Annonce
Sport

Effektive Vendsyssel slår OB i dramatisk superligadebut

Vendsyssel slog til på få chancer, da oprykkeren slog OB med 3-2 i en målrig og dramatisk superligadebut.

Søndag fik oprykkeren Vendsyssel FF sine første point i Superligaen. Nordjyderne slog OB med 3-2 på hjemmebanen i Hjørring.

Vendelboernes indtræden i Superligaen blev fra kampens start med en indsats, der udsprang fra en stærk defensiv.

Her tog Vendsyssel kampen ligeligt op med det erfarne superligahold, hvorimod offensiven havde svært ved at slå igennem.

Det ændrede sig til gengæld i anden halvleg, hvor oprykkeren viste stor effektivitet på få chancer.

Vendsyssel bød sig ikke til med reelle chancer i første halvleg, hvor OB havde flere optakter til mål, men der faldt ingen scoringer før pausen. Fem minutter efter pausen fandt hjemmeholdet til gengæld vej til netmaskerne.

Moses Opondo brød let igennem i Vendsyssels venstre side. Efter at have sat to mand fandt midtbanespilleren en fri Sebastian Czajkowski i det lille felt. Herfra bragte angriberen sikkert sit hold foran.

Kort efter slog Vendsyssel til igen. Søren Henriksen lagde et kort indlæg ind til sin forsvarsmakker Jakob Hjorth, der headede bolden ind bag målmand Sten Grytebust og gjorde det til 2-0.

Med 10 minutter igen fik OB tildelt et straffespark. Det vekslede Nicklas Helenius sikkert til en reducering.

I kølvandet på straffesparkskendelsen blev netop indskiftede Jeppe Svenningsen sendt tidligt i bad, da dommer Morten Krogh viste ham det røde kort.

Trods en mand i undertal kom Vendsyssel alligevel på 3-1. Moses Opondo brød alene igennem på højre side og udplacerede Sten Grytebust med et skud placeret højt i målet.

Med fem minutter igen reducerede OB's Mathias Jørgensen til 2-3 med et velplaceret skud fra feltets kant, men tættere på kom fynboerne ikke.

Den indeværende sæson er Vendsyssel FF's første i den bedste danske række.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce