Annonce
Indland

E20 er et dyrt bekendtskab: Koster transportfirma 2,5 millioner om året

Frode Laursen har 225 lastbiler kørende på E20 i døgnet, og de taber millioner på at holde i kø på motorvejen. Foto: Frode Laursen.

Transport- og logistikvirksomheden Frode Laursen, der blandt andet har lager i Odense, sætter årligt millioner til på forsinkelser på den fynske motorvej.

Den fynske motorvej er hvert år et 2,5 millioner kroner dyrt bekendtskab for transport- og logistikvirksomheden Frode Laursen, en af Nordens største transport- og logistikvirksomheder.

Virksomheden, som har 2300 medarbejdere, har regnet på, hvad forsinkelser på E20 løber op i, fordi deres lastbiler dagligt må holde i kø eller nedsætte farten på E20. Samtlige biler og vognmænd, der kører for Frode Laursen, er overvåget via gps, og derfor kan virksomheden trække præcise data for de 225 lastbiler, som hver dag kører på fynske motorvej.

Road-direktør Brian Jørgensen forklarer:

- 50 procent af bilerne kører fra øst mod vest, 50 procent kører fra vest mod øst, og vi kan se, at cirka 10 procent af vores 225 lastbiler får forøget deres køretid med 15 minutter om dagen på strækningen fra Nr. Aaby til Odense vest - en strækning på 12 kilometer. Hvis vi antager, at det samme gælder for hele strækningen fra Nr. Aaby til Odense, som er cirka 40 kilometer, så drejer det sig om forsinkelser på 50-60 minutter om dagen.

Annonce

For os betyder det, at vores biler når mindre på samme tid, og at en given vare derfor er blevet dyrere at transportere.

Frode Laursen A/S

Frode Laursen A/S er har hovedkvarter i Vitten ved Aarhus, men dækker hele Danmark og har aktiviterer i Norden og Tyskland.Virksomheden beskæftiger 2300 medarbejdere og har 460.000 kvadratmeter lagerhotel i bl.a Odense.

Virksomheden havde i 2016 en omsætning på 1,8 milliarder.

Resultatet efter skat blev et overskud på 21,5 millioner.

Administrerende direktør er Thorkil Andersen.

Chaufførerne mærker det

Timeprisen for en bil med sættevogn og chauffør er i gennemsnit 500 kroner, og ganges det med blot 20 biler, bliver det på daglig basis til et indtægtstab på 10.000 kroner og til et årligt ditto på 2,5 millioner, når der regnes med 250 arbejdsdage om året.

Ligesom hos andre virksomheder, Fyens Stiftstidende har talt med, sætter trængslen sit spor på priserne, på logistikken og arbejdsforholdene for de mange chauffører, forklarer Brian Jørgensen.

- For os betyder det, at vores biler når mindre på samme tid, og at en given vare derfor er blevet dyrere at transportere. Overholdelse af køre- og hviletidsreglerne sammenholdt med kø-kørsel medvirker yderligere til, at vi ikke kan udnytte vores lastbiler ordentligt, fordi vi naturligvis skal være sikre på, at chaufføren kan få de pauser, som reglerne foreskriver. Det er udgifter, som vi ser os nødsaget til at få dækket ind hos vores kunder.

Udover kroner og ører understreger Brian Jørgensen, at trængslen også har personlig betydning for de chauffører, som virksomheden beskæftiger.

- Chauførrer hos Frode Laursen er som mange andre lønmodtagere ramt af, at de må køre hjemmefra tidligere for at nå på arbejde, og at de kommer senere hjem om eftermiddagen.

Bilerne når mindre

- For os betyder det, at vores biler når mindre på samme tid, og at en given vare derfor er blevet dyrere at transportere. Overholdelse af køre- og hviletidsreglerne sammenholdt med kø-kørsel medvirker yderligere til, at vi ikke kan udnytte vores lastbiler ordentligt, fordi vi naturligvis skal være sikre på, at chaufføren kan få de pauser, som reglerne foreskriver. Det er udgifter, som vi ser os nødsaget til at få dækket ind hos vores kunder.

Udover kroner og ører understreger Brian Jørgensen, at trængslen også har personlig betydning for de chauffører, som virksomheden beskæftiger.

- Chaufører hos Frode Laursen er som mange andre lønmodtagere ramt af, at de må køre hjemmefra tidligere for at nå på arbejde, og at de kommer senere hjem om eftermiddagen.

Annonce
Forsiden netop nu
Klumme

En livsingrediens, du ikke må f**** med

Det var blevet mørkt, da de to ladvogne endelig kørte afsted - fyldt med alskens indbo. Stumtjeneren, skænken, lænestolen og alt det andet habbengut, der vidnede om, at et liv engang var blevet levet med tingene. Huset, som tingene kom fra, var lige så mørk som aftenen. Jeg har set husets to gamle beboere mange gange. Sludret med dem om campingvognen, ferien sydpå og julefrokosten i pensionistklubben. Om længslen efter besøgene, der pludselig stoppede – og sorgen over det. ”Hvorfor?”, hang altid tungt i luften. En dag var kvinden væk. Demensen havde taget hende, sagde nogle. Længe efter konen forsvandt, så jeg manden gå alene frem og tilbage på vejen. Han så fortabt og trist ud. Ensom. I stedet for at tage kontakt til den gamle mand, begyndte jeg at ”gemme” mig, når jeg så ham. Bag min telefon, mit pandehår eller mælken, der i raketfart skulle på køl. For jeg har jo virkelig travlt, ikk’? Åbenbart alt for meget om ørerne til at give den gamle mand fem minutter af min tid (for hvad nu, hvis han, ligesom Fakta, gerne ville have, at jeg blev lidt længere?). Dét var der altså ikke tid tid. Nu er manden også væk. Det har han været et godt stykke tid. Jeg har taget mig selv i at hold øje med, om han kom forbi min vindue. Det gjorde han ikke. Mon han er død lige som livet i huset? Er han kommet på plejehjem? Er der overhovedet andre end mig, der har bemærket, at han er væk? Jeg ville ønske, at jeg kunne spole tiden tilbage. At jeg havde taget hovedet ud af r**** og talt med min næsten nabo, som jeg gjorde for år tilbage. For hvad er egentlig mere vigtigt end, at vi ser hinanden og tager os tid til hinanden? Relationer er det vigtigste i verden. Det er dem, der er med til at holde ensomheden fra døren. Relationer får os til at føle os i live. Studier viser faktisk, at det skærer år af vores levetid, hvis vi ikke er en del af relationer. Det tomme hus og møblerne på vognenes lad fik mig for alvor til at vende blikket mod en af mine relationer, hvor mørket er ved at falde på. Det fik mit til at tænke på, hvordan tid er en livsingrediens, vi ikke må f**** med. En dag har vi ikke mere tid at give af. Vi skal sænke farten og lade være med at spilde tiden på at brokke os over vejret eller lørdagens genudsendelser på tv. Tidsspilde er det også at bære nag, være vrede over fortiden, at kæmpe for at få ret eller for at ændre andre. Vi skal give hinanden vores (nu)tid. Være sammen med de mennesker, vi holder af. Tale med hinanden – naboen, forældre, kassedamen, ens børn, taxichaufføren, venner. Give hinanden kys, kram og komplimenter. Hver dag. Dét er en god måde at bruge tiden på.

Annonce