Annonce
Erhverv

Efter otte uger med coronapas: - Det er en barriere for gæsterne

Alle gæster, der er fyldt 15 og ikke har en medicinsk begrundet fritagelse, skal vise et coronapas for at komme ind i Odense Zoo. Men gæster uden passet skal ikke kunne dokumentere, at de er undtaget - det er op til personalet at vurdere, om deres forklaring er troværdig. Det skal personalet til gengæld også gøre, for det kan straffes med bøde at lukke folk ind, som ikke har ret til at være i den zoologiske have uden et coronapas. Arkivfoto: Vibeke Volder.
De spontane besøg er blevet færre, og personalet skal jævnligt vurdere, om kunder uden coronapas virker troværdige eller forsøger at snyde sig ind, fortæller zoo og restaurant.

Fyn: I takt med at Danmark er genåbnet, og spisesteder, frisører, forlystelsesparker, museer, biblioteker og andre steder har kunnet åbne for kunder, er stadig flere danskere blevet bedt om at vise et coronapas for at få adgang til et bord på restauranten eller komme gennem indgangen til en zoologisk have.

Det tager ikke mange sekunder at logge ind på Sundhed.dk, klikke på "Gå til coronapas", vælge et af de tre mulige pas og downloade det til telefonen. Eller at finde passet i appen MinSundhed, når man har hentet den til sin telefon. Men kravet om passet har alligevel vist sig at være bremseklods for en del mennesker, konstaterer Bjarne Klausen, direktør for Odense Zoo.

Efter to måneders tvungen lukning åbnede den zoologiske have igen 4. marts, men gæsterne skal kunne vise et gyldigt coronapas for at komme ind, og det kan aflæses i besøgstallene.

Annonce

- Siden marts har vi omkring 70 procent af de gæster, vi skal have. Det holder vi ikke til. Det er et kæmpe problem, og det samme viser sig for mine kolleger i København og Aalborg. Så det er en generel ting, siger Bjarne Klausen.

- Vi har været ude for, at der stod en gruppe på fem-seks mennesker, som alle sagde, de var medicinsk udfordrede, så de kunne ikke få taget en test. Vi kunne mærke, at det her var noget, de havde hørt om, og derfor udnyttede de situationen, fortæller Bjarne Klausen, direktør for Odense Zoo. Arkivfoto: Simon Trøjgaard Jepsen.

- Første barriere for tage i zoologisk have er, at man skal købe en billet. Det er en barriere, vi har accepteret, men der er nogen, der ikke gør det. Og den næste er, at de skal huske at finde den test, og vi føler os ret overbevist om, at de spontane besøg er nærmest væk, fordi så skal man hele familien igennem og se, om alle har en negativ coronatest, som ikke er ældre end 72 timer.

- Vi kan se på vores besøgstal, at vi ikke har de gæster, vi burde have, og det kan have to årsager: Det kan være coronatesten, og det kan være, fordi vi kun har fået lov til at åbne noget af vores attraktion - vi har jo ikke åbnet helt endnu, fordi vi ikke må åbne vores huse, siger zoo-direktøren.

Få passet på papir eller i en app

Der er en app-løsning på vej, som vil gøre det nemmere at afkode coronapasset. Ifølge Digitaliseringsstyrelsen er der siden februar blevet arbejdet på appen, som kan vise oplysninger om vaccinationsstatus, testsvar og tidligere smitte.

Det bliver muligt at skifte mellem to visninger - en der kan bruges i Danmark, og en der kan bruges i udlandet. Indstilles appen til brug i Danmark, vil den blot vise, om man har et gyldigt coronapas eller ej. Oplysninger om vaccination, test og tidligere smitte kan kun ses af personen selv.

Hvis man ikke kan bruge et digitalt coronapas, er det muligt at få tilsendt et fysisk coronapas, når man er færdig med vaccination mod covid-19. Har man fået en test hos en privat testudbyder, kan man bede om fysisk dokumentation for et negativt testresultat.

Har man fået lavet en PCR-test, skal man også kunne få dokumentation for et negativt testresultat. Hvordan man får dokumentationen, fremgår imidlertid ikke af Coronasmitte.dk, som blot oplyser, at der “arbejdes desuden på en løsning mht. svar på PCR-test”.

Spontane gæster mangler

I restaurantkæden Jensens Bøfhus mangler en del af de spontane besøg også efter genåbningen af spisestederne, og coronapasset er ifølge administrerende direktør Anders Nikolaisen en af årsagerne.

- Da vi åbnede 21. april, startede vi med et stort smil på læben og snørebåndene bundet sammen i en stor knude. Forstået på den måde at vi havde været lukket siden starten af december, og alle har bare glædet sig til at komme i gang igen. Glæden ved at se gæster spise og hygge sig i restauranterne er kæmpestor, og det kan man mærke både på vores medarbejdere og på vores gæster.

- Når det så er sagt, er snørebåndene bundet sammen. Dels på grund af coronapasset - du skal have lavet en test, og du skal huske at have passet med - dels på grund af reglen om at man skal booke bord mindst 30 minutter i forvejen. Det tager altså lige toppen af glæden og specielt på hverdage og især ved frokoster er det en drillepind. Man kan spørge sig selv, hvor tit man har booket bord, hvis man skulle ud og spise frokost? Det gør man vel nærmest kun, hvis det er en speciel anledning, hvor man vil være sikker på, at der er et bord.

I kan mærke, at de spontane gæster er der ikke?

- Det er de langtfra.

Er kunderne troværdige?

Selvom der er krav om visning af et gyldigt coronapas, hvis man eksempelvis vil sidde indenfor på en café, kan personalet ikke kræve at se dokumentation, hvis en kunde påstår sig fritaget fra at vise coronapas. Man kan blive fritaget, hvis man på grund af fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse eller andre medicinske årsager ikke bør få foretaget en test. Undtagelsen gælder også børn under 15 år.

Det er op til personalet at vurdere, om fritagelsen virker troværdig. I vejledningen til reglerne hedder det, at tvivlen skal komme kunden til gode, og restauratører og andre skal ikke "gå ind i en diskussion med kunden".

I praksis har det ifølge Anders Nikolaisen betydet, at alle, der har ønsket det, er blevet lukket ind på bøfkædens restauranter:

- Vi har gæster hver dag i vores restauranter, som møder op og siger, de er fritaget fra coronapas. Og mig bekendt har vi ikke bortvist nogen eller sagt nej til nogen.

Hvis I ikke ønsker enkelte personer ind, har I vel ret til at sige, at de kommer ikke ind?

- Jeg vil vurdere, at jeg godt kunne lægge en linje, der hedder, at jeg lukker ikke nogen ind, der ikke har et coronapas, og det kunne jeg sikkert godt slippe af sted med. Men jeg finder det ikke nødvendigt, for det er ikke det, myndighederne anbefaler. Og jeg vurderer, at det vil skabe flere konfliktsituationer end at følge det, som myndighederne anbefaler.

- Vi har på alle ledder og kanter hele vejen igennem anlagt den holdning, at vi følger myndighedernes anbefalinger. Jeg tror ikke på, at jeg med min uddannelsesmæssige baggrund er bedre til at vurdere det, end dem, der trods alt er uddannet noget mere specifikt på det her.

Men det kunne være en måde at tage hensyn til de andre gæster, som har ladet sig teste?

- Men skulle det ikke komme fra myndighederne i en anbefaling? Det tænker jeg. Dilemmaet eksisterer jo derude, og jeg kan læse mig frem til, at der er restauratører, som har anlagt den holdning, at hos dem kommer der ikke nogen ind, der ikke har et coronapas.

Undtaget fra coronapas

Kan en restaurant eller andet sted, der er omfattet af kravet om coronapas, forlange at se dokumentation, hvis en kunde siger sig undtaget for at vise et coronapas?

Nej. Kunder skal ikke kunne dokumentere, at de er undtaget fra at vise coronapas. Tvivlen skal komme kunden til gode, og virksomheden skal ikke gå ind i en diskussion med kunden. For at virksomheden lever op til forpligtelsen om kun at give adgang til kunder, der har coronapas, er det dog vigtigt, at det fremstår troværdigt, at kunden er undtaget fra kravet om coronapas.

Kan eksempelvis en restaurant lovligt afvise kunder, der siger, men ikke dokumenterer, at de er undtaget fra at have et coronapas?

Ja. Hvis restauranten vurderer, at det er utroværdigt, at kunderne er undtaget fra coronapas, kan de afvises. Restauratøren risikerer en bøde, hvis gæster uden coronapas uberettiget har fået lov til at sidde i restauranten.

Hvem kan fritages fra kravet om at vise coronapas?

Børn under 15 år samt personer der på grund af en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse eller af andre medicinske årsager ikke bør få foretaget en covid-19-test.

Ret til at afvise gæster

Odense Zoo har ifølge Bjarne Klausen flere gange oplevet, at gæster forklarede et manglende coronapas med, at de var fritaget.

- Så har vi spurgt, hvad årsagen var. Det må vi godt spørge om. Og så kan de sige, at det er af medicinske årsager, og så kan vi ikke gøre mere. Vi kan ikke bede om at se en lægeattest.

Hvad gør I så?

- Så lukker vi dem ind, hvis vi synes, det ser plausibelt ud. Vi har været ude for, at der stod en gruppe på fem-seks mennesker, som alle sagde, de var medicinsk udfordrede, så de kunne ikke få taget en test. Vi kunne mærke, at det her var noget, de havde hørt om, og derfor udnyttede de situationen. De kom ind, men bagefter kontaktede vi politiet og spurgte, hvad vi kunne gøre. Og de sagde klart, at vi er i vores gode ret til at afvise dem.

- Hvis vi vurderer, at så stor en gruppe mennesker, som ikke er blevet testet, udgør en fare for alle de andre gæster, som faktisk lever op til det, som vi stiller af krav, så kan vi sige til dem, at de kan ikke komme ind. Det er jo ikke en menneskeret at komme i zoologisk have, siger Bjarne Klausen.

Hvor skal du bruge et coronapas?

  • Ved indendørsservering på restauranter, barer, cafeer og lignende.
  • Ved brug af liberale serviceerhverv, fx frisører, massører og lignende. På museer, biblioteker og i kunsthaller mv.
  • Som tilskuer til fodboldkampe i 3F Superligaen samt en række andre liga- og divisionskampe.
  • Ved udendørs kulturinstitutioner, eksempelvis zoologiske haver og forlystelsesparker.
  • Ved indendørs idræt i organiseret regi for voksne over 70 år.
  • Fra 6. maj (forudsat der åbnes): Ved konferencer, på spillesteder og i teatre, biografer og lignende lokaler, hvor der udøves kulturaktiviteter samt ved indendørs idræt for voksne mellem 18 og 70 år.
  • Fra 21. maj (forudsat der åbnes): Ved resterende idræts-, fritids- og foreningsaktiviteter sammen med indendørsfaciliteter i forlystelsesparker, zoo mv. og legelande.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Odense

Ikke til salg: Olav de Linde-direktør afviser grundejerforenings købstilbud af omstridt areal ved Åløkkeskoven

Annonce