2/Fyn har transportminister Benny Engelbrecht (S) også selv peget på, at spørgsmålet om lovpligtig hjelm vil blive en del af de kommende drøftelser i Folketinget.

- Jeg overvejer meget alvorligt, om vi ikke skal indføre en tvang på at have hjelm på, når man kører på el-løbehjul. Det er et motoriserede køretøj med ligeså stor uheldsfrekvens som knallerter, hvor man også kører med hjelm, sagde han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce