Annonce
Assens

Efter konkurs: Kloakeringsarbejde ligger stille i måneder

Et større kloakeringsarbejde i Haarby er sat i bero efter konkurs. Arkivfoto: Kim Rune
Michaels Maskinstation ved Brylle lukker. Uvished over, hvad der sker med det store kloakeringsarbejde i Haarby, som firmaet stod for.

Brylle: "Vi må beklage at vi idag går konkurs, da Middelfart Sparekasse har opsagt vores samarbejde".

Dette var torsdag den triste besked på facebooksiden for Michaels Maskinstation ved Brylle.

Det betyder, at 65 medarbejdere mister deres job, kunne man også læse.

Ifølge opslaget kunne Michaels Maskinstation, som Michael Larsen driver, ikke nå at finde ny samarbejdspartner med kort frist, hvorfor håndklædet blev smidt.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Michael Larsen. Og da avisen kontaktede ham tidligere ville han heller ikke tale med avisen i forbindelse med, at Michaels Maskinstation var blevet tildelt opgaven med at lave kloakseparering på 10 gader i Haarby. Arbejdet blev pludselig indstillet, oplyste Assens Forsyning i en pressemeddelelse 31. juli. Det var inden konkursen var kendt.

Annonce

Michaels Maskinstation

Michaels Maskinstation, der er en enkeltmandsvirksomhed med base på Toftevej ved Brylle, blev startet af Michael Larsen for 20 år siden i år. Virksomheden er nu gået konkurs, oplyser ejeren på virksomhedens facebookside.

Ifølge virksomhedens facebookside beskæftigede virksomheden 65 mand.

Et par måneder

Assens Forsyning arbejder nu på højtryk for at finde en løsning, siger presseansvarlig hos forsyningen Gerdt Hylbæk Nielsen.

- Vi skal have fundet ud af det. Vores rådgiver (Rambøll, red.) og vores jurister har været ramt af ferie. Og det har vores egen projektleder på opgaven også. De kommer tilbage i næste uge. Så kan vi finde ud af, hvad der skal ske og hvad vi kan gøre, fortæller han.

- Skal vi i udbud igen eller hvordan og hvorledes? Skal vi i udbud igen, så starter vi jo forfra. Så går der i hvert fald to-tre måneder, siger Gerdt Hylbæk Nielsen.

- Et udbud har til hensigt at få den bedst mulige pris på opgaven. Hvis vi haster et udbud igennem, får vi ikke det antal leverandør til at byde på opgaven, som vi gerne vil have, fortæller han.

- Det vil sige, at arbejdet ligger stille i to-tre måneder?

- Ja ... Der er lige nogle ting, vi har været nødt til at gøre noget ved. Der var et sted, hvor der var gravet tæt på en cykelsti. Så for at den cykelsti ikke skal brase sammen, hvis der kommer masser af vand, så lavede vi noget afsikring, siger Gerdt Hylbæk Nielsen.

Han siger, at regnvandsbassinet måske kan gøres færdig.

Spærret af

Gerdt Hylbæk Nielsen fortæller op til konkursen, at Michaels Maskinstation indstillede arbejdet for snart 14 dage siden.

- Han (Michael Larsen, red.) havde arbejdet dernede en måneds tid og så var der en planlagt sommerferie. Så skete der det, at der lige pludselig blev hentet nogle maskiner dernede, fortæller Gerdt Hylbæk Nielsen.

- Og så fik vi en besked fra projektlederen om, at banken havde opsagt samarbejdet, tilføjer han.

Da aktiviteterne lige pludselig stoppede, fik Assens Forsyning ifølge Gerdt Hylbæk Nielsen deres rådgiver Rambøll til at ordne det mest presserende med at dække diverse huller til, så der ikke var fare for borgerne.

- Det hele er spærret af. Det er forsvarligt, der er ikke noget der kan falde sammen, siger han.

Gerdt Hylbæk Nielsen oplyser, at der stadig graves flere steder i Haarby, men det altså andre firmaer som står for det, hvis folk skulle undre sig.

Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Lysende græskar på skovstien

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce