Annonce
Fyn

Efter malkning af Storebæltsbroen: Regeringen og DF giver godbid til pendlere

Pendlerne på Storebæltsbroen har udsigt til en øget skatterabat, hvis regeringen og DFs forslag gennemføres. Akrivfoto: Laust Jondal
Bilister, der pendler på Storebæltsbroen, skal slippe billigere, mener regeringen og Dansk Folkeparti. Andre kan godt glemme alt om nye takstnedsættelser

Bilister, der dagligt krydser Storebæltsbroen for at arbejde på den anden side af bæltet, vil fra 2021 slippe billigere for at køre over broen. I hvert fald, hvis regeringen og Dansk Folkepartis infrastrukturudspil gennemføres. De borgerlige partier vil øge det særlige pendlerfradrag for at køre over broen, så en typisk pendler årligt vil spare 2.250 kroner, viser beregninger, som fyens.dk har fået fra Finansministeriet.

I dag er det årlige fradrag for en pendler typisk 12.400 kroner, og det øges med regeringens forslag til 14.650 kroner. Forslaget kommer i kølvandet af, at de samme partier vil trække 7,9 milliarder ud af brokassen til at betale for nye veje, togskinner og anden infrastruktur frem til 2030. Samtidig slås fast, at der ikke vil ske yderligere nedsættelser af den almindelige takst på Storebælt udover de allerede vedtagne, da økonomien ellers vil skride under den kommende Femern-forbindelse til Tyskland og den Kattegatbro mellem Jyllland og Sjælland, som partierne også drømmer om.

Politikerne er bekymret for, at for mange bilister vil undlade at køre på de to nye brugerbetalte forbindelser, hvis det bliver billigere at køre over Storebæltsbroen. Den bekymring behøver de ikke på samme måde at have i forhold til pendlerne, der typisk bor i nærområderne til Storebæltsbroen. Desuden koster det ikke ret meget at give rabat til de forholdsvis få, der pendler over broen.

Annonce

Taksten ned i 2023

Da Fyens Stiftstidende i september 2014 søsatte kampagnen "broafgift nej tak", var der cirka 1000 bilpendlere på broen, og det kostede dem årligt netto 31.240 kroner at passere broen. Siden har Folketinget vedtaget både øget pendlerrabat ved betalingsanlægget og øget skatterabat. Det betyder, at det i 2023, når alle rabatter slår igennem, typisk vil koste netto 10.120 kroner at køre over Storebælt for at arbejde på den anden side af bæltet. Altså 20.000 mindre end for fem år siden, og antallet af bilpendlere er da også dobbelt så mange. Nu kommer så en ekstra godbid til pendlerne, hvis forslaget om øget skatterabat gennemføres.

Desuden fastholder regeringen de allerede vedtagne almindelige takstnedsættelser, der betød, at prisen blev sat ned med 15 procent i 2018 stigende til 25 procent i 2023.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Parkering på fortove: Helt ærligt, vi er jo ikke Sverige

Lov er lov, og lov skal holdes, og derfor er vi på denne plads normalt stærke tilhængere af at overholde loven. For landets love, regler, forordninger, cirkulærer, rammer og aftaler er med til at skabe et samfund, hvor alle er stillet ens, uanset økonomisk, aldersmæssig, social, politisk, seksuel eller trosmæssig baggrund og orientering. Alligevel vil vi gøre en undtagelse i sagen om de rigide parkeringsregler, der omtales i avisen i dag. Regler, der gør, at en flyttemand ikke kan parkere sin flyttebil uden for den ejendom i et par timer, mens han bærer sofaer, lænestole og køkkengrej i flyttekasser ud i den ventende bil. Regler, der gør, at en vvs'er ikke kan parkere sin varevogn på et fortov for at løse et akut opstået problem med et lækkende vandrør i en etageejendom. Det er ganske enkelt for stift, for rigidt, for drakonisk. Danmark er et regelsamfund, og hurra for det. Men vi er ikke Sverige. Og vi skal have plads til, at vi også kan bo og leve i vores egne byer. Derfor skal en håndværker selvfølgelig kunne foretage en midlertidig parkering på et fortov uden at skulle frygte en parkeringsbøde. Det er klart, at vores gader og stræder ikke må ende i det rene kaos med biler parkeret på syditaliensk manér; på kryds og på tværs og på langs. Derfor skal vvs'eren, flyttemanden og tømreren parkere med den yderste omhu og omtanke, så han ikke er med til at skabe farlige situationer i trafikken, når gående eller cyklende skal udenom den parkerede lastvogn. Man kan mene, at håndværkere, flyttemænd og andre, der føler trang til at parkere på et fortov i en snæver vending, blot kan vælge lovlydighedens vej og anmode kommunen om en midlertidig parkeringstilladelse. Men helt ærligt: Hvor bureaukratisk kan verden blive? Lykkeligvis udviser mange parkeringsvagter allerede i dag konduite og sund fornuft i disse situationer og undgår at uddele bøder. Det er klogt og bestemt et eksempel til efterfølgelse. For helt ærligt. En flyttebil på et fortov skal der altså være plads til. Også selv om lov er lov.

Annonce