Annonce
Indland

Direktør i DI Transport: - Nødspor er en nødløsning

Michael Svane er direktør i DI Transport og en af deltagerne på lørdagens motorvejstopmøde i Fyens Stiftstidendes mediehus på Banegårdspladsen i Odense. (Foto: Vibeke Toft/Scanpix 2017)

Michael Svane, direktør i DI Transport, fastholder vigtigheden af et permanent tredje spor på E20.

En løsning, der tager trykket her og nu, men langt fra tilstrækkelig.

Det er sådan, Michael Svane, direktør i DI Transport, ser på regeringens forslag om at inddrage 22 kilometer af nødsporet på E20 til myldretidstrafik.

- Nødsporsløsningen er en nødløsning i ordets bedste forstand, men det er vigtigt at få sagt, at det ikke er en varig løsning. Det er vigtigt, at vi får den permanente udbygning af motorvejen over Fyn, lyder det fra Svane.

Flere - herunder Claus Jensen, formand for Dansk Metal - mener, at nødsporet er en dårlig løsning for Fyn, som risikerer at havne bagest i rækken til et permanent spor. Den betragtning er Michael Svane ikke enig i. Dertil er problemerne og trænglsen på E20 for heftige, mener han.

- Jeg tror ikke, Fyn bliver sat bagest i rækken, men jeg ved godt, det er en diskussion. Problemerne på E20 er så store, at nødsporsløsningen, som jeg ser det, er et forsøg på at afhjælpe noget, man ikke har fået gjort noget ved. Den fynske motorvej er ikke en ligegyldig motorvejsforbindelse - det er central og vigtig infrastruktur, vi har med at gøre, og det er vigtigt at få gjort noget her og nu. Ellers bryder det hele sammen i løbet af de næste fem år, fastslår direktøren.

Det kommer langt fra bag på Michael Svane, at store vognmandsvirksomheder som Frode Laursen sætter millioner til på at holde i kø eller nedsætte hastigheden over Vestfyn. For Frode Laursen løber det årlige tab ifølge virksomheden op i 2,5 millioner kroner, og Dansk Industri har beregninger, der viser, at hvis de 8000 lastbiler, der dagligt kører over Fyn, bliver forsinket i fem minutter, så løber det op i et tab på 180 millioner om året.

- Det her koster ikke kun virksomhederne, det koster også samfundet, og ved siden af alle lastbilerne har vi også personbilerne, hvor virksomhedens medarbejdere sidder i kø. Så det samfundsmæssige tab er langt større, siger Michael Svane, som mener, at den rigtige løsning er at udbygge motorvejsnettet og samtidigt styrke den kollektive trafik.

- Jeg hører ikke til dem, der mener, at man kan bygge sig ud af alle problemerne, men vi har ganske centrale trafikkorridorer, der er helt afgørende for, hvordan Danmark hænger sammen økonomisk og erhvervsmæssigt. Der er et stort behov for at sætte flere penge i spil på at udbygge vores infrastruktur, herunder vejnettet, men også den kollektive trafik.

Annonce
Erhverv For abonnenter

Fynsk forretningsmand skyder mange millioner i ny Odense-bank

Danmark

Fredagens coronatal: 1085 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv

Fiskebil var i syv sind efter besked fra kommunen: Nu langer den fisk over disken et andet sted - 'det ikk' så ringe endda'

Odense For abonnenter

Personalemangel i sommerferien: Ingen særlige hensyn til afløsere og vikarer

Middelfart

Mathias tripper for at genåbne sin natklub: - Jeg har aldrig før haft så mange sommerfugle i maven

Kerteminde For abonnenter

Nødråb fra stamgæsterne hos historisk perle: Hvorfor er vores værtshus lukket?

Danmark

Fredagens coronatal: 1085 nye smittede

Navne

Sten samler trådene, når ældreplejen sættes fri: - Jeg kan ikke gøre det fra rådhuset

Kerteminde For abonnenter

77 ud af 88 badehuse bryder reglerne - nu varsler kommunen nyt besøg: Formanden mener, det går for vidt

Sport

Mens du sov: Badminton-Axelsen videre, svømme-Blume videre og løber-Sara videre

Nyborg For abonnenter

Dorte O. vandt medalje ved OL og blev verdensmester fire gange: - Jeg havde aldrig troet, at jeg kunne nå så langt

Odense For abonnenter

Social- og sundhedshjælperen Ole sprang fra: - Det er træls at være vikar i Odense Kommune

Assens

Brian er pedel på Terrariet og er 'skidebange' for slanger

Annonce