Annonce
Sydfyn

Direktør på Ærøxpressen: Færgen får ny motor lørdag, men sejler først søndag

Færgedirektør Boye Kromann er ked af, at Ærøxpressens kunder må vente til søndag med at sejle med færgen.
Ifølge færgedirektør Boye Kromann er der en ny motor på vej til Ærøxpressen, der skal erstatte den motor, der brændte sammen søndag. Den skal dog først gennemtestes før den kan tages i brug, så passagerer må væbne sig med tålmodighed, varsler han.
Annonce

Marstal: Søndag aften brændte en motor på Ærøxpressen ud, og siden har færgen ligget stille i havnen. Først lød meldingen fra Ærøexpressen at færgen ville sejle igen torsdag. Men nu viser det sig, at Ærøexpressens kunder må væbne sig med yderligere tålmodighed. For ifølge direktør for Ærøxpressen, Boye Kromann, sejler færgen ikke før søndag den 29. november.

Boye Kromann, kan du sige med sikkerhed, at Ærøxpressen kommer til at sejle igen søndag?

- Der er ingenting i denne verden, der er sikkert. Vi er selvfølgelig kede af, at vi har måttet forlænge perioden et par gange, men denne gang skyldes det, at dem, der skal levere den nye motor, gerne vil have gennemprøvet den et døgns tid, før den bliver taget i brug. Og så tager transporten af den nye motor til Ærø lidt længere tid end først forventet.


Helt teknisk skete der det, at der i forbindelse med havariet var noget kølervæske, der kom i kontakt med en varm turbolader, og det udviklede damp og røg. Men der var ikke ild på noget tidspunkt.

Boye Kromann, direktør for Ærøxpressen


- Motoren kommer om bord på færgen lørdag, så skal den gennemtestes, og søndag sejler vi så planmæssigt igen.

Så I skal have installeret en helt ny motor?

- Ja, vi får en Scania dieselmotor leveret fra Norge. Det er en motor, magen til den, der sad i. Det er en garantisag, så vi får den leveret på garanti.

Den motor, der sad i færgen, var mindre end et år gammel. Hvordan kan det ske, at den allerede er brændt sammen?

- Det spørger vi os også om. Det finder vi ikke ud af, før motorleverandøren får skilt den gamle motor ad og finder ud af den nøjagtige årsag til havariet. Der kan dog gå lang tid, før vi finder den nøjagtige årsag.

Der har været meldinger om, at færgen droppede anker ved Strynø, og at ankeret senere blev fisket op af bugserbåden Dolphin fra Svendborg. Hvorfor kunne færgen ikke selv hive det op?

- Vi havde ikke strøm nok til at hive den op på grund af problemerne med motoren, så derfor fik vi slæbebåden til at fiske det op.

Flere passagerer beretter om, at der kom røg ind i salonen, da motoren havarerede. Hvad skyldtes det?

- Helt teknisk skete der det, at der i forbindelse med havariet var noget kølervæske, der kom i kontakt med en varm turbolader, og det udviklede damp og røg. Men der var ikke ild på noget tidspunkt.

Skal marstallerne være bekymrede for, om deres færge kommer ud og sejle igen?

- Nej, absolut ikke. Vi har været driftsikker i mange måneder. Vi ved ikke, hvorfor motoren brændte sammen, men nu får vi en ny motor, og så sejler vi snart igen.

Får havariet økonomiske konsekvenser for jer?

- Idet den nye motor er på garantien, så kommer det ikke til at være en kæmpe udgift for os, ud over at vi ligger stille en uges tid. Der skuffer vi jo vores kunder, og det er vi kede af. Men vi er selvfølgelig glade for, at skaden på motoren skete inden for garantiperioden.

I en artikel i Fyns Amts Avis mandag den 23. november er du citeret for at sige, at I ville sætte den anden færge ind. Nu er det jo sådan, at der kun er en færge. Var det en misforståelse?

- Ja, vi har jo kun en færge, så det er selvfølgelig en misforståelse. Jeg ved ikke, hvordan misforståelsen er opstået. Jeg har måske talt om den anden motor, og så er det blevet misforstået.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn For abonnenter

Snørklet vej til livreddende stik: 99-årige Gerda og Asta på 102 har meget svært ved at få bestilt tid til Covid-19 vaccine

Coronavirus

Live:  Første plejehjemsbeboere får andet skud coronavaccine søndag

Erhverv For abonnenter

Daniel satsede alt på it-drøm: Fynsk it-firma solgt for stort trecifret millionbeløb

Annonce