Annonce
Debat

E20: Fortsæt dog kampagnen for det tredje spor

I lederen i Fyens Stiftstidende den 4/12 bebrejdes fynsk valgte folketingspolitikere, at de ikke har gjort nok for at få udvidelsen af motorvejen syd om Odense med i den netop aftalte finanslov for 2019. En udvidelse der samtidig ville inkludere nødvendig dæmpning af det mangeårige støjhelvede for de 3500 husstande og 10.000 beboere ved motorvejen. Det bedste, der nu kan stilles i udsigt, er altså fortsat, at trafik- og støjproblemet først løses generelt af Vejdirektoratet i forbindelse med en kommende udvidelsen af motorvejen - i bedste fald om fem-seks år.

Som bekendt drives politikere af, hvad pressen skriver, og Fyens Stiftstidende, der "dækker verden og dyrker Fyn", har her slet ikke gjort nok for at fremme sagen og må derfor dele ansvaret for det dårlige resultat med vore politikere.

Derfor bør Fyens Stiftstidendes effektive kampagne, der støttet af fynske borgmestre m.fl., var stærkt medvirkende til beslutningen om tre spor på motorvejen på Vestfyn indtil afkørsel 53 Odense Vest, nu genoptages - for tre spor syd om Odense.

Beløbet hertil på 1,4 milliarder er som bekendt afsat, men nu skal de bevilges og gerne under de kommende forhandlinger om Infrastrukturfonden - så udvidelsen syd om Odense sker i sammenhæng med de tre spor på Vestfyn - og med effektiv støjdæmpning.

Samtidig bør hastigheden af hensyn til støjramte beboeres helbred sættes midlertidigt ned til 70 km/t - indtil udvidelsen og tilstrækkelig støjdæmpning er gennemført.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Klumme

Dagen i dag: Bombetrussel førte til evakuering af IC3-tog

1994 En bombetrussel, der i går blev indtelefoneret til billetkontoret på banegården i Odense, betød, at et IC3-tog blev evakueret og togdriften afbrudt i 20 minutter. Meldingen lød på, at en bombe på et tog ville eksplodere kl. 7.45 – og det fik DSB til at rette søgelyset mod et tog, der netop skulle afgå fra Fredericia. Toget blev tømt for passagerer og kørt ud på et øde sidespor uden at noget skete. For en sikkerheds skyld valgte man at standse alle forbipasserende tog i 20 minutter omkring det tidspunkt, hvor eksplosionen skulle ske. Vicekriminalkommissær Jørgen Mikkelsens, Fredericia Politi, siger, at politiet tager altid den slags anmeldelser alvorligt – selv om der næsten altid er tale om tomme trusler. 1969 Takstforhøjelsen i de odenseanske bybusser skabte ingen vanskeligheder i morges. Bybuschaufførerne mærkede ingen reaktioner på den ekstra femøre, som folk tilsyneladende tog i stiv arm. Det hele var også nøje tilrettelagt med tydelige skilte og anden oplysning om de nye priser. Takstforhøjelsen ved vedtaget i byrådets møde i aftes med kun Alfred Andersen (SF) som modstander. De to bybusdirektører Høffding og Westergaard ilede ud fra byrådssalens tilhørerloge for at give deres personale besked om forhøjelsen, og hele natten blev der arbejdet med at montere skilte og skifte poletposer ud, så man var klar til de nye priser straks fra morgenstunden. 1944 Som følge af den mørke boligsituation i Odense har formanden for socialudvalget, overportør C.V. Jørgensen og formanden for de kommunale bygninger, kontorbestyrer Georg Jørgensen, for nylig været i København for at forsøge at skaffe nogle barakker til hurtig opstilling. Men i aftes vendte C. V. Jørgensen hjem med uforrettet sag, da det ikke var muligt at få bevilget træ til nye barakker. Årsagen til den akutte bolignød i Odense skyldes ikke tilflyttere men skal søges i de mange giftermål. Hver uge bliver 20-30 par gift i denne tid, og de skal jo have et sted af bo. Man kan jo ikke forhindre folk i at gifte sig, men når der kun opføres så nye boliger, skal det selvfølgelig give boligmangel.

Annonce