Annonce
Middelfart

Efter BR-lukning: Kvickly udvider legetøjsafdeling - og er klar til at skrue ned igen

Kvickly er ved at lave en stor legetøjsafdeling. PR-foto.
Det er endnu ikke lykkedes at skaffe en legetøjsbutik til Middelfart. Men nu tager Kvickly sagen i egen hånd.

Middelfart: Stærke kræfter har arbejdet på at få en legetøjsbutik til Middelfart, efter BR drejede nøglen sidste år.

Det ser dog ikke ud til at lykkes inden julehandlen, og derfor er Kvickly i Middelfart i gang med at møblere om.

- Jeg er overbevist om, at det nok skal lykkes at få en ny legetøjsbutik til Middelfart til næste år, og det er, hvad vi ønsker, siger Ole Ebdrup Andreasen, direktør i Brugsforeningen for Middelfart og omegn, der blandt andet driver Kvickly.

- Men børn og handlende i Middelfart skal ikke gå forgæves efter legetøj i vores by. Derfor er Kvickly i disse dage ved at rydde et større areal til en masse legetøj, understreger direktøren.

Kvickly har sammen med Coop lavet et legetøjskatalog på mange sider, og Kvickly-direktøren varsler, at hvis det næste år lykkes at lokke en legetøjsbutik til Middelfart, så skruer Kvickly ned for satsningen igen.

Annonce

Erhvervsmægler: - Stærkt

Erhvervsmægler Jan Hinnerskov, der er en af hovedkræfterne bag Middelfart Erhvervsinvest ApS, der skal skabe liv i byens tomme butikker, hilser Kvicklys initiativ velkommen.

- Vi har forsøgt igennem længere tid at tiltrække en legetøjskæde til byen, hvilket ikke er lykkes endnu. Det er stærkt, at Kvickly ser, at der er et hul i markedet, som samtidig er med til at holde handlen i byen, siger erhvervsmægleren, der særligt har noteret sig, at butikken er klar til at skrue ned for legetøjet igen til gavn for en eventuel ny legetøjsbutik.

Jan Hinnerskov hæfter sig ved, at Salling Group til en start har åbnet BR-butikker i flere store og mellemstore byer, efter legetøjskæden gik konkurs sidste år. Derfor har han afsøgt andre muligheder.

- Den mest oplagte mulighed i vores by er måske Bog & Idé. De har legekæden som en del af deres koncept, men min henvendelse har ikke resulteret i noget i første omgang, fortæller Jan Hinnerskov, der oplever, at flere nej på nej i sidste ende godt kan resultere i et ja.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Byfester og markeder slipper for dyrt papirnusseri: En prisværdig skrotning

Man kan undre sig over, at et ministerium udsteder nye regler, hvor de negative virkninger er langt større end den mulige gevinst. Og at man fra politisk hold ikke kvæler den slags administrativt makværk, inden det forlader ministerkontoret. Men ud fra mottoet "bedre sent end aldrig" kan man også rose en minister, der ikke er bange for at smide en forfejlet regel i papirkurven. Ekstra prisværdigt er det, hvis skrotningen bremser overflødigt bureaukrati, som samfundet har rigeligt af. Lad os vælge den positive tilgang: Skulderklap til boligminister Kaare Dybvad Bek, som dropper en tåbelig ændring i et bygningsreglement. Ændringen ville gøre arbejdet surt for masser af frivillige, som bruger deres fritid på at gøre livet sjovere for tusinder af danskere. Hvis en række fynske folketingsmedlemmer nåede at presse ministeren, sådan som de ifølge Kertemindes borgmester Kasper Olesen lovede at gøre, må de gerne tage en del af æren. Den nu droppede ændring drejer sig om de byfester og markeder, som holdes overalt i landet. Nogle er velkendte og traditionsrige, andre dukker op og lukker igen. Fælles for dem alle er, at de er populære og at de primært arrangeres og drives af frivillig arbejdskraft. Ofte får arrangørerne hjælp af lokale idrætsforeninger, som honoreres med et beløb til den altid trængende klubkasse. Bortset fra fuldemandstvister og lidt trafikkaos har der aldrig været problemer med disse folkelige arrangementer. Så hvad der fik Transport- og Boligministeriet til at lancere stramninger, der skulle træde i kraft 1. januar, er svært at fatte. Men i hvert fald: Det var nu ikke længere nok, at kommunen enten gratis eller mod et beskedent gebyr lavede en pladsfordelingsplan. Nu skulle en plantegning laves af en ekstern certificeret brandrådgiver til mellem 1200 og 1500 kroner i timen. For et lille marked ville den samlede pris blive over 10.000 kroner. Dertil kom mere papirbøvl. Ifølge formand for Sammenslutningen By- og Markedsfester, Otto Skak, ville denne ekstraudgift og dette ekstraarbejde få mange foreninger til at lukke ned - til ærgrelse for mange og til gavn for ingen. Nu kan - med Dybvad Beks ord - frivillige bruge kræfterne på at være frivillige. En selvfølge, kan man tilføje.

Annonce