Annonce
Odense

Efter letbanens åbning: Blid overgang til nye tider i den kollektive transport

Nyeste melding fra Odense Letbane - afgivet til By- og Kulturudvalget tirsdag - er, at den nuværende tidsplan ser ud til at holde. Med andre ord skal letbanen indvies senest 1. september 2021. Foto: Simon Trøjgaard Jepsen
Busnet 2021 - den nye struktur for kollektiv transport i Odense efter letbanens åbning - implementeres med en overgangsperiode på én måned. Det har By- og Kulturudvalget tirsdag besluttet.
Annonce

Når letbanen efter planen kommer på skinner fra 1. september 2021 laves en masse ting om i den måde, som den kollektive trafik i Odense er organiseret på.

Ruter lægges om, nogle busser forsvinder, fordi budgettet til buskørsel reduceres, og letbanen, der kører fra Tarup til Hjallese via midtbyen, bliver samtidig et helt nyt tilbud, som brugerne skal vænne sig til.


Det er det mest fornuftige, fordi det er klart, at den dag, letbanen går i drift, er der behov for en tilvænning, så det ikke bliver totalt kaos.

Christoffer Lilleholt (V), rådmand for by- og kultur


Tirsdag skulle By- og Kulturudvalget forholde sig til, hvordan implementeringen af den nye struktur i den kollektive transport - Busnet 2021 er den blevet døbt - skal foregå.

Udvalget besluttede i enighed, at det skal ske med en kort overgangsperiode på én måned, hvor Bynet 2021 kun delvist træder i kraft samme dag som Odense Letbane og er fuldt implementeret en måned efter letbanen.

Annonce

Behov for tilvænning

Alternativerne var enten fuld implementering af Busnet 2021 fra dag ét eller alternativt en længere implementering på tre en halv måned.

Rådmand Christoffer Lilleholt mener dog, at en mellemting med én måned til at vænne sig til de nye tider er den rigtige løsning.

- Det er det mest fornuftige, fordi det er klart, at den dag, letbanen går i drift, er der behov for en tilvænning, så det ikke bliver totalt kaos. Så for at det bliver en god overgang, beholder vi nogle af busserne i drift et stykke tid.

En overgangsperiode på en måned koster 0,8 millioner kroner ekstra, mens en længere overgangsperiode ville have kostet 2,6 millioner kroner.

- Det koster jo rigtig mange penge at drive den letbane, og derfor bliver vi også nødt til at stoppe busdriften relativt hurtigt. Alternativet ville have været at blive ved med at køre med busserne i tre en halv måned, men det, vurderer vi, vil simpelthen blive for dyrt, siger Christoffer Lilleholt.

Annonce

Fra 73 til 52 busser

Konkret betyder implementeringen af Busnet 2021, at antallet af bybusser reduceres fra 73 til 52. Det sker som konsekvens af, at der skal spares 30 procent på busbudgettet, når letbanen åbner.

Med Bynet 2021 bliver 14 af letbanens stationer betjent med busdrift, og flere af dem bliver knudepunkter i det samlede kollektive transportnet.

Dette gælder for Odense Banegård Center, Hjallese Station, Korsløkke Station, Tarup Center, men også stationerne langs Ørbækvej foruden Højstrup, Benedikts Plads og Vestre Stationsvej kommer til at spille en vigtig rolle.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Otterup bankede HC Odense længere ned

Annonce