Annonce
Fyn

Ekspert: Der er stadig brug for butikker

Dorte Wimmer forudser en sammensmeltning mellem nethandlen og handlen i fysiske butikker i løbet af de næste år.
Retail- og forbrugerdirektør i det private analysefirma Retail Institute Scandinavia Dorte Wimmer fortæller, at onlinehandel og handel i butikker er ved at smelte sammen. Det giver ikke mening at adskille de to ting.
Annonce

- Dorte Wimmer, hvilken udvikling sker der inden for onlinehandel?

- Hvis vi kigger på det over hele året, så udgør onlinedelen 15-20 procent af den samlede detailhandel, og så er der nogle brancher, hvor det ligger højere og nogle, hvor det ligger lavere. Dagligvarer ligger lavest med to-tre procent, der køber online, og i den høje ende er elektronik, fast fashion, f.eks. Hennes & Mauritz, og sport. Op til jul og Black Friday sker der noget interessant, fordi vi ser, at onlineandelen af salget stiger. Der er en ændret adfærd hos os sådan nogle dage.

- Men det er stadig over 80 procent vi køber i butikkerne?

- Ja, det er det, og så er der udsving inden for brancher. Hvis vi kigger på, hvordan det tal vil lande i fremtiden, så vil det måske ende på, at 75 procent går til de fysiske butikker om tre års tid, og så vil tingene komme til at flyde meget mere sammen. Hvis du bestiller noget på nettet og henter det i butikken, er du så en onlinekunde eller en fysisk kunde, og hvis så du lige køber noget ekstra, når du er dernede, hvad så? Jeg tror, at opdelingen mellem online og butik slet ikke er relevant om nogle få år. Vi går ned i butikkerne og ser varerne, og så køber vi måske på butikkens eget website, fordi vi har fået gode råd og vejledning dernede.

- Hvordan kan vi forvente at bybilledet ser ud om f.eks. fem år?

Jeg tror, vi har mindre butikker, som ikke nødvendigvis har lagre, og som er rigtigt gode til, at hvis de ikke har en rød T-shirt, så sige, "vi får den leveret derhjemme til dig i morgen". Det vil sige, at vi vil se nogle mindre butikker. Vi ser nu, at Ikea f.eks. har åbnet butik på Vesterbro, hvor de laver et planning studio, hvor de servicerer kunderne, men hvor du ikke nødvendigvis kan få produkterne med det samme.

- Men dog stadig butikker …

- Jaja, det tror jeg stadig, vi vil have. Men jeg tror, der vil ske et udskilningsløb, hvor de butikker, som er sindssygt stærke og rigtig, rigtig dygtige, vil vokse, og så er der en del af dem, som vil tabe også. Vinderne er dem, der formår at få det til at smelte sammen, så jeg ikke er en onlinekunde, en pakkekunde, eller en fysisk kunde, men jeg er bare kunde hos dig, og så skal du imødekomme mig, fordi om mandagen vil jeg gerne købe pakker, og om tirsdagen vil jeg gerne tale med dit personale.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Debat: Værdig tilbagetrækning

Coronavirus

Live: Over halvdelen af de corona-ramte kender ikke selv smittekilden

Danmark

'Træls', 'tåbeligt' og 'det vil vi ikke tolerere': DF-bagland kritiserer degradering af Kofod og Kjærsgaard

Annonce