Annonce
Indland

E20 er et dyrt bekendtskab: Koster transportfirma 2,5 millioner om året

Frode Laursen har 225 lastbiler kørende på E20 i døgnet, og de taber millioner på at holde i kø på motorvejen. Foto: Frode Laursen.

Transport- og logistikvirksomheden Frode Laursen, der blandt andet har lager i Odense, sætter årligt millioner til på forsinkelser på den fynske motorvej.

Den fynske motorvej er hvert år et 2,5 millioner kroner dyrt bekendtskab for transport- og logistikvirksomheden Frode Laursen, en af Nordens største transport- og logistikvirksomheder.

Virksomheden, som har 2300 medarbejdere, har regnet på, hvad forsinkelser på E20 løber op i, fordi deres lastbiler dagligt må holde i kø eller nedsætte farten på E20. Samtlige biler og vognmænd, der kører for Frode Laursen, er overvåget via gps, og derfor kan virksomheden trække præcise data for de 225 lastbiler, som hver dag kører på fynske motorvej.

Road-direktør Brian Jørgensen forklarer:

- 50 procent af bilerne kører fra øst mod vest, 50 procent kører fra vest mod øst, og vi kan se, at cirka 10 procent af vores 225 lastbiler får forøget deres køretid med 15 minutter om dagen på strækningen fra Nr. Aaby til Odense vest - en strækning på 12 kilometer. Hvis vi antager, at det samme gælder for hele strækningen fra Nr. Aaby til Odense, som er cirka 40 kilometer, så drejer det sig om forsinkelser på 50-60 minutter om dagen.

For os betyder det, at vores biler når mindre på samme tid, og at en given vare derfor er blevet dyrere at transportere.

Frode Laursen A/S

Frode Laursen A/S er har hovedkvarter i Vitten ved Aarhus, men dækker hele Danmark og har aktiviterer i Norden og Tyskland.Virksomheden beskæftiger 2300 medarbejdere og har 460.000 kvadratmeter lagerhotel i bl.a Odense.

Virksomheden havde i 2016 en omsætning på 1,8 milliarder.

Resultatet efter skat blev et overskud på 21,5 millioner.

Administrerende direktør er Thorkil Andersen.

Chaufførerne mærker det

Timeprisen for en bil med sættevogn og chauffør er i gennemsnit 500 kroner, og ganges det med blot 20 biler, bliver det på daglig basis til et indtægtstab på 10.000 kroner og til et årligt ditto på 2,5 millioner, når der regnes med 250 arbejdsdage om året.

Ligesom hos andre virksomheder, Fyens Stiftstidende har talt med, sætter trængslen sit spor på priserne, på logistikken og arbejdsforholdene for de mange chauffører, forklarer Brian Jørgensen.

- For os betyder det, at vores biler når mindre på samme tid, og at en given vare derfor er blevet dyrere at transportere. Overholdelse af køre- og hviletidsreglerne sammenholdt med kø-kørsel medvirker yderligere til, at vi ikke kan udnytte vores lastbiler ordentligt, fordi vi naturligvis skal være sikre på, at chaufføren kan få de pauser, som reglerne foreskriver. Det er udgifter, som vi ser os nødsaget til at få dækket ind hos vores kunder.

Udover kroner og ører understreger Brian Jørgensen, at trængslen også har personlig betydning for de chauffører, som virksomheden beskæftiger.

- Chauførrer hos Frode Laursen er som mange andre lønmodtagere ramt af, at de må køre hjemmefra tidligere for at nå på arbejde, og at de kommer senere hjem om eftermiddagen.

Annonce

Bilerne når mindre

- For os betyder det, at vores biler når mindre på samme tid, og at en given vare derfor er blevet dyrere at transportere. Overholdelse af køre- og hviletidsreglerne sammenholdt med kø-kørsel medvirker yderligere til, at vi ikke kan udnytte vores lastbiler ordentligt, fordi vi naturligvis skal være sikre på, at chaufføren kan få de pauser, som reglerne foreskriver. Det er udgifter, som vi ser os nødsaget til at få dækket ind hos vores kunder.

Udover kroner og ører understreger Brian Jørgensen, at trængslen også har personlig betydning for de chauffører, som virksomheden beskæftiger.

- Chaufører hos Frode Laursen er som mange andre lønmodtagere ramt af, at de må køre hjemmefra tidligere for at nå på arbejde, og at de kommer senere hjem om eftermiddagen.

Annonce
Erhverv For abonnenter

Fynsk forretningsmand skyder mange millioner i ny Odense-bank

Danmark

Fredagens coronatal: 1085 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv

Fiskebil var i syv sind efter besked fra kommunen: Nu langer den fisk over disken et andet sted - 'det ikk' så ringe endda'

Kerteminde For abonnenter

Nødråb fra stamgæsterne hos historisk perle: Hvorfor er vores værtshus lukket?

Middelfart

Mathias tripper for at genåbne sin natklub: - Jeg har aldrig før haft så mange sommerfugle i maven

Erhverv For abonnenter

Har overvundet nedturen: De fynske robotkæmper er i fuld fart igen

Danmark

Fredagens coronatal: 1085 nye smittede

Nordfyn

Søndersø Blommefestival vender tilbage

Kerteminde For abonnenter

77 ud af 88 badehuse bryder reglerne - nu varsler kommunen nyt besøg: Formanden mener, det går for vidt

Sport

Mens du sov: Badminton-Axelsen videre, svømme-Blume videre og løber-Sara videre

Odense For abonnenter

Social- og sundhedshjælperen Ole sprang fra: - Det er træls at være vikar i Odense Kommune

OB For abonnenter

Kommentar: Forhåbentlig husker alle fans EM-euforien - og er med til at skabe ægte fodboldfeber på søndag

Assens

Brian er pedel på Terrariet og er 'skidebange' for slanger

Annonce