Annonce
Danmark

DR's nye søndagssatsning: Av, hvor gør det ondt at være mislykket

Josefin Asplund og Ardalan Esmaili som forældreparret Jenni og Salle, der ikke kan finde deres spædbarn. Foto: Johan Paulin/DR.
DR's nye søndagssatsning "Sneengle" er en smertelig mareridtshistorie om et forsvundet spædbarn. Hvem har taget ham og hvorfor?

Der er langt til "Matador" og hygge-tv på DR de kommende søndag aftener. Med sin nye drama-serie "Sneengle" lukker DR os i stedet ind i en stivfrossen og nutidig storby, hvor vi følger en række fortvivlede skæbner.

Det er juleaftensdag. I en lejlighed i en trist og vindomsust boligblok vækker en døv pige sin pille-misbrugende mor, der har sovet længe og alt for tungt. Lillebror - et fem uger gammelt spædbarn - er forsvundet. Det er faren også - lige indtil han ikke er det mere, og det går op for den ressourcesvage familie, at lille Lucas er væk.

Det kan alt sammen lyde deprimerende. Og det er det også. Men det er deprimerende på den vedkommende måde, hvor man glemmer, at handlingen er en konstruktion, og at de medvirkende er skuespillere. I stedet mærker vi kulden, panikangsten, føler afmagten og stresser over babygråden i de tilbageblik, vi får lov at se.

Særligt moren, som spilles af Josefin Asplund, er sin rolles grimhed og smerte, men også skønhed i en sådan grad, at hun burde vinde priser for den.

Annonce

Nødsporet

DR kalder "Sneengle" for en drama-thriller, hvilket er en varedeklaration, der vil skuffe det action-elskende publikum, for gyset er mere indre, end det er ydre.

Det er et mareridt, der ikke vil gå væk. Vægten ligger på de involveredes følelsesliv, og spændingen holdes stramt i slow motion med en handling langt fra overhalingssporet.

I stedet kører vi i nødsporet sammen med den ulykkelige familie og også i stigende grad med en samvittighedsfuld sygeplejerske,  hvis vedholdenhed er så provokerende indædt, at hun irriterer chefer, kolleger og ikke mindst sin autistiske bror, og en politidame, der irriterer sin slagtilfælde-ramte mand, fordi hun uden videre talent kæmper for at være en omsorgsperson. Også familiens mormor er irriterende med sin særegne fortolkning af omsorg.

Fælles for alle hovedpersonerne er, at de føler sig mislykkede.

Det gør som bekendt afsindigt ondt ikke at slå til. Alle vil gerne lykkes - over for os selv, men også over for dem, vi elsker, og den altid doms-parate offentlighed. Særligt ondt gør det at være en mislykket forældre.


Det gør som bekendt afsindigt ondt ikke at slå til. Alle vil gerne lykkes - over for os selv, men også over for dem, vi elsker, og den altid doms-parate offentlighed.

Uddrag af anmeldelsen


Annonce

Udtaget til Berlinalen

Hvem har taget Lucas? Og hvorfor?

Alle leder, alle forsøger at placere et ansvar - og gerne hos andre end sig selv. Efterhånden optrevles hændelsesforløbet, og muligheder for motiver åbner sig,  i takt med at seriens skæbner fletter sig sammen. Mange kan have fået lille Lucas til at forsvinde.

Storbyen er Stockholm, men skuespillerne er både danske og svenske. Det skyldes, at "Sneengle" er en co-produktion mellem DR og svenske SVT.  Serien er en del af det såkaldte Nordic 12-samarbejde, hvis formål er at understøtte nordisk fiktion mellem Nordens public service-stationer og give modspil til de internationale streaming-giganter.

"Sneengle" er udtaget til film- og tv-festivalen Berlinalen som den ene af kun seks serier på verdensplan.

"Sneengle".  Seks afsnit a 60 minutter. Hver søndag på DR 1 kl. 20. Kan også streames på DRTV. Manuskriptforfatter: Mette Heenos.

Medvirkende bl.a. Amanda Collin (hovedrolle i Ridley Scotts sci-fi-serie "Raised by Wolves"), Johanne Louise Schmidt (Rose i Afdeling Q-filmene), Maria Rossing ("Bedrag") og Ardalan Esmaili ("Alfa").

Denne anmeldelse baserer sig på de tre første afsnit.

Maria Rossing som sygeplejersken Maria, der er så samvittighedsfuld og ansvarsbevidst, at hun går de fleste på nerverne. Foto: Johan Paulin/DR
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Stil et spørgsmål og vind fede præmier: Pokalvinder med OB gæster Abildtrup & Rasmussen

Annonce