Annonce
Odense

EL: Forvaltningerne må være mere kreative og finde en løsning

Reza Javid fra Enhedslisten undrer sig over, at der ikke kan findes en løsning på hjemmeplejens p-problemer, og foreslår, at forvaltningerne går i dialog endnu en gang. Foto: Simon Trøjgaard Jepsen
Hjemmeplejens parkeringsproblemer er ikke nye, og Enhedslistens Reza Javid har uden held forsøgt at få forvaltningerne til at finde løsninger.
Annonce

Odense: Det er ikke nogen ny problemstilling, at det er svært for kommunens hjemmepleje at finde parkeringspladser, når de skal rundt og hjælpe ældre og svage borgere. Særligt i centrum og i aftentimerne er det svært, og har har hjemmeplejen op til 40 til 45 besøg på en aften.

Problemet er aktuelt forstærket af nye skærpede p-zoner og af, at nye regler for plejen betyder, at der skal forskellige faggrupper til forskellige opgaver i hjemmene.

Derfor undrer det også Enhedslistens Reza Javid, at det ikke er lykkes Ældre- og Handicapforvaltningen og By- og Kulturforvaltningen at finde en fælles løsning på problemerne.

- Det er jo spild af personaleressourcer, og dem er der ikke mange af i forvejen, påpeger Reza Javid.

Han har tidligere skrevet et brev til Ældre- og Handicapforvaltningen, men har ligesom Nicholas Duelund, der er tillidsrepræsentant i hjemmeplejen, og som i flere år har rejst problemet i forskellige samarbejdsfora, fået at vide, at der ikke ligger nogen løsning lige for.

Det er Reza Javid uforstående overfor:

- En løsning kunne være, at forvaltningen gik i dialog med alle relevante parkeringsselskaber for at lave konkrete aftaler, og udstyrede alle medarbejderne med et kort de kan lægge ved ruden eller en lignende løsning. Det kan ikke være rigtigt, at de to forvaltninger ikke kan en løsning. Så må man være lidt mere kreativ, siger han.

- Vi skal huske, at vi er en kommune, og forvaltningerne skal holde op med at pege på den anden part, men finde en løsning sammen på det her, tilføjer han.

Som det er nu er problemet skubbet over på medarbejderen, og det er ikke rimeligt, mener Reza Javid.

- Faktisk er problemet til skade for både borgere og personale. Den tid de travle medarbejdere bruger på at finde parkering, uden risiko for at få bøder, er både spil af værdifuld tid og går fra den tid, der skal bruges til borgeren. Det skaber frustration hos medarbejderne og påvirker deres trivsel, siger han.


En løsning kunne være, at forvaltningen gik i dialog med alle relevante parkeringsselskaber for at lave konkrete aftaler, og udstyrede alle medarbejderne med et kort de kan lægge ved ruden eller en lignende løsning. Det kan ikke være rigtigt, at de to forvaltninger ikke kan en løsning. Så må man være lidt mere kreativ,

Reza Javid, byrådsmedlem for Enhedslisten
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce