Annonce
Gear

Ekstrem udgave af superbil

Foto: McLaren

McLaren er klar med 600LT, som er den letteste, kraftigste og hurtigste gadebil til dato fra mærket.

Selv en superbils-producent som McLaren kan have en sportsafdeling med ekstra hårdtpumpede biler. Hos det engelske firma er de udviklet af McLaren Special Operations og bærer betegnelsen LT, der betyder Long Tail - altså lang bagende.

Den optimerede model er da også strukket små otte cm i forhold til den kendte 570S-model, som den bygger på, mens vægten er reduceret kraftigt ved hjælp af flere karbonmaterialer, og downforcen er øget med ændrede spoilere, diffusere samt en stor fastmonteret hækvinge.

Annonce
McLaren 600LT har en optimeret undervogn, der er både lettere og mere banedynamisk end de andre modeller. Foto: McLaren

Hurtig sag

Som alle andre McLaren-modeller er hjertet mærkets dobbelt turboladede 3,8 liters V8'er, der her har fået opgraderet motorstyringen og motorens evne til hente luft, så den yder 600 hk og leverer 620 Nm. Det er 30 hk mere end 570S'eren og matcher accelerationen fra den heftige McLaren 675LT Super serie og klarer 0-100 km/t på 2,9 sek., mens topfarten rammer pæne 328 km/t.

Ifølge McLaren er hele 25 pct. af delene nye i 600 LT-modellen, og der er ifølge fabrikken høvlet 96 kg af i forhold til 570S'eren, så vægten uden fører lander på 1247 kg. Vægtbesparelsen er bl.a. hentet ved at anvende et nyudviklet undervognsophæng i smedet aluminium og keramiske bremser, mens stivere motorophæng og Pirelli Trofeo R-dæk er med til at give mere banefokuseret køredynamik. Letvægtsmaterialerne går igen i udstødning og karrosseriopbygning, der er optimeret hele vejen igennem. En McLaren Senna-inspireret brake booster sørger også for, at bilen kan bremse i en fart. Den klarer således at komme ned fra 200 km/t og til stop på bare 117 meter.

Kabinen er en dyb brønd med fast støttende sportssæder med alcantara-beklædning, mens interiøret omfatter karbonfiber-dele. Foto: McLaren

Minimalistisk kabine

Vægtbesparelsen er også hentet ved at strippe bilen for bl.a. radio, aircondition og navigationssystem, men udstyret kan monteres ab fabrik efter ønske uden merpris. Til gengæld kan ejerne opgradere med specielle Clubsport eller Clubsport Pro pakker fra McLaren Special Operations, hvor selv sportssædernes rammer er i karbonfiber, mens taget også er i letvægtsmaterialer, og endda hjulboltene er i titanium. Modellen vil kun blive produceret i et begrænset antal, som formentlig vil være omkring maks. 500 stk.

Med en startpris på 1,57 mio. kr. før danske afgifter vil den også være en bil for de få. Men så omfatter prisen også en dag på bane med McLaren-instruktør. Det tror da pokker.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

22-årige Kamilla fik afslag som smedelærling: Det er da for dumt

Årstallet er 2019, og ligestillingen og ligeberettigelsen har været her længe. Derfor kan sygeplejersken sagtens være en mand, ligesom smeden sagtens kan være en kvinde. Eller … nå, nej, det kan smeden så åbenbart ikke. Den 22-årige Kamilla Søndergaard berettede i hvert fald i avisen tirsdag om, hvordan hun måtte igennem en syndflod af afslag, hvoraf mange handlede om hendes køn, inden hun til sidst fandt en smedelærlingeplads på værftet i Assens. Inden da var hun blevet ramt af den ene dårlige forklaring efter den anden, herunder den dårligste af alle: Nej, du kan ikke blive smed, fordi du er pige. Alle disse rigide afslag er ikke givet i 1879 eller i 1919 eller i 1939. De er givet i 2019. Tænk sig: I 2019 siger nogle af de virksomheder, der bestandigt skriger efter arbejdskraft, stadig nej til at ansætte nye medarbejdere, blot fordi ansøgerne har et andet køn end de fleste andre ansatte på arbejdspladsen. Det er absurd. Og det er mistrøstigt. Danske virksomheder er ganske enkelt nødt til at åbne øjnene og rette interessen mod begge køn, hvis de fortsat vil have adgang til de bedste kandidater på markedet. Derfor er det glædeligt, at brancheorganisationerne Danske Maritime, Danske Havne og Danske Rederier er gået målrettet i gang med at styrke rekrutteringen af kvinder til job i typiske mandefag som maskinmester, skibsfører, smed og en række andre fagområder inden for Det Blå Danmark. For det er den eneste måde, hvorpå man kan sikre sig dygtige medarbejdere i fremtiden. Disse organisationer bør blive et forbillede for andre organisationer, brancher, virksomheder og uddannelsesinstitutioner, der stadig har bedst øje for det ene køn. For man er nødt til at henvende sig til både mænd og kvinder, hvis man vil styrke rekrutteringer. Det er nemlig ikke sikkert, at man bliver en god sygeplejerske, fordi man er kvinde. Eller at man bliver en god smed, fordi man er mand. Til gengæld er det sikkert, at man allerhøjst får fat i halvdelen af de klogeste talenter, hvis man kun henvender sig til det ene køn. Og det er da for dumt.

Fyn For abonnenter

Michael lider af paranoid skizofreni: - Min far kommer om natten og vil have mig med i graven

Annonce