Annonce
Assens

Efter vildt coronasalg af grøntsager på nettet: - Vi er et heldigt erhverv, for folk skal jo altid have noget at spise

Lige nu dyrker Torup Bakkegård blandt andet ærter, jordbær, spidskål, blomkål, broccoli, løg og hjertesalat. Det sælger de til fysiske og online supermarkeder, cateringfirmaer og i deres gårdbutik. Arkivfoto: Yilmaz Polat
Under krisen oplevede grøntsagsproducenten Torup Bakkegård en stor stigning i salg i deres gårdbutik og gennem online-supermarkedet Nemlig.com. Nu er danskernes gængse indkøbsmønstrer kommet mere tilbage til normalen.
Annonce

Sandager: - Folk skal jo heldigvis have noget at spise.

Sådan sagde medejer af Torup Bakkegård, Jacob Jacobsen, i slutningen af marts, midt under krisen, til avisen.

Dengang stod han i en situation, hvor lukkede restauranter satte en stopper af salget af asparges til deres catering-kunder, hvilket kunne blive en udfordring.

Men han fik ret. Hjertesalat, jordbær og spidskål skal der til. Det kunne blandt andet mærkes i gårdbutikken under krisen, fortæller han:

- I maj og juni væltede det ind i gårdbutikken. Restauranterne var lukkede, så kunderne kom mere ud til os, så de kunne lave lækkert mad hjemme.

Salget af grøntsagsproducentens varer boomede også gennem online-supermarkedet Nemlig.com, hvor man kan få varer leveret til døren. Ifølge en pressemeddelelse er Torup Bakkegårds omsætning til Nemlig.com fordoblet i det første halvår af 2020 sammenlignet med samme periode sidste år.

En forklaring kan ifølge Jacob Jacobsen være, at online-supermarkedet for det første er blevet mere udbredt geografisk i Danmark. For det andet blev onlinehandlen benyttet meget under krisen:


I maj og juni væltede det ind i gårdbutikken. Restauranterne var lukkede, så kunderne kom mere ud til os, så de kunne lave lækkert mad hjemme.

Jacob Jacobsen, medejer, Torup Bakkegård.


- Den har indvirket, at folk har valgt dansk i stedet for udenlandsk. Folk har handlet mere lokalt, og her mener jeg dansk, mener Jacob Jacobsen.

Annonce

Stormen har lagt sig

Nu er danskernes indkøbsmønstre så småt ved at normalisere sig. Gårdbutikken har ikke lige så mange besøgende, og trykket er ikke lige så stort fra online-supermarkedet. Jacob Jacobsen tror dog, at krisen har fået folk til at tænke mere sundt og spise flere grøntsager.

Desuden mærker medejeren af Torup Bakkegård en spirende vækst i efterspørgslen på grøntsager fra deres cateringkunder, som sælger til restauranter, hoteller og kantiner.

Dermed kan Jacob Jacobsen ånde lettet op:

- Vi kunne før være nervøse, men det måtte vi mane til jorden. For vi kunne omsætte vores varer, siger han efterfulgt af en sætning, der opfylder hans egen profeti:

- Vi er et heldigt erhverv, for folk skal jo altid have noget at spise.

Medejer af Torup Bakkegård, Jacob Jacobsen. Arkivfoto: Rune Heidtmann.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce