Annonce
Faaborg-Midtfyn

Efter ønske fra forældre: Friskole opretter 8. klasse

Elever, der i dag går i 7. klasse på Krarup Friskole, kan efter sommeren fortsætte i 8. klasse på samme skole. Arkivfoto

Krarup: Efter sommerferien begynder ni elever i den allerførste 8. klasse på Krarup Friskole. Skolen, som tidligere kun har haft til og med 7. klasse, har nu besluttet at oprette et ekstra klassetrin, og det er der flere årsager til, fortæller skoleleder Anne Mette Vahl-Møller.

- Det passer godt ind i vores struktur, for nu har vi fire klasser i vores ældste gruppe, og så kan vi dele dem to-og-to, forklarer hun og tilføjer, at det også er noget, som forældrene har efterspurgt.

Selvom den første 8. klasse er lille, forventer Anne Mette Vahl-Møller, at den bliver større på sigt, fordi der er i dag er flere elever i de små klasser.

Skolen er allerede i fuld gang med at bygge om, så der bliver plads til den nye klasse.

- Hvis vi skal gøre sådan noget, så gør vi det også seriøst, lyder det fra friskolelederen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce