Annonce
Sport

Direktør for Amagers superligabejler: Forbudt for børn

Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Fremad Amager fik en elendig start på sæsonen i 1. division, men aspirerer nu alligevel til en oprykning.

To sejre, fem uafgjorte og fem nederlag. Sådan lød status for Fremad Amager efter 12 spillede kampe i 1. division i denne sæson.

Det kunne ligne en overlevelseskamp på sigt, men når Amager-klubben på lørdag møder Viborg på udebane i sidste spillerunde, lever drømmen om en oprykning til Superligaen i bedste velgående.

- Det var op ad bakke og så svært ud, men intet var umuligt. Jeg har hele tiden troet på projektet, og jeg havde fornemmelsen af, at det kunne lykkes, siger Fremad Amager-direktør Michael Jahn.

Fremad Amager har sin skæbne i egne hænder. For med en sejr i Viborg sikrer man tredjepladsen, der udløser to playoffkampe om en superligabillet mod klubben, der sluttede tredjesidst i Superligaen, Vendsyssel.

For mens Silkeborg og Viborg med henholdsvis 58 og 57 point kæmper om førstepladsen, har Fremad Amager på tredjepladsen 50 point, men Lyngby og Næstved - begge med 49 point - står på spring til at avancere.

- Det bliver en gyser, forbudt for børn. Men det er jo det, vi godt kan lide ved fodbold, og vi planlagde at ligge deroppe, siger Michael Jahn.

Mulighederne for at rykke op er mere favorable i denne sæson, hvor nummer et rykker direkte op, mens nummer to og tre får playoffkampe om en plads i den bedste række.

I næste sæson bliver chancen svækket, da Superligaen skæres fra 14 til 12 hold. Det medgiver direktøren.

- Der er bedre muligheder i denne sæson end i næste, hvor man skal vinde rækken for at rykke op. Og der er mange om buddet, da der er mange dygtige hold og ambitiøse projekter, og mindst et hold kommer ned fra Superligaen.

- Men i forhold til vores præstationer vil det ikke være umuligt, vurderer Jahn.

Med hvad er det, der er sket med disse præstationer siden den svage sæsonstart, som førte til et farvel til træner Jan Michaelsen og ansættelsen af bosnieren Azrudin Valentić?

Direktøren fremhæver, at holdet har fundet det gode spil hurtigere end forventet.

- Træneren har fået holdet til at fungere som en enhed og har integreret en del nationaliteter. Vi havde en god grundstamme af danske spillere, og nu har vi fået en masse spændende udlændinge integreret.

- De har fået sprogundervisning, for det kræver også tilvænning at flytte til Danmark, men alle har været gode til at hjælpe. Det har gjort udslaget, mener Michael Jahn.

Mens Fremad Amager skal til Viborg, har Næstved en hjemmekamp mod Thisted, der allerede er rykket ned. Lyngby skal på udebane møde FC Helsingør, der skal vinde for at holde liv i håbet om overlevelse.

Alle opgør i sidste spillerunde begynder lørdag klokken 13.45.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Erhverv For abonnenter

- Kvinder er ved at banke sig selv tilbage til kødgryderne

Annonce