Annonce
Rejser

Du bærer din frygt - og fire andre ting, du skal vide, inden du tager på vandretur

Gitte Holtze. PR-foto
Annonce

Forfatter Gitte Holtze har skrevet bogen “Gå langt”, der er en guide til at forberede sig til længere vandreture. Hun tager udgangspunkt i sine egne erfaringer fra fem måneder på Pacific Crest Trail i USA og Caminoen i Frankrig og Spanien, men hun har også inddraget eksperter i træning, kost, tanker og filosofi.

Få fem af Gitte Holtzes gode råd til vandringsforberedelser her.

Annonce

1 Du bærer din frygt på ryggen

- Udstyret er selvfølgelig vigtigt, men jeg og mange andre har brugt uforholdsmæssigt meget forberedelse på at vælge det rigtige udstyr. Måske fordi det er så konkret at forholde sig til, hvilken rygsæk, vandfilter eller telt jeg skulle bruge. Vælger man noget forkert, kan man altid købe noget nyt. Det vigtigste udstyr er det, man har på fødderne. Man behøver ikke købe udstyr for 30.000 kroner for at tage på vandretur, men skoene eller støvlerne skal være i orden. Hvis ikke kommer det til fylde alt. Vabler er helt forfærdelige.

- En anden vigtig ting omkring udstyret er, at din rygsæk skal veje så lidt som muligt. Jeg mødte en mand, der havde tre jakker med og en hel masse mad. Han sagde det også selv: “Jeg bærer min frygt.” Men man lærer hen ad vejen, hvor meget man behøver. Er man helt ny, er det en god idé at tage en todages vandretur i Danmark som træning, så man lærer at bruge sit nye udstyr, og man lærer, hvor lidt udstyr og mad man egentlig kan nøjes med, siger Gitte Holtze om udstyr til en vandretur.

Annonce

2 Den bedste træning er at gå

- De fleste kroppe kan gå en time, men fortsætter man, bliver man træt. Og især hvis man går 20-30 kilometer hver dag i længere tid. Så den bedste træning til en vandretur er at gå. En del af det er at lære at bære sit udstyr og finde ud af, hvor meget man kan bære. Hvilke sko man kan gå i, og hvor meget mad man har brug for. Man skal gå halve dage ofte, og så kan man tage på todages ture for at prøve udstyr af, for det er en god idé at prøve teltet og vandfilteret ved Silkeborgsøerne i stedet for ude i en ørken.

- Det er for hårdt for kroppen bare at kaste sig ud i lange vandringer, så man skal huske at begynde langsomt med måske 15-20 kilometer og så senere gå længere, siger Gitte Holtze om træningen til vandringer.

I hendes bog kan du desuden få et træningsprogram udviklet af en fysioterapeut.

Annonce

3 Find din drivkraft

- Inden man tager på vandretur, skal man gøre sig klart, hvorfor man tager af sted. Man skal have en drivkraft eller en pointe, for det er det, der får en igennem moradset, når man er sulten, tørstig, træt, bange og savner. Man skal vide, hvorfor man er der. Vil man opnå noget fysisk, vil man på eventyr, vil man blive stærkere, eller hvad man ønsker. Hvis jeg skal nævne en ting, man skal forberede sig på mentalt, er det dét.

- Man kan også forberede sig på det, man er bange for. Inden jeg tog af sted, havde jeg mange bekymringer. Jeg var bange for at blaffe og krydse floder især. Men det kan man håndtere ved at skrive det ned og undersøge, hvor stor er risikoen ved at sove alene eller blive bidt af en klapperslange. Mange bekymringer er jo irrationelle. Jeg brugte også en facebookside for kvinder, hvor man bakker hinanden op. For alle er bange for noget, man er ikke alene med det, siger Gitte Holtze om mental træning inden en lang vandretur.

Annonce

4 Tag mad med, som du har lyst til

Gitte Holtze har fem gode kostråd, man kan følge, når tager på vandretur: 1. Spis ofte for at få nok kalorier og holde blodsukkeret stabilt. 2. Spis det, du har lyst til, for maden er et højdepunkt i en lang vandring. 3. Myslibarer er en gave, fordi de holder, de er nemme at spise og indeholder mange kalorier og en god energifordeling. 4. Få nok salt, så du kan optage væsken, din krop har brug for. 5. Tænk på, hvad maden vejer i forhold energiindhold.

- Jeg spiste ikke selv nok på min vandring. Det var svært at få så mange kalorier ned, og så opdagede jeg, at jeg havde rygsækken fyldt med mad, jeg ikke havde lyst til. Det gør det ikke nemmere. Så sørg for at have mad med, du gider spise. Og husk at få nok fedt, siger hun om maden.

Annonce

5 Husk penge til uforudsete udgifter

- Generelt er det en billig ferieform at tage på vandretur. Man kan købe sig fattig i udstyr, men det behøver man ikke. Og overnatter man i telt eller sheltere i naturen, sparer man at betale for dyre hotelovernatninger. Så en vandretur på et par uger kan være en billig ferie. Tager man af sted i flere måneder, skal man tænke på, at man ikke tjener penge, mens man stadig har faste udgifter.

- Lige meget, hvor du vandrer eller hvor længe, skal du sætte penge af til uforudsete udgifter. Din vandrestav kan lige så godt knække på andendagen i Rold Skov som efter to måneder i bjergene. Og skoene skal være gode at gå i. Man kan ikke vandre på hærvejen i Converse. Men gode vandresko eller -støvler kan holde længe. Jeg skiftede mine efter cirka 1200 kilometer, siger Gitte Holtze om økonomien.

I sin bog “Gå langt” deler hun sin budgetter for forskellige vandreture.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kerteminde

Løbsarrangør forsøgte at tiltvinge sig adgang til godsejers skov: De vil tjene penge på at løbe i min natur

OB

Ryan ser frem til "Judas"-råb i Lyngby

Sydfyn

Sprængte hus i luften med et kilo sprængstof: Politiet ved ikke, hvor det kom fra

CORONAVIRUS

Live: Mundbindskrav i den kollektive trafik vil gælde året ud

Annonce