Annonce
Kerteminde

Efterlyst siden tirsdag: 79-årig dement mand er fundet i Tyskland

Billedet af Albert Sharp er taget i sommer ved en grill-fest. Privatfoto.
  • Tirsdag eftermiddag forlod en begyndende dement mand et rehabiliteringscenter i Munkebo.
  • Hans pårørende oplyser onsdag formiddag, at han muligvis har taget en bus til Holland.

OPDATERET torsdag aften: Albert Schaap er fundet ved Hamborg.



OPDATERET klokken 13.33: De pårørende oplyser til Munkebo Online, at Alberts cykel er fundet hos en gammel ven, som fortæller, at Albert ville tage en bus til Holland. Nu håber de pårørende at høre nyt fra familien i Holland.



OPDATERET klokken 14.10: Politiet oplyser, at eftersøgningen i Munkebo-området er indstillet, idet efterforskningen har tilvejebragt oplysninger, der indikerer, at den pågældende mand er rejst ud af landet.


Munkebo: Fyns Politi efterlyser 79-årige Albert Schaap, der ikke er set, siden han forlod rehabiliteringscentret Toften i Munkebo tirsdag klokken 15.

- Han er kørende på en blå racercykel, så han er mobil og kan have kørt i hvilken som helst retning, fortæller vagthavende ved Fyns Politi, Thomas Bentsen, der beskriver Albert Schaap som begyndende dement.

Albert Schaap er 185-190 centimeter høj med kort, gråt hår og trimmet, gråt skæg. Han er iført en sort jakke, en trøje med lynlås, grå bukser og pæne herresko.

Fyns Politi opfordrer borgerne i Munkebo-området til at være særligt opmærksomme på den efterlyste og den beskrevne cykel og gerne kigge i udhuse og skure for det tilfælde, at han skulle have søgt ly for kulden.

Hvis du har set Albert Schaap eller finder hans herrecykel, kan Fyns Politi kontaktes på telefon 114.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce