Annonce
Erhverv

Direktør efter flyvetur i læge-drone: - Jeg følte mig helt tryg

Sådan en drone kan flyve med mennesker. Det er denne type drone projekt Sundhedsdrone planlægger at bruge til at flyve læger mellem Svendborg og Odense om tre år. Foto: Autonomous Mobility

Over 30 millioner kroner investeres i at udvikle transport af blodprøver og læger med droner mellem Ærø, Svendborg og Odense.

Annonce

Droner skal om få år flyve blodprøver og læger mellem Ærø, Svendborg og Odense i et samarbejde mellem højt specialiserede virksomheder, OUH og Syddansk Universitet. Samarbejdet, som støttes af Innovationsfonden, er et projekt til over 30 millioner kroner over tre år.

Peter Sorgenfrei er direktør i Autonomous Mobility, som er en af partnerne i projektet og skal levere dronerne til at transportere læger, der skal bruges akut et andet sted. I maj sidste år sad han selv i en drone.

Der var to sæder i dronen og en skærm til at aktivere en forudprogrammeret flyverute.

Rotorerne startede, og dronen løftede sig helt smooth i forhold til følelsen af at sidde i en helikopter, som godt kan ryste lidt, fordi rotorbladene sidder anderledes end på en drone.

Dronen tiltede forover og begyndte sin opstigning til 100 meter. Det føltes som en elevator. I princippet ville dronen kunne holde Peter Sorgenfrei i luften i en halv time.

- Jeg må ærligt indrømme, at jeg følte mig helt tryg. Jeg var slet ikke nervøs, og det var jeg overrasket over, husker Peter Sorgenfrei.

Dronen satte ham efter kort tid tilbage på jorden. Flyvningen foregik i den sydkinesiske by Guangzhou, hvor Autonomous Mobility samarbejder med et firmaet Ehang, som har passagerdroner.

I Kina er lovgivningen for droneflyvning mere liberal end i Danmark, og derfor kunne det lade sig gøre. Snart kommer et lignende scenarie til at udspille sig for fynske læger, der akut skal fragtes fra et sygehus til et andet, hvis det står til samarbejdsparterne i projektet Sundhedsdrone.

Fakta: Samarbejdsparterne i Sundhedsdroner


  • Projektpartnere: Syddansk Universitet, Falck, Autonomous Mobility, Odense Universitetshospital, UniFly, Scandinavian Avionics
  • Samlet budget: 30,6 millioner kroner
  • Investering fra Innovationsfonden: 14,1 millioner kroner
  • Projektperiode: 2019-2021

Kilde: Sundhedsdroner.dk

Sundhedsdronen kommer til at flyve ad en forudprogrammeret rute i en korridor mellem Ærø, Svendborg, et nærtliggende ældrecenter og Odense. Det kræver tæt samarbejde med Trafikstyrelsen. Foto: Kim Rune
Luftens rørpost, kalder forskerne dronen, som skal flyve blodprøver mellem sygehuse på Fyn inden for tre år. SDU-forskerer tester dronerne i HCA Airport uden for Odense. Foto: Kim Rune
Annonce

Samfundsgavnligt formål

Lægefaglig direktør Peder Jest fra OUH siger direkte adspurgt om, hvorvidt han tror, at det faktisk vil lykkes at få læger til at flyve i droner mellem Odense og Svendborg:

- Vi har store forhåbninger til det. Vi laver inden længe de første flyvninger med en lille drone på OUH, og så går vi, sammen med Trafikstyrelsen, i gang med at flyve med små droner med blodprøver i en korridor mellem Odense og Svendborg, og om tre år går vi i gang med at flyve med personer.

Han understreger, at selvom det er sjovt at flyve med droner, så er dét ikke årsagen til, at der investeres 30 millioner kroner - heraf 14 millioner fra Innovationsfonden - i at udvikle projektet.

- Vi gør det, fordi det har et specifikt, samfundsgavnligt formål, siger Peder Jest.

Jussi Hermansen, dronespecialist og tidligere journalist, letter sundhedsdronen på HCA Airport uden for Odense. Foto: Kim Rune
Annonce

Sparer masser af tid

I løbet af tre år skal der flyves blodprøver fra Ærø og ældrecentre på Sydfyn til Svendborg og derfra videre til OUH. Det drejer sig om cirka 32 akutte blodprøver om dagen, som skal testes for bakterier, hvilket kun kan ske i Odense.

I dag bliver de transporteret i bil, og det taget typisk 12 timer fra prøven er taget, til den når frem. I den tid ligger patienten nogle gange i isolation på grund af risiko for smittefare. Med drone kan prøven fragtes på tre kvarter. I løbet af tre år skal de første læger også flyves mellem Odense og Svendborg. Det vil ske, når der er brug for en specialist med kort varsel.

- Jeg har fået mange skeptiske spørgsmål, og det er godt, siger Peder Jest, der dog tror, projektet vil lykkes.

Primært er opgaven at overbevise Trafikstyrelsen om, at flyvningerne er sikre.

SDU, OUH og flere specialiserede firmaer er sammen om projekt Sundhedsdrone med et budget på i alt 30 millioner kroner. Foto: Kim Rune
Annonce

Droner lærer at lande med faldskærm

En anden, der har fået mange spørgsmål, er forsker Kjeld Jensen fra SDU Dronecenter.

Fjernsyn, tv, radio og aviser ville alle torsdag tale med forsker Kjeld Jensen fra SDU Dronecenter. Årsag: Han har styr på testen af droner i HCA Airport uden for Odense.

I råkoldt vintervejr overværede han sin dronespecialist Jussi Hermansen løfte dronen i vejret. Under den havde forskerne monteret en rød kasse med et hvidt kors for at simulere en kasse med blodprøver. I baggrunden stod et par studerende, som var i gang med at tage dronecertifikat ved Jussi, og Kjelds assistent, Vincent Tofterup, var der også.

Da al medievirakken var overstået, skulle han arbejde videre med testen af en teknologi, han skrev speciale om sidste forår. Han har lavet en faldskærm, som kan lande dronen i en nødsituation. For teknologien er nødt til at være helt sikker. Hvis en drone med blodprøver rammer et uvejr over Ringe, så skal der være et system, som kan få den sikkert på jorden, så Falck kan køre ud og hente blodprøverne og få dem sikkert frem til hospitalet.

Hvad angår flyvende læger, så mener Peter Sorgenfrei fra Autonomous Mobility, der selv kender følelsen, at folk vil vænne sig til den nye teknologi - ligesom folk vænner sig til de selvkørende busser, virksomheden allerede tester i blandt andet Køge og Göteborg.

HCA Airport rummer testcentret for droner i Danmark. Her skal forskerne blandt andet lave flyvninger, hvor dronen er ude af syne, inden de går i gang med at flyve mellem Odense og Svendborg. Foto: Kim Rune
Jussi Hermansen letter sundhedsdronen. Den vil kunne transportere vigtige blodprøver fra Svendborg til Odense på cirka tre kvarter. I dag tager det cirka 12 timer, før en prøve når frem, da de cirka 32 daglige prøver køres med bil. Foto: Kim Rune
Kjeld Jensen (tv) og Jussi Hermansen fra SDU Dronecenter i HCA Airport. Foto: Kim Rune
Jussi Hermansen (tv) er dronespecialist, og Kjeld Jensen til højre er lektor og forsker ved SDU Dronecenter, som tester teknologien til at transportere blodprøver -- og senerehen læger. Foto: Kim Rune
Dronespecialist Jussi Hermansen (tv) og forsker Kjeld Jensen fra SDU Dronecenter. Foto: Kim Rune
Dronespecialist Jussi Hermansen (tv) og forsker Kjeld Jensen fra SDU Dronecenter. Foto: Kim Rune
Forsker Kjeld Jensen fra SDU Dronecenter. Foto: Kim Rune
SDU, OUH og forskellige firmaer er i gang med at lave en drone, der kan transportere blodprøver mellem sygehusene, og om et par år skaffer de også en drone, der kan flyve med læger.Foto: Kim Rune
Luftens rørpost, kalder forskerne dronen, som skal flyve blodprøver mellem sygehuse på Fyn inden for tre år. SDU-forskerer tester dronerne i HCA Airport uden for Odense. Foto: Kim Rune
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Nordfyn

Mårhundefund bekymrer fynske jægere

Annonce