Annonce
Indland

E20 lukket i timer: Politiet har sikret nye spor

Det var fra denne motorvejsbro på Ravnebjerggyden, at der tirsdag aften blev kastet noget ned på en 38-årig mands bil. Han var en helt tilfældig borger på vej i bil i vestlig retning ad Den Fynske Motorvej E20. Foto: Michael Bager

På to timer sikrede efterforskerne i Fyns Politi spor efter det kast, der tirsdag aften fandt sted på Den Fynske Motorvej ved broen på Ravnebjerggyden. Nye afhøringer af nye vidner venter også forude.

Der blev i de to timer, Den Fynske Motorvej onsdag aften var lukket i begge retninger, samlet en række nye tekniske spor efter det kast mod en bil, der tirsdag aften ved 21-tiden fandt sted fra motorvejsbroen på Ravnebjerggyden et par kilometer syd for Blommenslyst.

- Alle de tekniske spor, vi har sikret, kommer til kriminalteknisk center for at blive undersøgt, siger Jørgen Andersen, efterforskningsleder af de efterhånden mange stenkastsager langs motorvejen.

På forhånd havde Fyns Politi annonceret, at motorvejen mellem afkørsel 52 Odense SV og 53 Blommenslyst ville blive lukket onsdag aften. Det formodede stenkast mod en 38-årig mands bil, som tirsdag aften var på vej i vestlig retning, skete så sent, at det hurtigt blev for mørkt for politiet at undersøge stedet for spor. Derfor blev onsdag aften valgt, dels fordi trafikken om aftenen er mindre og dels fordi det stadig ville være lyst fra klokken 18.30, hvor eftersøgningen begyndte.

Præcis hvad politiet har fundet af spor langs motorvejen vil Jørgen Andersen ikke afsløre. Der er blevet undersøgt et par hundrede meter motorvejsstrækning med særlige sporhunde, og ifølge Jørgen Andersen er eftersøgningen afsluttet. Det er med andre ord ikke nødvendigt at afspærre motorvejen igen torsdag eller senere.

Annonce

Flere motorvejsbroer

Motorvejsbroen på Ravnebjerggyden, hvor kastet fandt sted tirsdag aften, ligger ikke langt fra de øvrige broer, hvorfra der er blevet kastet sten. På broen ved Langesøvej nord for Skallebølle mistede en 33-årig tysk kvinde livet for to år siden, da en stor tung betonflise blev smidt ned og ramte præcis en tysk families bil fra vej hjem fra ferie i Sverige via Danmark til Recklinghausen i det centrale Tyskland.

Betonflisen menes at være stjålet fra en byggeplads ved Tarup Center i Odense.

Også motorvejsbroen på Spedsbjergvej, som ligger bare få kilometer fra Ravnebjerggyden i vestlig retning, er der blevet kastet store sten fra.

Alligevel ser Jørgen Andersen ikke nødvendigvis nogen sammenhæng mellem episoderne.

- Det seneste kast er sket i dagslys, mens de øvrige er sket, når det har været mørkt. Desuden ser det ikke ud til, at det, der må være blevet kastet ned tirsdag aften, har haft samme størrelse og vægt som i de tidligere tilfælde, hvis man skal dømme ud fra den bule, der er kommet i den 38-årige mands bil, siger Jørgen Andersen.

Derfor er det også uvist, om det er den eller de samme gerningsmænd, som igen har været på spil, eller om der er tale om det, efterforskningslederen kalder for en copycat, dvs. en person, som er blevet inspireret af andre til at begå den samme forbrydelse.

Nye vidner skal afhøres

Hos Fyns Politi sidder der allerede en arbejdsgruppe, som efterforsker alle de tidligere stenkast på Fyn. Gruppen eksisterer stadig, og det er også den, der skal undersøge den seneste episode.

Og med politiets opfordring til borgere om at henvende sig, hvis de siden i lørdags har været i området omkring Ravnebjerggyden, forventer han ikke, at arbejdsgruppen bliver arbejdsløs foreløbigt.

- Nu forventer vi at skulle afhøre nye vidner, efterhånden som de henvender sig, siger Jørgen Andersen.

Fyns Politi træffes på telefon 114.

Annonce
Forsiden netop nu
Sport

KMD Cup kommer til Odense

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Sydfyn

Det flyder med vildsvin: Nummer seks drevet i land på Ærø

Annonce