Annonce
Indland

Efterforskere er på vej til mystisk brand ved Slagelse

Presse-Fotos.dk/Ritzau Scanpix
Landejendom på Slagelse Landevej er massivt brandskadet. Politiet graver i, om der ligger noget kriminelt bag.

En landejendom på Slagelse Landevej står søndag formiddag i flammer. Redningsfolk og efterforskere er på vej til stedet, oplyser Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi kort efter klokken 10.

Det er usædvanligt, at efterforskere bliver kaldt til en brand så tidligt i forløbet. Men politiet er i tvivl om, hvorvidt der er foregået noget kriminelt på stedet.

Derfor bliver der åbnet en efterforskning med det samme, fortæller vagtchef Kent Edvardsen.

- Vores efterforskere er på vej til stedet for at få et mere præcist overblik. De skal undersøge, om der er foregået noget kriminelt, siger han.

- Vi har været i tvivl om omstændighederne og har derfor valgt at starte en efterforskning op med det samme, fortsætter vagtchefen.

På Twitter skriver politiet, at landevejen på grund af en række køretøjer fra politi, brandvæsen og redning er spærret.

Bilister skal derfor finde en alternativ rute.

Slagelse Brand og Redning står for at slukke branden, der har godt fat i ejendommen.

- Det er et overtændt stuehus, vi kommer frem til. Vi slukker branden udefra på grund af brandens voldsomhed, siger indsatsleder Michael Gravgaard.

I alt 20 mand fra beredskabet er på stedet for at få bugt med flammerne.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce