Annonce
Odense

Drama: Letbane og forvaltning strides om pladsen på Middelfartvej

Middelfartvej skal se helt anderledes ud, når letbanen står færdig og kører i år 2020. Men først skal den bygges, og især på Middelfartvej betyder det sværdslag mellem By- og Kulturforvaltningen og letbanekontoret, der på visse måder har fokus på to forskellige hensyn.

By- og Kulturforvaltningen vil ikke imødekomme Odense Letbanes ønske om at ensrette Middelfartvej. Effekten på trafikken vil være for voldsom, lyder vurderingen.

Den ene part har til opgave at bygge en letbane i Odense til den bedst mulige pris og til tiden. Den anden part har til opgave at forsøge at få byen til at fungere imens. Og de to hensyn strider på visse måder direkte imod hinanden.

Nogenlunde sådan kan fronterne tegnes op i den strid, der i øjeblikket udkæmpes mellem anlægsselskabet Odense Letbane P/S på den ene side og Odense Kommunes By- og Kulturforvaltning med rådmand Jane Jegind (V) i spidsen på den anden.

Det er forvaltningen, der har til opgave at få byen til at fungere, mens letbanen bygges, og det kan ikke lade sig gøre, hvis Middelfartvej ensrettes i op til 15 måneder, som Odense Letbane har ønsket. Det vurderer embedsfolkene fra slottet i Kongens Have, hvor By- og Kulturforvaltningen holder til, i den dagsorden til det kommende udvalgsmøde, der blev offentliggjort fredag.

"Der vil komme en del mere trafik på Falen, hvis Middelfartvej ensrettes - i særdeleshed i vestgående retning. I forvejen er strækningen presset i spidsperioden med bl.a. trafik til og fra Odense Universitetshospital", skriver forvaltningen og forudser:

"Krydset Kløvermosevej/Falen vil derfor delvist "bryde sammen" i spidsbelastningen og i mindre grad også uden for spidsbelastning, grundet den ekstra trafik".

Annonce

Pladsmangel koster millioner

Uanset om Middelfartvej ensrettes eller ej, så vil det bøvl, letbanebyggeriet medfører, koste millioner af kroner, når byggeriet af letbanen står på.Hvis Middelfartvej ikke ensrettes, mens letbanen anlægges, skønner letbanekontoret, at det vil medføre en merudgift for projektet på 6-12 mio. kroner. Pengene skal findes ved at skære på andre ting i letbaneprojektet.

Omvendt skønner Fynbus, at det vil koste tre-fem mio. kroner i tabt køretid (pga. trafikkøer) for busdriften, hvis vejen ensrettes. Dertil kommer det samfundsøkonomiske tab ved længere bilkøer.

I sidste ende er det et spørgsmål om hvem, der skal betale prisen. De lokale politikere i Odense skal står med afgørelsen.

Letbane skyder igen

Årsagen til, at Odense Letbane har bedt om mere plads til et arbejdsspor - ikke kun på Middelfartvej, men også på Nyborgvej - er, at det vil gøre arbejdet med at anlægge stationer, skinner og køreledninger lettere. Og dermed kan der opnås en bedre pris for letbaneprojektet i det udbud, der i øjeblikket er i gang.

På Nyborgvej er forvaltningen enig med Odense Letbane i, at der ikke er nogen vej uden om en ensretning over 600 meter mellem Østerbæksvej og Palnatokesvej i visse perioder. Desuden er der rimelige muligheder for at etablere omkørsel.

Så det er på Middelfartvej, slaget står, og Odense Letbane er så uenig i By- og Kulturforvaltningens analyse af situationen, at letbanekontoret skyder igen og har fået sin egen kritiske bemærkning føjet ind i den dagsordenstekst, politikerne præsenteres for tirsdag. Det er mildest talt usædvandligt.

Letbanekontoret modsiger især By- og Kulturforvaltningens analyse på det punkt, som handler om, at der er plads til dobbelrettet trafik plus et arbejdsspor, hvis cykler og fodgængere nøjes med et areal til deling.

Det er "teoretisk" og i modstrid med, hvad letbanens egen analyse viser, konstateres det fra letbanekontorets side.

S: Vi går i tænkeboks

I sidste ende bliver det byrådets partier, der beslutter, om det bliver letbanekontoret eller By- og Kulturforvaltningen, der skal have ret.

Og det interessante spørgsmål bliver, om især Socialdemokraterne tør lægge sig ud med bilisterne, som i en hel lang valgkamp, mens letbanen opføres, kommer til at sidde i bilkøer, der bliver endnu længere, hvis Middelfartvej ensrettes.

Venstres By- og Kulturrådmand Jane Jegind (V) har ret klart meldt ud, at hun er ikke står på letbanens side og er yderst skeptisk omkring at lukke Middelfartvej. Men byrådets andet store parti, Socialdemokratiet, har været mere tøvende og har talt om muligheden for at vende trafikken, så biler køre ind mod byen ad den vigtige indfaldsvej om morgenen og ud ad byen om eftermiddagen.

Den idé bliver dog afvist totalt af Fyns Politi, der anser det som en ikke-trafiksikker løsning.

Fredag aften lyder det derfor fra S - repræsenteret ved by- og kulturudvalgsmedlem Anders W. Berthelsen per sms - at partiet nu går i tænkeboks.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1994: Bølge af tyverier på Odense Friskole

1994 Eleverne på Odense Friskole skal til at holde vagt i klasselokalerne under den fælles morgensang. På skift skal en enkelt elev fra hver klasse blive tilbage, når de andre er til morgensamling i gymnastiksalen. Årsagen er, at skolen i den sidste halvanden uge er blevet ramt af en bølge af tyverier – blandt andet fra elevernes tasker, der ubevogtet er ladt tilbage i klasselokalerne under morgensangen. - Nogle personer har tilsyneladende fået øje på, hvor let det er at komme ind på vores skole. Så nu har vi skærpet agtpågivenheden og aftalt en vagtordning. Eleverne har også fået besked på, at de skal undgå at efterlade penge eller andre værdier i skoletasken, siger skolebestyrer Torsten Johannesen. 1969 Den 21-årige Eva Haraldsted fra Aarhus har stævnet den engelske fodboldspiller George Best, Manchester United, for brudt ægteskabsløfte. Et forlydende i London vil vide, at den danske pige vil have sin tidligere forlovede til at betale hende 20.000 pund ( cirka 360.000 kroner). George Best bekræfter, at han har modtaget stævningen fra den danske pige men har ingen kommentarer ud over, at ”det vist er bedst, at hun rejser hjem til Danmark nu”. Eva Haraldsted traf Georg Best, da hun forsøgte at skaffe hans autograf til sin daværende, danske forlovede. Hun rejste senere til England og blev midtpunktet i mange romantiske forlydender, der opstod om hende og den engelske fodboldspiller. 1944 Prisudvalget i Odense Købstad offentliggør i dag en bekendtgørelse, hvorefter der straks træder maksimalpriser i kraft for juletræer, der sælges her i byen såvel i engros- som i detailhandel. Priserne er fastsat specielt gældende for Odense og godkendt af Prisdirektoratet. De må derfor ikke overskrides uanset tidligere indgåede aftaler om højere priser og avancer. Efter de nye prisbestemmelser må juletræer i almindelige sorter gran koste fra 1,25 kroner til syv kroner pr. stk., medens der for finere træsorter, ædelgran, nordmannsgran og lignende, må tages fra to kroner til 11,75 kroner. Priserne gælder for størrelser fra mellem 60 centimeter til højest 3 ½ meter. Handlen med juletræer er kun så småt begyndt i byen.

Alarm 112

20 personer anholdt i islamistisk terrorsag i Danmark

Danmark

Seks mænd og to kvinder kræves fængslet i terrorsag efter politiaktion

Annonce