Annonce
Sydfyn

Dronebåd døbt og afprøvet: Maritim succeshistorie skaber arbejdspladser

Jane Heitmann(V) blev udnævnt som gudmor til båden. Med en øl fra Ørbæk Bryggeri døbte hun den Ankerstjernen. Foto: Rasmus Henriksen
Med en fælles interesse for det maritime gik Lasse Skriver Møller og Martin Stockholm sammen og skabte en virksomhed. I dag er de otte ansatte. Men de forventer at ansætte endnu flere i takt med, at deres droneskibe bliver færdigudviklet.

Svendborg: - Vi tog på arbejde for et år siden, og nu kommer vi hjem, sagde Lasse Skriver Møller og Martin Stockholm foran en fyldt kaj på havnen i Svendborg.

Makkerparret stiftede for et år siden virksomheden Danadynamics, som de nu begge er direktører i. Virksomheden producerer droneskibe, der kan skanne havbunde, alt mens skibene bliver fjernstyret fra land.

Idéen opstod for små to år siden, hvor de begge sad til et seminar på Danmarks Museum for Lystsejlads. Her nævnte en foredragsholder, at der var en stor efterspørgsel efter at få opmålt havnene rundt om i verden.

Den udfordring satte Lasse Skriver Møller og Martin Stockholm sig for at løse. Og med en succesfuld prøvesejlads af deres prototype er de nu et stort skridt tættere på at lykkes med opgaven.

- Det er dejligt, at det kunne lade sig gøre. Vi er et hold, der sammen har fået det til at ske, lyder det ydmygt fra Martin Stockholm.

Holdet består nu af i alt otte medarbejdere. Og inden året går på hæld forventes virksomheden at være oppe på 11. Og det er kun begyndelsen, forudser Martin Stockholm.

- Om fem år vil vi gerne være mellem 15 og 20 medarbejdere, fortæller han.

Annonce

Danadynamics

Danadynamics var fra begyndelsen en del af iværksætterprogrammet Maritim Startup Hub, som drives af Fyns Maritime Klynge - en del af Udvikling Fyn.

Virksomheden blev stiftet af Lasse Skriver Møller og Martin Stockholm, der i dag er ejere og direktører.

Det seneste år har de ansat seks mand, og de forventer at ansætte minimum tre mere i løbet af det næste halve år.

Deres produkt er en dronebåd, der styres fra land. Den er seks meter lang, vejer et ton og kan sejle med en fart på seks knop.

Den kan eksempelvis bruges til at opmåle havne og give et præcist billede af havdybde og havbunden. Virksomheden planlægger at udvikle en anden type dronebåd, der vil egne sig til eftersøgninger og miljøopgaver.

Færdig model på trapperne

Prøvesejladsen gik fint, men ikke perfekt. Signalet til dronen svigtede på et tidspunkt, hvilket formodentlig skyldes de mange fremmødtes brug af mobiltelefoner, formoder Lasse Skriver Møller.

Produktet er heller ikke færdigudviklet endnu, pointerer hans medstifter Martin Stockholm.

- Vi er ikke klar til at sælge den første drone endnu. Men vi er klar til at lave målinger efter sommerferien. Og så skal vi forfine teknikken. Til næste år regner vi med at kunne sælge den første drone, siger han.

Hjælpebåden blev også dirigeret tilbage på land. Det skyldes, at en om bord havde glemt sin redningsvest. Men det var små hår i suppen på en dag, hvor politikere og ledende skikkelser i det maritime erhverv stod i kø for at lykønske den nyopstartede virksomhed.

Nu skal de pæne ord følges op med handling. Fordi rundt om i verden er der et problem, der skal løses, slår Lasse Skriver Møller fast.

- Havbunden ændrer sig hele tiden. Vi ser for eksempel i Vejle Havn, at der er en kæmpestor udvaskning fra de store åer. Her graver de mere end 20.000 kubikmeter slam væk om året. De har en mand ansat til ikke at lave andet året rundt. Her i Svendborg havn er der ikke et problem med dybde, til gengæld kan der opstå andre udfordringer skabt af store skibe.

- Når man har en havn, er ens forretning at kunne tage imod skibe. Og hvis et skib går på grund eller sejler på en sten, kan det blive kritisk for ens forretning, forklarer direktøren.

Udvider porteføljen

Den sydfynske virksomhed blev oprettet for at hjælpe med søopmåling, men i fremtiden vil den spille på flere heste, forklarer Martin Stockholm.

- Undervejs i processen har vi fået andre idéer. Og vi har allerede gjort os tanker om nye forretningsområder. Det er for eksempel på området for miljøovervågning. Det skal ikke være denne dronebåd, men en anden og mindre type. Man vil helt sikkert også kunne bruge sødroner til søredning, spår han.

Det er ikke kun selve bådene, som Danadynamics vil sælge, pointerer hans kollega Lasse Skriver Møller.

- Softwaren bliver et produkt i sig selv. Folk kan komme til os og sige, at de gerne vil have automatiseret deres faretøj, og så kan vi koble dem op med vores software, siger han og pointerer, at mulighederne er mange.

Lasse Skriver Møller (TV) og Martin Stockholm lagde ikke skjul på, at de begge nærede en stor interesse for den maritimske historie, som de nu selv er med til at skabe. Foto: Rasmus Henriksen
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn For abonnenter

Ingrid modtog sin diabetes-diagnose over telefonen: - Jeg fik at vide, at der lå en recept på serveren

Odense

Stjålet motorcykel brændt af i skov

Kerteminde For abonnenter

Dybt ubehageligt, grinagtigt og 25 idioter: Var det dig, der lækkede salget af Nordre Havnekaj?

Fyn

Voldstiltalt ishockeyspiller i retten: - Jeg var frustreret og havde en maks puls

Annonce