Annonce
Kultur

Efter tragedien kommer komedien: I år skal vi grine af corona

Joy-Maria Frederiksen har instrueret Odense Sommerrevy flere gange - og skulle også have instrueret sidste år, så bliver med garanti noget helt specielt, når hun og holdet revyen endelig får lov til at invitere folk ind i det store revy telt i Fruens Bøge i Odense. Foto: Klaus Knakkergaard
Sidste år ville instruktør Joy-Maria Frederiksen ikke røre coronaen med en ildtang - i år er den umulig at komme udenom. Det fortæller hun op til premieren på Odense Sommerrevy 6. maj.

Er vi klar til grine ad corona?

Det spørgsmål har rumsteret i Joy-Maria Frederiksens hoved det seneste års tid. Hun er instruktør på Odense Sommerrevy, og det var hun også sidste år, hvor corona kvalte alle muligheder for finde svaret. Alligevel er hun ikke så meget i tvivl om, at svaret har ændret sig.

- Da vi stod sidste år og skulle i gang med at lave revyen – lige før vi blev lukket ned, snakkede vi meget om, at vi slet ikke kunne røre ved corona. Det var alt for tæt på, og der var alt for mange følelser. Vi havde alle de der friske billeder af kisterne i Bergamo på nethinden, så det var bare alt, alt for forfærdeligt. Der var ingen måde at kunne lave satire på det, siger hun og fortsætter:

Annonce

- Men i det her år, der er gået, er der virkelig sket noget. Corona er forbundet med alle de ting, der er sket. Hele vores liv har jo været i coronaens tegn. Så lige pludselig har vi fået den afstand, der skal til, og det er i dag forbundet med en hel masse andre ting end kisterne i Bergamo. Det er billedet på, hvordan politikerne opfører sig, det er de mange meninger om vores statsminister, corona er blevet vores hverdag og på en måde udgangspunktet for vores liv, og det giver bare rigtig meget stof. Så lige pludselig ville det være mærkeligt at lave en revy uden at have corona med.


Men i det her år, der er gået, er der virkelig sket noget. Corona er forbundet med alle de ting, der er sket. Hele vores liv har jo været i coronaens tegn. Så lige pludselig har vi fået den afstand, der skal til, og det er i dag forbundet med en hel masse andre ting end kisterne i Bergamo. Det er billedet på, hvordan politikerne opfører sig, det er de mange meninger om vores statsminister, coronoa er blevet vores hverdag og på en måde udgangspunktet for vores liv, og det giver bare rigtig meget stof. Så lige pludselig ville det være mærkeligt at lave en revy uden at have corona med.

Joy-Maria Frederiksen


Så ja. Vi er klar til at grine ad corona og ad alle de absurditeter, der er fulgt med. Joy-Maria Ferderiksen afslører derfor også gerne, at corona kommer til at spille en stor rolle i årets forestilling. Dels fordi det er sjovt, men også fordi det er revyens rolle at bore sig ned i den tid, den er skabt i.

- Hvis vi griner ad det, så gør folk nok også. Og vi griner af det, konstaterer hun og tilføjer så:

- Men det er i virkeligheden her, at revyen har sin fineste opgave. Hvis du sammenligner – og uden sammenligning i øvrigt – med revy under anden verdenskrig - du ved PH’s revyer, så talte de jo lige ind i det, folk stod i under besættelsen nu og her, og som de ikke vidste, hvordan ville ende. Og det er det, vi gør - igen uden sammenligning. Men det er vigtigt, at vi gør det, og jeg tror i øvrigt, at mange revyer gør det i år.

Joy-Maria Frederiksen er oprindeligt uddannet skuespiller fra Statens Teaterskole. Hun har siden 1992 været gift med skuespiller Niels Olsen. Foto: Klaus Knakkergaard

Nyt år - ny revy

Og når corona har fyldt stort set alt det seneste år, så er det dét, revyen må beskæftige sig med. Det ligger i genrens væsen og dna at udstille samtiden på godt og ondt. Et nyt år bringer nye tendenser og ting at tale om - og dermed også en ny revy.

- Det er jo det, der er med revy. Det er nuets kunst i høj, høj grad, fordi rigtig mange af de ting, vi står på scenen og siger og gør, det er så forgængeligt, at for 95 procent af materialets vedkommende, så er det passé næste år, siger Joy-Maria Frederiksen.

Så det er langt hen ad vejen spritnyt materiale, publikum skal forvente til Odense Sommerrevy. Og det er et materiale, der måske sprudler lidt mere, end man er vant til, fortæller Joy-Maria Frederiksen.

- Vi har kunne mærke, at forfatterne virkelig har haft lyst til at skrive, fordi de ikke kom ud med noget sidste år. De har virkelig været sprudlende og sjove. På den måde har det været lidt et luksus-år. Nogle år skal man virkelig stampe det op, men det har jeg ikke i år, siger hun.

Så vi ved, at det bliver sprudlende, og vi ved, at det kommer til at handle om corona. Det er relativt konkret, men også så konkret, som det kan blive, når instruktøren bliver bedt om at afgrænse sin revy. Bredten i materialet er nemlig styrken for en revy af Odenses størrelse.

- Når man laver en revy, der er så stor, så skal den kunne henvende sig ret bredt. Det skal være sjovt, og det skal være satirisk, og det skal have referencer, der er ret brede, så jeg kan forvente, at de fleste af dem, der kommer og ser det, de ved, hvad vi snakker om, siger hun og fortsætter:

- Hvis jeg laver en mindre revy, så kan man gøre nogle andre ting. Men det her, der skal jeg sørge for, at vi henvender os bredt. Så det skal være sjovt, sjovt, sjovt, det skal være satirisk, og så bruger jeg mit indre måleapparat til at finde ud af, om vi eksempelvis har nok politisk indhold. Det er en føle/mærke-ting, om vi nu når hele vejen rundt.

Odense Sommerrevy

Odense Sommerrevy spiller efter planen fra 6. maj frem til 12. juni på Engen i Fruens Bøge.

Årets revyhold på scenen består af revydirektør og Årets Fynbo, Lars Arvad, Vicki Berlin, Thomas Mørk, Stig Rossen, Henrik Koefoed og Mette Marckmann.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Kerteminde

Politiet jagter to mænd efter overfald på buskontrollør: Den ene har måne – den anden er muskuløs

Annonce