Annonce
Gear

Du må gerne køre uden hænder

De selvkørende biler kommer. I en Tesla S med Autopilot kan du køre uden at røre rattet, og det er tilladt ifølge loven.

Fremtiden er her allerede. I en Tesla S med Autopilot kan du nemlig køre og lade bilen styre, mens du har hænderne fra rattet.

Det er endda tilladt. Færdselsloven kræver nemlig ikke, at du har begge hænder på rattet. Til gengæld skal du være agtpågivende, og det kræver, at du har hænderne placeret, så du kan nå at reagere. Så hvis en færdselsbetjent vurderer, at du kører uansvarligt, kan der altså godt falde brænde ned alligevel.

Annonce

Delvist selvkørende

Sagen er aktuel, efter at Tesla har lanceret Autopilot-systemet, som gør bilen delvist selvkørende. Her spiller en adaptiv fartpilot (der selv holder afstand til forankørende) sammen med en vejbaneassistent, der følger de hvide striber, og et automatisk styretøj.

Volvo og Mercedes har lanceret lignende systemer, der dog ikke tillader føreren at fjerne hænderne fra rattet ret lang tid ad gangen. Men Tesla har ikke nogen begrænsning.

Ingen krav om hænder

Det er Trafik- og Byggestyrelsen, som fortolker færdselsloven. Og herfra lyder følgende:

- Der er ikke et specifikt krav i færdselsloven om, at man skal have hænderne på rattet, når man kører bil. Det følger af kørekortundervisningen og er et krav for at kunne bestå kørekortprøven, at føreren beviser, at han eller hun ved, at man skal have begge hænder på rattet, har kontrol over køretøjet og udviser agtpågivenhed, siger Søren Kragh Pedersen, der er pressechef i Trafik- og Byggestyrelsen.

- Derudover skal man være opmærksom på, at der efter færdselslovens §§ 101 og 104 følger et objektivt ansvar for ejeren eller brugeren af køretøjet. Det gælder uanset, om brugeren af køretøjet benytter kørestøttesystemer eller ej. Det vil sige, at hvis en Tesla kører galt, mens føreren har aktiveret autopilot, så er det til fulde førerens ansvar, og føreren bliver erstatningsansvarlig, siger Søren Kragh Pedersen.

Spørgsmål om tolkning

Hos Tesla mener Esben Pedersen, der er nordisk pressechef, at det drejer sig om en fortolkning af , hvad der er lovligt.

- Autopilot er godkendt i EU som et hands on-system. Men det er op til lovgivningen i de enkelte lande, hvad du må. I Norge må du for eksempel også gerne køre uden hænder på rattet, siger han.

- Færdselsloven foreskriver, at du skal være agtpågivende. Så jeg vil sige, at du skal have begge hænder på rattet. Men det er op til den færdselsbetjent, som vurderer den konkrete situation. Vedkommende kan jo også vurdere, at du ikke udviser agtpågivenhed, hvis du stiller på radioen under bestemte forhold, siger han.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Medicinpriser på himmelflugt: Kom nu ud af starthullerne, sundhedsminister

Hvor er det dog fattigt, at sundheds- og ældreminister Magnus Heunicke i et svar til Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg ikke har et eneste konkret bud på, hvordan han vil forhindre de danske medicinpriser i at stige og falde så voldsomt, som tilfældet er. Svaret til udvalget er givet som følge af en række række sager, hvor blandt andre fynske pensionister har oplevet meget store udsving i medicinpriserne. Det sker eksempelvis, når medicinalvirksomhederne har forsyningsvanskeligheder, og de tilbageværende leverandører hæver prisen. Som avisen tidligere har beskrevet, kan det føre til pludselige prisstigninger på op til 1200 procent for uundværlig medicin. Ministeren vil, som det fremgår af dagens avis, undersøge "mulige tiltag", der kan forebygge, at medicinpriserne stiger eksplosivt. Og det er skam fint, at ministeren vil undersøge sagen, for det er altid klogt at undersøge tingene til bunds, inden man træffer vidtgående beslutninger. Det er imidlertid forunderligt, at ministeren ikke er nået længere i sagen. Det er veldokumenteret, at visse produkter på det danske medicinmarked svinger endog meget voldsomt i pris, og derfor kan sagen ikke være ukendt hos ministeren eller i hans ministerium. Derfor ville det være naturligt, at ministeren allerede på nuværende tidspunkt havde en plan for, hvordan han vil løse problemerne. Og at han derfor i sit svar til udvalget ville præsentere nogle håndfaste initiativer, der kan skabe ro om medicinpriserne til gavn for patienterne og dermed vælgerne. Men nej: Foreløbig skal sagen undersøges nærmere. Det skaber en forståelig utryghed hos patienterne, at priserne på nødvendig medicin fluktuerer så voldsomt, som tilfældet er. Hvis man har knogleskørhed, skal man naturligvis kunne få sin medicin uden at skulle frygte for voldsomme prisændringer. Man har som patient, specielt som pensionist med en stram økonomi, brug for, at der er ro om medicinprisen. Derfor må Magnus Heunicke ud af starthullerne. Nu.

Annonce