Annonce
Odense

Dyr forsinkelse: Odense Kommune forventer merudgift på 180 millioner kroner

Det bliver først fra 1. september 2021, at odenseanerne kan stige ombord i byens letbane, som også bliver 180 millioner kroner dyrere på grund af forsinkelsen. Illustration: Odense Letbane
Letbanen åbner ifølge ny vurdering senest 1. september 2021 - cirka otte måneder forsinket. Samtidig må odenseanerne flere steder i byen leve med, at byggeriet - og dermed generne - trækker ud. Den forventede merudgift lyder på 180 millioner kroner, som skatteyderne i Odense skal betale.

For første gang bliver der nu sat prisskilt på den forsinkelse af Odenses letbane, som det i februar kom frem, at projektet er løbet ind i som følge af problemer med tidsnok at få lagt låg på Thomas B. Thriges Gade-parkeringskælderen.

180 millioner kroner, lyder den forventede regning på, og det bliver skatteyderne i Odense, der kommer til at betale. Det fremgår af en fortrolig sag, der blev lagt frem for byrådet på det seneste byrådsmøde den 13. november.

Det fremgår også, at den nye forventede åbningsdato for letbanen bliver "senest 1. september 2021". Altså op til otte måneder senere end den tidligere udmeldte åbningsdato, som var december 2020. De otte måneders forsinkelse svarer til den forventning, der blev meldt ud, da forsinkelsen kom til offentlighedens kendskab i februar.

"Resultatet af forhandlingerne (med entreprenørerne, red.) betyder, at Odense Letbane åbner senest den 1/9, 2021 med en forventet merudgift på 180 mio. kr.", står der i sagen, byrådet er blevet præsenteret for og har godkendt.

Odense Letbane kort fortalt

Bliver den anden letbane i Danmark. Den første er Aarhus Letbane, hvor første strækning åbnede i slutningen af 2017.

Ruten strækker sig over 14,4 kilometer fra Hjallese i syd til Tarup i nord og via centrum undervejs.

Letbanen får 26 stationer.

I dagtimerne på hverdage er der lagt op til afgange med syv et halvt minuts intervaller fra alle stationer. I døgnets ydertimer samt i weekenderne vil der være færre afgange. Typisk hvert 15. minut.

Flere strækninger bliver forsinket

Da det i februar kom frem, at letbanen ville blive forsinket, lød forklaringen, at årsagen var en forsinkelse af omdannelsen på Thomas B. Thriges Gade. Og sådan lyder begrundelsen stadig.

At arbejdet med at få lagt låg på p-kælderen over den sydlige del af p-kælderen bag rådhuset ikke ville blive færdig til tiden, havde der siden efteråret 2018 været indikationer af. Og da det i de første måneder af 2019 stod klart, at det problem ikke kunne løses uden forsinkelse, stod det samtidig også klart, at letbanebyggeriet på netop den strækning heller ikke kunne komme i gang som planlagt, fordi letbanen skal anlægges på overfladen over p-anlægget.

Odense Kommunes øverste embedsmand, stadsdirektør Stefan Birkebjerg Andersen, understregede i februar, da nyheden om forsinkelsen kom ud til offentligtheden, at letbanen var helt uforskyldt og at resten af letbaneprojektet - bortset fra de 200 meter på Thomas B. Thriges Gade - ville stå klar til tiden.

- Alt andet på letbanen kører efter planen, så byen kommer ikke til at kunne mærke det på andre måder, end at der lige midt i byen vil være omkring 200 meter, hvor man ikke kan køre, sagde stadsdirektør Stefan Birkebjerg Andersen.

Men det kommer ikke til at holde stik, fremgår det af de oplysninger, der er blevet lagt frem for byrådet. For her forklares det, at det af økonomiske årsager er blevet besluttet at give entreprenørerne mere tid til at færdiggøre arbejdet - også andre steder i byen end i TBT-området. Konsekvensen er, at borgere, butikker og trafikanter "på nogle strækninger formentlig må tåle længere perioder" med påvirkning fra letbanebyggeriet.

Ifølge Mogens Hagelskær vil det primært være på den nordlige del af strækningen omkring Middelfartvej og Vesterbro, at arbejdet kommer til at tage længere - typisk cirka et halv år ekstra.

- Plus minus. Det afhænger af hvilket sted, vi præcis taler om, siger han.

Annonce

Billigere at arbejde langsommere

Borgmesterforvaltningen vurderer, at de ekstra gener er besværet værd, fordi den længere periode ifølge forvaltningens vurdering betyder, at arbejdet kan udføres 50 millioner kroner billigere end med den oprindelige tidsplan - så den forventede merudgift for forsinkelsen "kun" bliver 180 millioner kroner i stedet for 230 millioner kroner.

Det, mener Borgmesterforvaltningen, "opvejer ulemperne ved den påvirkede trafikafvikling". Alligevel er det en skidt nyhed for beboere, trafikanter og butikker, der må vente længere på, at arbejdet afsluttes, medgiver stadsdirektør Stefan Birkebjerg Andersen.

- I samarbejde med Comsa (entreprenør, red.) vil vi sikre, det bliver mindst muligt indgribende. Men selvfølgelig er det både utilfredsstillende og ærgerligt, at byggeprocessen varer længere på de stræk, der bliver påvirket i længere tid.

Ifølge Borgmesterforvaltningen ville byen uanset hvad også andre steder end i TBT-området i et vist omfang være blevet påvirket i længere tid end, "idet der var konstateret mindre forsinkelser på en række strækninger i letbanetracéet." Disse forsinkelser var dog ikke større end at de ville kunne indhentes, oplyser adm. direktør i Odense Letbane Mogens Hagelskær.

- De ville kunne have nået det til december 2020, hvis ikke den her forsinkelse var kommet, siger han.

Annonce

Odense hænger selv på regningen

Med fordyrelsen af projektet øges det samlede anlægsbudget fra 3,399 milliarder kroner til 3,579 milliarder kroner. Forøgelsen på 180 millioner kroner må Odense Kommunes skatteydere selv dække af den kommunale reserve, der er afsat uden for selve anlægsbudgettet.

Der har været ført drøftelser mellem Odense Kommune og Transport-, Bygge- og Boligministeriet om eventuelt delt finansiering af merudgiften.

Men fordi ekstraregningen er en konsekvens af et forsinket kommunalt forankret byudviklingsprojekt, TBT-projektet, må Odense Kommune selv til lommerne, er konklusionen blevet. Der vil dog være adgang til at lånefinansiere udgiften på samme vis som de øvrige anlægsudgifter. Det vil sige, at 85 procent af beløbet svarende til 153 mio. kroner kan optages som lån, mens Odense Kommune i 2020 og 2021 skal finde cirka 27 mio. kroner fra sin egen allerede afsatte reserve til projektet.

Borgmesterforvaltningen arbejder fortsat på at udrede, hvorvidt Odense Kommune ud fra en juridisk betragtning har mulighed for at rejse et økonomisk krav i forbindelse med udførelsen af det arbejde, som har ført til forsinkelsen af parkeringskælderen.

Annonce
Odense For abonnenter

Hammeren falder over diesel-syndere i Odense: Overvågning udskriver bøder for en kvart million om måneden

Danmark

Onsdagens coronatal: Højeste antal smittede i to måneder

Annonce
Annonce
Annonce
Assens

Nordsjællandsk journalistpar udlever drømmen på Vestfyn: De vil åbne lokal café med havudsigt

Kerteminde For abonnenter

Hårdtprøvede lejere barrikaderer sig mod rotter: - De skramlede i væggen bag mit sengegærde

Odense Håndbold

Odense Håndbold tog endnu en sejr, selvom spillet ikke levede op til standarden: - Vi forventer mere af os selv

Sport For abonnenter

Navne fra Odense Idrætshal - med vindende danskere gennem tiderne, OBK-kendis og Vittinghus ude

Fyn

Læger opfordrer til stadig at lade sig corona-teste: Testcenter er gået fra 8500 til 1500 daglige tests

Nordfyn For abonnenter

Kørelæreren viser rundt: Kom tæt på Nordfyns trafikale brændpunkter

Danmark

Onsdagens coronatal: Højeste antal smittede i to måneder

Odense Håndbold For abonnenter

Navne fra Otterup Idrætscenter - med skrattende højtalere, udebane på hjemmebane og Lois Abbingh

Odense

Nye detaljerede målinger afslører: Gartnerier udleder fortsat gift til vandløb

Danmark

Forsvaret har i flere år kendt til massive forureninger uden at bremse dem - eksperter kritiserer manglende indgriben

Kerteminde

Efter en stribe kritiske beretninger om værtshus: Der er også en anden historie, fortæller øjenvidne

Middelfart For abonnenter

Kraftige naboprotester tvinger Kvickly til at tage mere hensyn: Varehus må skrotte halvdelen af udvidelsesplaner i villakvarter

Faaborg-Midtfyn

Bil 'fløj' af Svendborgmotorvejen: Pas på regnvåde veje derude

Annonce