Annonce
Erhverv

Ekspert: Bilka bør skære ned på legetøj

Louise Byg Kongsholm, direktør i PEJ Gruppen. Pr-foto

I den store købmandskoncern Salling Group elsker man intern konkurrence. Derfor vil der fortsat blive solgt masser af legetøj i Bilka-varehusene, selv om koncernen med købet af Fætter BR nu også råder over sin egen legetøjskæde.

Nogle af varerne er ens, men priserne vil ofte være højere i Fætter BR end i Bilka.

Det undrer trendeksperten Louise Byg Kongsholm, direktør i PEJ Gruppen i Herning. Hun mener, at en anden rollefordeling internt i Salling Group er nødvendig, hvis Fætter BR skal blive en succes.

- Som udgangspunkt kan det kun lade sig gøre, hvis Bilka skærer kraftigt ned på sit legetøj. Her i Herning ligger der en stor Fætter BR ved siden af Bilka, og det er ikke smart tænkt, siger Louise Byg Kongsholm og fortsætter:

- Du har en stor legetøjsafdeling i Bilka med selvbetjening, gode tilbud og 30 procent rabat på legetøj i hele november. Og så ligger der en Fætter BR med nøjagtig de samme varer til en højere pris i gåafstand ved siden af. Det dur ikke, så det skal de have klaret internt.

Annonce

Aktiverer legesagerne

Til gengæld er hun spændt på at se, hvordan Fætter BR udfolder planerne om at skabe oplevelser i butikkerne.

Som et forbillede fremhæver hun den verdensberømte legetøjsbutik Hamleys på Regent Street i London, hvor man allerede på fortovet bliver lokket af entusiastisk personale, der fremviser spændende legetøj. Indenfor fortsætter det med masser af ansatte, der lader børnene afprøve alt fra dukker til droner og airhockeyspil.

- De har formået at aktivere legesagerne og skabe oplevelser, så man hænger ud i flere timer, selv om man kun kom for at købe en enkelt gave, siger Louise Byg Kongsholm.

Hun kalder det for ”Disney Retail”, når butikker bruger kneb fra oplevelsesindustrien til at hive kunderne indenfor.

- Hvor langt kan man gå med at skabe oplevelser i en butik?

- Der er faktisk ingen grænser. Og hvis man har en grænse, så skal man skubbe til den. Der skal være et argument for, at vi som kunder skal forlade sofaen. God kundeservice og medarbejdere, der smiler og kender produkterne, er ikke nok i dag. Det kan du få med online kundeservice og en chatbot (en robot, der på et splitsekund kan besvare de fleste spørgsmål på nettet, red.), så der skal noget andet til, siger Louise Byg Kongsholm.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Plads til 1000 ansatte: Pensionsselskab investerer 381 millioner kroner i kæmpestort kontorbyggeri ved SDU

Leder For abonnenter

Byfester og markeder slipper for dyrt papirnusseri: En prisværdig skrotning

Man kan undre sig over, at et ministerium udsteder nye regler, hvor de negative virkninger er langt større end den mulige gevinst. Og at man fra politisk hold ikke kvæler den slags administrativt makværk, inden det forlader ministerkontoret. Men ud fra mottoet "bedre sent end aldrig" kan man også rose en minister, der ikke er bange for at smide en forfejlet regel i papirkurven. Ekstra prisværdigt er det, hvis skrotningen bremser overflødigt bureaukrati, som samfundet har rigeligt af. Lad os vælge den positive tilgang: Skulderklap til boligminister Kaare Dybvad Bek, som dropper en tåbelig ændring i et bygningsreglement. Ændringen ville gøre arbejdet surt for masser af frivillige, som bruger deres fritid på at gøre livet sjovere for tusinder af danskere. Hvis en række fynske folketingsmedlemmer nåede at presse ministeren, sådan som de ifølge Kertemindes borgmester Kasper Olesen lovede at gøre, må de gerne tage en del af æren. Den nu droppede ændring drejer sig om de byfester og markeder, som holdes overalt i landet. Nogle er velkendte og traditionsrige, andre dukker op og lukker igen. Fælles for dem alle er, at de er populære og at de primært arrangeres og drives af frivillig arbejdskraft. Ofte får arrangørerne hjælp af lokale idrætsforeninger, som honoreres med et beløb til den altid trængende klubkasse. Bortset fra fuldemandstvister og lidt trafikkaos har der aldrig været problemer med disse folkelige arrangementer. Så hvad der fik Transport- og Boligministeriet til at lancere stramninger, der skulle træde i kraft 1. januar, er svært at fatte. Men i hvert fald: Det var nu ikke længere nok, at kommunen enten gratis eller mod et beskedent gebyr lavede en pladsfordelingsplan. Nu skulle en plantegning laves af en ekstern certificeret brandrådgiver til mellem 1200 og 1500 kroner i timen. For et lille marked ville den samlede pris blive over 10.000 kroner. Dertil kom mere papirbøvl. Ifølge formand for Sammenslutningen By- og Markedsfester, Otto Skak, ville denne ekstraudgift og dette ekstraarbejde få mange foreninger til at lukke ned - til ærgrelse for mange og til gavn for ingen. Nu kan - med Dybvad Beks ord - frivillige bruge kræfterne på at være frivillige. En selvfølge, kan man tilføje.

Annonce