Annonce
Gear

E-tron går op i sportsgear

Audi e-tron S kommer med tre elmotorer og hele 435 hk og 503 hk i et kortvarigt boost. De får skarpe køreegenskaber, lover Audi. Foto: Audi
Audi klar med e-tron S-modeller, der har skarpere køregenskaber og styling, men ikke mindst yder 503 hk.

Det måtte jo komme, endnu flere mere sportslige elbils-modeller. Næste skridt kommer fra Audi, som snart lancerer ekstra kraftige S-versioner af e-tron og e-tron Sportback. Her er hele tre elmotorer, hvor der sidder to på bagakslen. Det giver en samlet ydelse på 435 hk, som ved boost topper ved 503 hk. Til sammenligning har de almindelige e-tron modeller med to elmotorer samlede ydelser på henholdsvis 313 hk og 408 hk.

Samtidig er der skruet op for køredynamikken, lover Audi. Det sker med en opsætning, der har mere fokus på bagakslen, og hvor ESC-stabilitetskontrollen kan sættes op i ”Sport”. Samtidig kan Audi Drive Select systemet i indstillingen, ”Performance” klare høj tværdynamik og endda kontrollerede drifts.

De nye Audi e-tron S-modeller bliver de første elbiler i verden med tre motorer, som ruller ud fra samlebåndet i serieproduktion.

Annonce

Audi e-tron

Findes foreløbig som e-tron og e-tron Sportback.

Varianterne hedder 50 og 55, hvilket dækker over batterier på 71 kW og 95 kW. De yder henholdsvis 339 hk og 408 hk.

Skarpere opsætning

Det rækker til en acceleration 0-100 km/t på 4,5 sek. mens topfarten er begrænset til 210 km/t.

Ud over det elektriske firehjulstræk omfatter drivlinjen også nyheden, elektrisk torque vectoring, som er en nyfortolkning af et sportsdifferentiale. På den måde at de bageste elmotorer overfører deres kræfter via en gearkasse direkte til hjulet. Resultatet er mere adræt indstyring og dermed en højere hastighed i sving, fortæller Audi. Hvis et af baghjulene står på en vejbelægning med lav friktionsværdi under acceleration, f.eks. på glat vej eller på løst underlag, kan momentet også fordeles præcist og hurtigt mellem de to motorer.

Med i pakken følger også et mere direkte og progressivt styretøj, som reagerer mere direkte, jo mere føreren drejer på rattet.

Klare kendetegn

Et vigtigt punkt er dog stadig rækkevidden, men den kan Audi ikke fortælle noget om endnu. Batteriet er der dog ikke ændret på, og de nuværende e-tron-modeller kan dog klare op til 438 km på en opladning. Undervejs kan S-modellerne som deres søskende klare lynopladning med op til 150 kW, så de kan lades op fra fem til 80 pct. på en halv time. Hjemmeopladning er med maks. 11 kW.

Ellers er der linet op til et mere inciterende udtryk med fælge på 20 tommer eller 22 tommer, der spiller sammen med store bremseskiver og med seks-stemplede kalibre.

Udefra kan e-tron S-modellerne kendes på bredere hjulkasser, kofangere med større diffusere, en ottekantet singleframe-grill med blå kanter og full LED-forlygter med e-tron kørelys-signatur, som kan opgraderes til matrix-LED forlygter. Her er f.eks. vognbanelys og orienteringslys, som kan vise bilens position i vognbanen og ved indsnævringer.

E-tron S-modellerne kommer til Danmark til efteråret. Priser og udstyr kendes endnu ikke.

De nye sportslige e-tron S-modeller kan bl.a. kendes på bredere skærme, større kofangere med diffusere og en speciel frontgrill med blå kant. Foto: Audi
S-modeller kommer både som almindelig e-tron og i Sportback-versionen. Foto: Audi
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce