Annonce
Indland

Driftsudgifter på Lindholm vil være 1,8 millioner per udlænding

Inger Støjberg (V) mener, at det er alle pengene værd, når regeringen og Dansk Folkeparti vil bruge trekvart milliard kroner på at bygge og drive et nyt udrejsecenter på øen Lindholm.

Finansministeriets tal viser, at det vil koste 1,8 millioner årligt pr. beboer på udrejsecentret Lindholm.

Det bliver ikke billigt, når udlændinge på tålt ophold og kriminelle, udvisningsdømte asylansøgere fra og med 2021 skal indkvarteres i et nyt udrejsecenter på øen Lindholm mellem Sjælland og Møn.

Finansministeriet har ifølge Information fremlagt beregninger for driftsudgifterne til centret. De beløber sig til 225 millioner kroner årligt - foruden etableringsudgifterne på 210 millioner kroner.

Det svarer til 1,8 millioner kroner pr. beboer ved maksimal belægning.

Det er en del højere end prisen på det eksisterende udrejsecenter ved Kærshovedgaard i Midtjylland.

Her kalkulerer man med en årlig udgift på 250.000 kroner per beboer plus udgifter til den ekstra politiindsats i området.

Udlændinge- og integrationsminister Inger Støjberg (V) siger dog i forbindelse med et samråd om netop Kærshovedgaard tirsdag, at pengene efter hendes mening er givet godt ud.

- Jeg står fuldt ud inde for udgifterne til centret til Lindholm.

- Det er rimeligt, fordi vi skal have styr på de mennesker. Der er ingen, der kan være tjent med, at vi skal have disse mennesker rendende rundt, siger hun.

Når Støjberg mener, at Lindholm er en bedre placering til et udrejsecenter, handler det om, at man her har de bedste betingelser for at holde øje med beboernes gøre og laden.

Kombineret med højere straffe for ikke at overholde overnatnings- og meldepligten skulle det også gerne betyde, at behovet for at huse afviste udlændinge bliver mindre.

- Det skal ikke være rart at komme til et udrejsecenter. Hvis man er blevet udvist eller afvist, skulle man gerne beslutte sig for, at det ikke er et sted, man har lyst til at blive, siger Inger Støjberg.

Når centret på Lindholm står færdigt og er klar til at modtage de første beboere i andet halvår af 2021, er der plads til 100 beboere. Der vil desuden være en ekstra buffer på 25 pladser.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce