Annonce
Middelfart

Efter møde om byens allerførste delebil: Den skal køre på el, og så vil oplandet også være med

Godt 20 interesserede - primært fra Middelfart - var med, da Middelfart Kommune 4. februar inviterede til delebilsmøde i Middelfart Sparekasse. Foto: Regitze Tilma
Opbakning til delebilsordning både i Middelfart og i oplandet efter møde i Middelfart Sparekasse.

Middelfart: Nordvestfyn er et skridt tættere på den allerførste delebil. El-delebil for at være helt præcis. På et møde i Middelfart Sparekasse tirsdag aften diskuterede godt 20 interesserede muligheden for at få en bil til byen, som flere kan gøre brug af. Det fortæller formand for Teknisk Udvalg i Middelfart Kommune, Regitze Tilma (V).

Mødet havde Middelfart Kommune indkaldt til, fordi middelfarteren Elsebeth Poulsen i slutningen af 2019 udtrykte et ønske om netop en delebilsordning i Middelfart. Et ønske, som både borgmester Johannes Lundsfryd (S) og kommunens klimachef Morten Westergaard hørte.

Næste skridt er ifølge Regitze Tilma, at den arbejdsgruppe, som blev nedsat på mødet, arbejder videre og får defineret, præcist hvad en delebilsordning skal kunne.

- Det var primært middelfartere, der var med til mødet. Men der var flere, der havde kontakter til oplandet, som synes, det også kunne være oplagt at være med. I dag (onsdag, red.) har jeg fået en besked på Facebook om, at man også ude i Asperup-Roerslev gerne vil have, at man kigger nærmere på muligheden for en ordning derude, fortæller hun og tilføjer, at oplandets behov adskiller sig fra beboerne i Middelfart midtbys behov, fordi man i oplandet muligvis vil bruge en delebil i stedet for at købe bil nummer to.

Ifølge udvalgsformanden var der klart stemning blandt de fremmødte for, at delebilen skal køre på el.

Middelfart Kommune følger med i processen og kigger på, om man eventuelt kan understøtte arbejdet med praktisk eller økonomisk hjælp i opstartsfasen.

- Det er meningen, projektet skal være selvkørende. Det skal være dem (i arbejdsgruppen, red.), der står får det og har ejerskab med det, understreger Regitze Tilma.

Derfor er det ifølge hende en del af næste skridt at få kigget på opstartsomkostningerne og muligheden for at søge sponsorater plus at finde ud af, hvorvidt der skal etableres en parkeringsplads, om der også skal indkøbes en ladestander og så videre.

Annonce
Godt 20 interesserede - primært fra Middelfart - var med, da Middelfart Kommune 4. februar inviterede til delebilsmøde i Middelfart Sparekasse. Foto: Regitze Tilma
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Vildt uheld på E20: Tidligst om en måned har politiet et svar

Odense

Hundeejer: Barfoed-skilte er idioti

Leder For abonnenter

I Sherwood-skoven

Udligningsordningen er et fantastisk værktøj, der gør Danmark til et mere lige samfund, for den mellemkommunale udligning betyder i al enkelthed, at de kommuner, der har mange penge, giver en lille del af deres velstand til de kommuner, der har færre eller få penge. Udligningsordningen er derfor en ægte Robin Hood-løsning, som de fleste danskere bør kunne være enige om. Det betyder selvsagt ikke, at danskerne - både politikerne og folk, som vi er flest - er enige om, hvordan udligningsordningen skal strikkes sammen. Man kan, som det fremgår af stort set samtlige medier i denne tid, skændes om økonomiske nøgletal og detaljer i en sådan udligningsordning i én uendelighed. For ordningen skiller selvfølgelig vandene. De, der har udsigt til at få flere penge i kassen i kraft af en ny udligningsordning, er som regel fulde af ros til og argumenter for, hvorfor ordningen er velfungerende. Omvendt er de, der kan se frem til at få færre penge i kommunekassen, kritiske over for ændringerne. Sagen er, at alle politikere, uanset landsdel og politisk syns- og standpunkt, allerhelst bare vil have flere penge til deres egen kommune. Social- og indenrigsministeren blev i sidste uge kritiseret for at manipulere eller hemmeligholde en række af de tal, der ligger til grund for beregningerne i regeringens forslag til en ny udligningsreform. Det har ministeren undskyldt - og samtidig korrekt pointeret, at man kan gøre tallene op på flere forskellige måder. Og det er sandt. Udligningsordninger er svært stof for de fleste, inklusive mange økonomer og politikere. De enkelte parametre, der ligger til grund for både den gamle udligningsordning og regeringens forslag til en ny udligningsordning, kan diskuteres og endevendes i én uendelighed. Derfor er kritikken af og debatten om ordningen både relevant og nødvendig. Det ændrer blot ikke på, at vi alle, fattige som rige, socialister som liberale, jyder som fynboer, bør glæde os over, at udligningsreformen gør Danmark mere lige. På ægte Robin Hood-manér. Ligesom i Sherwood-skoven.

Annonce