Annonce
Erhverv

Duellen - Expert versus Vito: Frisk franskmand møder gennemprøvet germaner

Peugeot Expert har fået helt nye motorer og holder fanen højt med sit udstyrsniveau.
Det bliver stadig mere vigtigt med ekstraudstyr i varebilerne, siger de danske bilimportører, som smider om sig med ekstraudstyr til fornuftige priser. Vito og Expert krydser klinger på udstyr og køreegenskaber.

DUEL: Det er blevet sværere at få kvalificeret arbejdskraft, siger flere og flere. Især håndværksfagene døjer med rekrutteringen, og det kan man mærke ude hos bilimportørerne.

I stigende grad bliver der nemlig solgt varevogne med topudstyr. Slut er de dage, hvor varevognen blot var et køretøj, som skulle indkøbes så billigt som muligt.

Nåh ja, det er da fortsat tilfældet, at man gerne køber billigt, men trenden viser, at det nu er vigtigt, at man køber biler med topudstyr for at tiltrække arbejdskraft.

Peugeot Expert har fået helt nye motorer og holder fanen højt med et højt udstyrsniveau. Samtidig er den ellers aldrende Mercedes Vito klar med mere standardudstyr og mere trækkraft.

Vi kigger nærmere på en ny franskmand med gammelt udstyr og en gammel tysker med nyt udstyr. Spørgsmålet er, om tyskeren med stjernen foran kan slå Experten ud.

Annonce
Experten på indersiden, hvor den gør sig godt med blandt andet bakkamera, p-sensorer for og bag, klimaanlæg og touchskærm i Premium-udgaven.

Mercedes Vito

Mercedes er bagud på point fra start. Kabinen virker gammeldags, og det er da også løsninger fra Mercedes, som efterhånden er overhalet med et par generationer, vi finder både på rattet og med infotainmentsystemet.

Det er lidt synd. Mercedes har fint vist, at de kan lave et moderne interiør til nyere biler, og det må kunne gøres bedre. Vi tester en udgave med 190 hk, som står til 344.000 kroner ex. moms.

Priserne starter dog ved 207.000 kroner ex. moms for 102 hk. Nok er det en Mercedes, men det ér en noget heftig pris for en bil, der ikke levner meget visuel glæde i kabinen.

Omvendt kan man sige, at den gamle, pixelerede skærm med sine mange, letlæselige knapper til betjeningen passer glimrende til en olieret håndværkerpegefinger. Man er ikke i tvivl om, at det ikke går i stykker.

Heldigvis er bilen også ganske velkørende. Dieselmotoren trækker så godt, at man kan trække op til 2,5 ton. Da det samtidig er muligt at hæve bilens egen totaltvægt til 3200 kilo, ender vogntogsvægten på 5,7 ton, hvilket er unikt i segmentet.

Når man stiger ind i bilen, så føler man sig hjemme, og man er ikke bange for at ødelægge noget. Det er ikke nogen dårlig egenskab i en Mercedes.

Peugeot Expert

Expert har fået et nyt motorprogram, og den ser faktisk ganske godt ud. Priserne begynder allerede ved 138.990 kroner ex. moms.

Det er en væsentlig forskel i forhold til Mercedes’ billigste til 207.000 kroner. Dog holder de modeller, som sælger mest, de mere veludstyrede modeller med 180 hk og automatgear en pris på 288.757 kroner ex moms.

Hver fjerde solgte Expert var i 2019 var den absolutte topmodel med 180 hk og automatgear og højeste udstyrsniveau. Netop det er meget vigtigt for Peugeot erhverv.

Den afløses nu af en ny udgave med 177 hk. Derfor har den bil, man satser mest på fået oliefyr, bakkamera, p-sensorer for og bag, klimaanlæg og touchskærm i Premium-udgaven, som skal være en sællert.

Det betyder, at kabinen er langt mere lækker end hos Mercedes, og det er også en mere moderne førerplads. Selv automatgear har den, og det fungerer godt med de 340 Nm, som giver rigeligt med trækkraft.

I gamle dage var Peugeot den billige løsning, når der skulle vælges biler, og det image vil man væk fra. Om Peugeot kan følge med i imageslåskampen er interessant, for selv om bilen er mere moderne, kører den ikke lige så godt som Vitoen.

Mercedes Vito får især ros af anmelderen for sine gode køreegenskaber og trækkraft.

Konklusion

Der er plusser og minusser på begge sider, og nogle har et behov for trækkraft, der betyder, at Vito er det logiske valg.

Vores valg ender dog med at være Peugeot Expert, som er mere moderne og tilbyder mere komfort i hverdagen til en langt bedre pris.

Vitoen vækker til gengæld ikke den store begejstring indeni.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Takker politiet: Gydas skizofrene søn truede hende med samuraisværd og barrikaderede sig i huset

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1970: Odense Kommune bliver større i morgen

1995 Danmarks første elektroniske markedsplads åbnede i går for kunderne. Efter en lang sej fødsel er Diatel-netværket nu klar med en række tilbud til pc-ejere. For eksempel kan man sidde foran sin skærm og bestille teaterbilletter, lave sine bankforretninger, købe ind, læse Den Blå Avis eller se det seneste døgns nyheder. 30 forskellige tjenester er der indtil videre at vælge imellem på Diatel, der officielt blev søsat af forskningsminister Frank Jensen (S) med et tryk på den rette knap på tastaturet. Det er TeleDanmark/ Jydsk Telefon, Kommunedata og Girobank, der ejer Diatel. Derudover har dagbladene Jyllands-Posten og Politiken poster i bestyrelsen med ret til senere at købe sig ind i selskabet. 1970 Fra i morgen er Odense Storkommune en kendsgerning. I eftermiddag kl. 14 holdt det nyvalgte byråd sit konstituerende møde, hvor borgmester Holger Larsen som rådets ældste medlem bød de 28 andre medlemmer velkommen og derefter ledede valget af borgmester. Det blev som ventet Holger Larsen, der blev genvalgt med 15 stemmer (14 socialdemokratiske og folkesocialisten Alfred Andersen). Ingen andre kandidater var opstillet. Der foretoges valg af magistrat, der består af borgmesteren og fire rådmænd. Magistraten har borgmesteren som formand og består af rådmand Poul Nielsen, Bellinge, rådmand Jens Helbak, Odense, rådmand C. Jeppesen, Næsby og Lennart Larson, Pårup. 1945 Efter de begivenheder, der er sket i den senere tid, skulle man tro, at en flyvervarsling nu blev mødt med større alvor end nogen sinde tidligere. At dette ikke er tilfældet, kunne man opleve i går eftermiddag, da sirenerne kl. 15 forkyndte, at der kunne ventes overflyvning. I de første minutter, hvor sirenerne lød, var der en del mennesker, der søgte hjem eller i tilflugtsrum. Men det varede ikke længe, efter at sirenerne var blevet tavse, før der igen var børn på gaden og folk, der kom ud for at se, ”om der skete noget”. På et vist tidspunkt under varslingen var der samlet op mod et par hundrede mennesker på fortovet og kørebanen uden for det offentlige tilflugtsrum i Bryggergårdens kælder.

Odense For abonnenter

Forarget rådmand om ulovlig udlejning af boliger: - Det hører ingen steder hjemme

Danmark

Liveblog: Ældre og sårbare får gratis vaccination mod lungebetændelse

Annonce