Faaborg-Midtfyn

Egeskovs største nyskabelse i 30 år tager pippet fra dig: Prinsesse Alexandra camperede i skoven

Campingstemning og højt humør på åbningsdagen. Greve Michael Ahlefeldt og prinsesse Alexandra i selskab med prinsessens 17-årige datter, Ingrid, foran en skøn gammel VW autocamper. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Lørdag åbnede Europas første camping/outdoor-museum på Egeskov - og det er vildt imponerende. Her fortæller greve Michael Ahlefeldt og prinsesse Alexandra om, hvordan de selv har oplevet camping og outdoorliv indtil nu - og de har en plan til vinter.

Egeskov: Kan man godt være til camping og outdoorliv, når man er greve eller prinsesse og bor på et stort og prægtigt middelalderslot?

Ja, det kan man godt - og det er greve Michael Ahlefeldt-Laurvig-Bille og prinsesse Alexandra på Egeskov levende beviser på.

Lørdag åbnede de den største nyskabelse i de 30 år, Michael Ahlefeldt har stået i spidsen for Egeskov: Europas første camping/outdoor-museum.

Annonce
Prinsesse Alexandra og greve Michael Ahlefeldt-Laurvig-Bille foran Michaels far Claus Ahlefeldts gamle autocamper, som han kørte Europa tyndt i. På billedet, der står op ad bilen, sidder Claus Ahlefeldt og spiller banjo. Foto: Birgitte Carol Heiberg

Lad det være sagt med det samme: Det nye museum er intet mindre end fantastisk. Det vender vi tilbage til. Men først lidt om, hvordan greven og prinsessen selv har oplevet camping og outdoorliv i deres liv indtil nu.

I skoven med vildsvin

Prinsesse Alexandra:

- Som barn boede jeg på Berleburg i Tyskland, hvor mine venner tog på camping. Jeg spurgte min far, om vi ikke også kunne det. Det gad mine forældre ikke, men han sørgede for, at jeg kunne komme ud i skoven og campere med min lillesøster og en hund og en barnepige. Det var virkelig midt ude i ingenting, og der var vildsvin midt om natten. Det var så spændende - og også rimelig uhyggeligt. Det var gamle telte, så det var meget fugtigt i teltet om morgenen, husker prinsessen og tilføjer:

- Jeg sov også i telt på klasseture og den slags, men ellers har jeg ikke camperet på den måde i mit voksenliv sidenhen.

Det nye museum er lavet i fællesskab mellem Egeskov og Dansk Camping Union. Ved indvielsen ses fra venstre Dansk Camping Unions landsformand, Anne-Vibeke Isaksen, Faaborg-Midtfyns borgmester, Hans Stavnsager, der skar den røde snor over med en stor kniv, greve Michael Ahlefeldt og prinsesse Alexandra. Foto: Birgitte Carol Heiberg

Outdoorlivet kan noget

Greve Michael Ahlefeldt:

- Jeg var ikke på camping med mine forældre. Men jeg var soldat, hvor vi var vant til at grave et hul i jorden med et regnslag hen over. Jeg var engang med en kæreste på telttur på Færøerne i syv dage - hvor det regnede i seks dage, 23 timer og 45 minutter. Så stoppede vi dér!

Min far sørgede for, at jeg kunne komme ud i skoven og campere med min lillesøster og en hund og en barnepige. Det var virkelig midt ude i ingenting, og der var vildsvin midt om natten. Det var så spændende - og også rimelig uhyggeligt.

Prinsesse Alexandra, Egeskov

- Vi har altid sejlet meget i vores familie, så vi har altid været mange samlet på et lille areal. Om det så er i autocamper eller telt eller båd eller under en presenning i en skov, så kan det noget at være sammen i et andet miljø med sine egne dyner, sin egen morgenmad og sin egen mælk. Det er dejligt at bo på hotel, men det giver noget at have sin bagage med i båden, i autocamperen eller campingvognen, siger greven.

Michael Ahlefeldts ældste datter, Marie-Sophie, og hendes kæreste, Anders, øver sig i at kitesurfe i det nye museum. I baggrunden skimtes prinsesse Alexandra, hendes datter Ingrid og greve Michael Ahlefeldt. Foto: Birgitte Carol Heiberg

- Det giver jo også friheden til at vælge, hvor man vil tage hen. Man kan vælge et smukt sted - ikke alle hoteller ligger jo lige perfekt, nævner Alexandra.

Autocamper om vinteren

- Vi har meget plads i dagligdagen, men vi kan godt lide at kunne overskue tilværelsen. Vi kører ofte ned til vores båd i Ballen om aftenen efter arbejde. Så sejler vi ud, kaster anker, laver mad, ser solnedgangen, overnatter, står tidligt op næste morgen og tager hjem på arbejde. Det er helt fantatisk. Og hvis det skal være rigtig romantisk, tager jeg min gamle rejsegrammofon med, fortæller Michael.

Greve Michael Ahlefeldt, Egeskov

Prinsesse Alexandra og greve Michael Ahlefeldt foran et tidstypisk telt i de klassiske orange og brune farver, som mange vil kunne huske fra deres eget campingliv. Foto: Birgitte Carol Heiberg

- Det er den overskuelige lille verden, der er dejlig - at der ikke er en have, der skal passes, ikke et hus, der skal gøres rent. Jeg ved ikke, om jeg helt er til at tage ud og sove i telt. Men det kunne være spændende at tage på tur i autocamper. Finde et sted ude i naturen. Der er masser af dejlige steder i Danmark, jeg gerne vil opleve, siger Alexandra.

- Ja, vi har snakket om, at hvis det går godt, og vi får en god sæson, så kunne vi godt finde på at købe en autocamper og tage på tur i den om vinteren. Om sommeren sejler vi, men så kunne vi tage i autocamper om vinteren. De fås jo med gulvvarme og det hele. Man kan gøre rent på et kvarter, og man kan overskue alting, siger Michael.

Stort og gennemført museum

Tilbage til det nye camping/outdoor-museum. Det er helt vildt. Og vildt stort. 2000 kvadratmeter, indrettet i en splinterny hal med højt til loftet og masser af lys - ligesom ude i det fri.

- Vi startede for fem måneder siden på bar mark. Det her er det største, jeg har lavet i de 30 år, jeg har haft slottet, siger Michael Ahlefeldt.

Sådan kan camping også foregå nutildags: Vild luksus i et af de glampingtelte, man kan opleve i det nye museum på Egeskov. Foto: Birgitte Carol Heiberg

- Museet er bygget op som 60 procent fortid, 20 procent nutid og 20 procent fremtid. Det er bygget op i de fire elementer: Vand, ild, luft, jord. Der er alt fra de helt gamle campingvogne og camplet'er til de nyeste, som endnu ikke er sat i produktion. Der er telte, du kan huske, og telte, du kan tænke dig at tage med på tur. Vores håb er, at når folk går herfra, har de enten fået gamle minder med, eller de har fået lyst til at prøve camping- og outdoorlivet, når de ser, hvordan det foregår, forklarer greven.

Tidslommer over det hele

Museet er et godt eksempel på, at når Egeskov gør noget, så gør det de ordentligt. Alt er gennemført - ned til mindste detalje.

Køretøjet her skulle en dansk familie have kørt jorden rundt i. Men det blev forpurret af corona. Så nu er det udstillet i Egeskovs nye camping/outdoor-museum, det første i Europa. Foto: Birgitte Carol Heiberg

I de mest moderne telte er der oppustelige stænger og oppustelige sofamøbler. Et sted kan publikum øve sig i kitesurfing - eller lægge sig op i en hængekøje.

I en lille "mindfulness-hule" kan man sætte sig og lytte til, at greven fortæller om campinglivets herligheder.

Europas første camping/outdoor-museum

Lørdag 1. maj åbnede Egeskov og Dansk Camping Union i fællesskab det nye camping/outdoor-museum.

Museet er indrettet i en 2000 kvadratmeter splinterny hal, der ligger i direkte tilknytning til Egeskovs øvrige museer: Veteranmuseet, Falckmuseet, Købmandsmuseet osv.

Egeskov har årligt cirka 250.000 gæster. Cirka en tredjedel anslås til at være campister.

Dansk Camping Union har eksisteret siden 1926 og har i dag 20 campingpladser og 50.000 medlemsfamilier.

I en ældre campingvogn er der en termokande og en walkman, som passer nøjagtig til den tid, og på den måde er museet fyldt med tidslommer fra de seneste mange årtiers ferie for familien Danmark.

Næppe rigtig campingplads

Kunne man forestille sig, at I tager skridtet fuldt ud og laver en rigtig campingplads i tilknytning til Egeskov? I har jo allerede camping og glamping på Heartland?

Der er kræset for alle detaljer: Se lige de her badebukser! Foto: Birgitte Carol Heiberg

- Det er et oplagt spørgsmål, men det er en helt anden type forretning, og som det er nu, har vi ingen planer om det. Der er jo så mange fantastisk gode campingpladser på Fyn. Men man kan sagtens forestille sig, at vi laver noget pop-up med retrocamping eller primitiv camping i en weekend, nævner greven.

- Vi bor jo på vores sted, og vi kan virkelig godt lide at have gæster, men om aftenen vil vi godt have det, som med et skønt lille fynsk ord kaldes fre'.

Prinsesse Alexandra og greve Michael Ahlefeldt-Laurvig-Bille foran en splinterny campingvogn, hvor publikum kan opleve, hvad pladsudnyttelse i yderste potens vil sige. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Der er uendelig mange detaljer at dykke ned i på Egeskovs nye camping/outdoor-museum. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Man skulle næsten tro, vi var på campingtur ude i naturen. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Alle former for camping og outdoorliv er skildret på det nye museum. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Det var en stor dag for prinsesse Alexandra og greve Michael Ahlefeldt-Laurvig-Bille, for selv om der er kommet mange nye ting på Egeskov gennem årene, er det her den største nyskabelse, Michael Ahlefeldt har været med til at åbne i sine foreløbig 30 år som ejer af Egeskov. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Den røde snor blev ikke klippet over, men i bedste outdoorstil skåret over med en stor kniv af borgmester Hans Stavnsager (t.h.). Fra venstre ses Anne-Vibeke Isaksen, formand for Dansk Camping Union, prinsesse Alexandra og greve Michael Ahlefeldt. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Navne

En handlekraftig kvinde fylder 80

Faaborg-Midtfyn

Lokal nedlukning af sogn truer efter fødselsdag og fest: Nu lukker alle kommunens bosteder for besøg