x
Annonce
Gear

Din bil overvåger dig

Selv ældre biler kan blive Connected cars, når den lille enhed sættes i bilens styresystem. Her er det donglen fra Tryg Drive.

Nye systemer som Telia Sense Min Volkswagen og Tryg Drive, som kobler bilen på nettet, gør livet lettere - men holder også øje med dig. Og der er meget mere på vej.

Gør hverdagen lettere og mere bekvem ved at stille informationer om din bil, kørestil og vaner til rådighed. Sådan lyder tilbuddet til hundredetusindvis af danske bilister i disse måneder. En række aktører står nemlig klar med at tilbyde at sætte en enhed i bilens såkaldte OBD-stik, der kan give en række fordele, men også overvåger bilen. Nogle af dem kan kobles på biler helt tilbage til 2001, så det er mange, der pludselig kan blive "connected cars".

Seneste skud er Telia Sense, hvor en dongle med et sim-kort ikke alene gør bilen til et hotspot, men også giver real time information om bilens sundhedstilstand, alarmerer ved flytning eller indbrud, samler data til en kørebog eller giver billigere forsikring.

Den danske VW-importør har lanceret Min Volkswagen, der er langt mere omfattende og bl.a. også kan give ejeren en dybdeanalyse af bilens tekniske systemer, hvor ejeren på afstand kan tjekke, om dørene er låst, og som kan generere en brugtbilattest.

Tryg har søsat Tryg Drive, hvor unge bilister på 18-30 år ud fra en analyse af deres køremønster kan få rabat på op til 30 pct., hvis man kører pænt.

Det er alle systemer, som giver fordele i hverdagen eller kontante besparelser. Men også sender en række informationer om bilejerens gøren og laden tilbage til firmaerne, som kan sende tilbud om ydelser den anden vej.

På Min Volkswagen kan man se, hvor ens partner kører rundt i bilen. Men den del har importøren lovet bliver ændret med en "privat"-indstilling, som på Opels fabriksmonterede Onstar-system, der kan meget af det samme. De danske systemer er dog mere åbne og "demokratiske" end de fabriksmonterede, der er styret centralt, og som findes på fortsat flere nye biler.

Torben Lund Kudsk, leder af FDM's politiske sekretariat, forudser, at udviklingen med "Connected cars" tager fart.

Annonce

Fakta

Tryg Drive: Tryg Drive går ud på, at unge, som tegner den nye bilforsikring, får tilsendt en dongle, der skal sættes i et stik i deres bil. Donglen, der er trådløst forbundet med en app, analyserer forsikringstagerens kørsel og belønner ham/hende med op til 30 procent rabat på forsikringen i form af en kørebonus, hvis han/hun kører godt.Telia Sense: Passer til benzinbiler fra 2001 og dieselbiler fra 2004, hvor der så skal monteres en dongle i bilens OBD-indgang. Ifølge Telia kan 1,8 millioner danske biler bruge systemet. Omfatter 20 gigabyte data per måned og gør bilen til en wifi-zone. Alarm ved indbrud, lav batteriniveauet, tændt motorfejllampen. P-funktion med Easy Park, der viser bilens placering, og som betaler parkeringsafgift. Viking Assistance kan ved uheld og assistance se, hvor bilen er. Min Volkswagen: Tilbydes i første omgang gratis til VW-modeller fra 2008 - og senere Audi, Skoda og Seat. En enhed monteres i bilernes OBD-port sammen med et SIM-kort, som sender data til en valgt VW-forhandler og en app på bilejerens mobil. Appen kan vise, om bilen er låst, olieniveau og batteristand, bremsesystemets tilstand, tankindhold og dæktryk på biler med dæktryksmålere samt bilens placering. Data om bilens sundhedstilstand sendes til VW-værkstedet. Hvis airbags udløses, eller en indbygget måler viser en kollision med stor kraft, alarmeres Dansk Autohjælp, der kan se lokationen og sende en vejhjælpsbil. Om nødvendigt kontaktes myndighederne, som vurderer, om der allerede er - eller skal - meldes alarm på hændelsen. Trackeren viser, hvor bilen er parkeret, og kan opspore, hvis den stjæles. Funktionen frakobles. I 2018 udbygges systemet med servicer med f.eks. parkering, brændstof eller forsikring, der kan guide til p-pladser eller give specialtilbud. Enheden kan også fungere som en "sort boks", der registrerer bilens adfærd.

De nye systemer gør hverdagen lettere for bilejeren, der bl.a. kan få fjerndiagnose og fjernstyre funktioner som centrallåsen i nogle af dem. Men til gengæld skal man stille data til rådighed og muligheden for at blive overvåget. Foto: VW (Arteon)

Data er vigtige

- Data er den nye olie. Det er en indtægtskilde, så der er mange flere, som vil følge, siger Torben Lund Kudsk.

Brancheanalytikeren Rene Tønder, Mobilitas Futurus, er enig:

- Bilens data, som sendes online, vil blive meget værd. Både for deltagerne i bilens værdikæde, som forsikrings- og leasingselskaber, men også eksterne aktører, siger Rene Tønder, der peger på perspektiverne:

- Connectivity giver mulighed for helt nye forretningsmodeller, som f.eks. Power on demand, hvor man kan købe lidt ekstra hk i ferien, når campingvognen skal trækkes ned over Kassel-bakkerne. Det kan du gøre online via en app. Fabrik eller importør opdaterer så over-the-air bilens styresystem, så motoren yder mere i f.eks. 14 dage.

- Med fuld garanti, selvfølgelig, lyder visionen fra René Tønder.

Fremtidens vindere bliver ifølge FDM de aktører, som kan koble flest tredjepartsfirmaer på bilens systemer. Men Torben Lund Kudsk fra FDM peger dog på risikoen for, at man giver mange flere data, end man har lyst til:

- I en række nye bilmodeller skal man sige "Ok" i en dialogboks for at få adgang til bilens infotainment. Men i nogle tilfælde giver man også adgang til at videre sende fortrolige oplysninger til en tredjepart og endda adresselisten fra ens telefon, siger Torben Lund Kudsk.

De europæiske automobilklubber har således lavet en undersøgelse af en BMW i3, hvor det viste sig, at 30 typer informationer blev givet videre, uden at ejeren vidste det.

Der udfolder sig en lang række nye muligheder for at styre bilen. Med Telia Sense er også en parkeringsfunktion med Easy park, der selv registrerer og betaler, når du parkerer og kører igen. Foto: Telia

Pas på

- Vi er bekymrede over, at man på den måde skriver under på, at de må hente data, uden at vide, hvad de bliver brugt til. Lige som i et felt på Android og OS-telefoner, skriver du under på en pseudo-accept om, at de må bruge dine data for overhovedet at kunne betjene bilen. Vi er bekymrede over den manglende gennemsigtighed og manglende mulighed for valg, så man kan vælge til eller fra, siger han.

- Vi er spændt på, hvad det betyder på den lange bane, når man sælger data, og om det er i forbrugernes interesse. Når man åbner for data, er der uanede muligheder for markedsføring. Man vil som forbruger måske lad sig friste og købe noget, som man ikke har brug for, siger Torben Lund Kudsk.

FDM frygter også, at konkurrencen, hvor de autoriserede værksteder i dag kan byde ind, bliver sat ud at kraft:

- Vi er meget bekymrede for de connected cars, der er forbundet med værkstederne. Allerede i dag er der en række informationer fra bilerne, som kun bilfabrikkerne har adgang til, og det bliver der mere af, siger Torben Lund Kudsk.

I takt med, at bilfabrikkerne laver deres egne systemer med connected cars, flyder oplysninger i et lukket kredsløb. Det gælder Opels Onstar, mens VW fra centralt hold er på vej med Car-Net. Den danske VW importørs Min Volkswagen, der retter sig mod ældre biler tilbage fra 2008 og frem, er dog en åben løsning, hvor de uautoriserede værksteder kan koble sig på. Men de systemer, der kommer i de helt nye biler nu, er meget mere lukkede. Så de uautoriserede værksteder har slet ikke adgang til bilens oplysninger eller til at udlæse fejlkoder. Det vil give mindre konkurrence og dermed højere priser for kunden, vurderer FDM, der også hæfter sig ved, at der kan opstå problemer for bilejerne i sagen om garanti, kulance eller ved tvister, fordi det kun er bilfabrikken, der både har overvåget kunden og har adgang til alle data, så man ikke kan få en uafhængig second opinion.

- Når det kun er bilfabrikkerne, der har data, kan det være sværere at rejse en sag, siger Torben Lund Kudsk.

Hos Forbrugerrådet Tænk er jurist Lea Markvardsen meget betænkelig ved overvågning og udveksling af persondata som ved Tryg Drive og lignende systemer:

- Vi er meget bekymrede for den udvikling, vi ser i øjeblikket, hvor prisen for din forsikring bliver - og er - afhængig af dine persondata, lød det ved lanceringen af Tryg Drive fra Lea Markussen, der frygter, at selskaberne overvåger kundernes gøren og laden.

Torben Lund Kudsk konstaterer, at der også er en række fordele for forbrugerne ved de nye services:

- Man kan tage fejl på bilen i opløbet og lave mere effektiv fejlsøgning og hurtigere reparationer, fordi alle delene er klar. Man har også en nødhjælpsfunktion, der tilkalder hjælp ved ulykker, og bilejerne kan få rabatordninger, konstaterer han.

Bilerne kan tilsyneladende håndtere flere systemer i deres OBD-porte. Spørgsmålet er så, hvordan man som forbruger forholder sig til de mange valg?

- Hvis man står og skal købe en ny bil og er af den type, der gerne vil lære at køre økonomisk og sikkert, kan Tryg Drive være interessant, fordi man her har mulighed for at få bonus i sin præmie. Hvis man er interesseret i wifi i bilen og mulighed for nødhjælpsopkald, kan Telia Sense være en mulighed. Er man optaget af det mekaniske, kan VW's eller andre værkstedsløsninger være en mulighed, konstaterer Torben Lund Kudsk.

Det principielle om bilernes data, retten til dem og retten til at vælge til og fra har de europæiske bilklubber rejst på europæisk plan for at få nye og ensartede regler.

- Vi mener at man skal have ret til at bestemme over sine data og bestemme, hvor meget man vil give videre. Men det er en hård kamp, konstaterer Torben Lund Kudsk.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Klumme

Coronavirussen vil forandre dansk politik

I Danmark har vi – heldigvis – en politisk tradition for, at vi rykker sammen, når det gælder. Således kunne Folketinget på tværs af partiskel i et højt tempo og uden det sædvanlige politiske fnidder vedtage de nødvendige tiltag. Hvad enten det var omfattende og nødvendige tiltag på sundhedsområdet, forbud mod større forsamlinger eller en historisk stor økonomisk kompensation til ansatte og virksomheder, der er ramt af Coronaen. Også fagbevægelsen og arbejdsgiverne har med indgåelsen af en trepartsaftale, der spænder et sikkerhedsnet ud under rigtigt mange lønmodtagere og mange virksomheder vist, at de er parate til at tage ansvar i denne svære situation. Men det er ikke slut endnu, og der bliver brug for flere tiltag. Både for at håndtere sundhedssituationen, men også for at sikre, at de alt for mange virksomheder, der af den ene eller anden årsag ikke bliver hjulpet af de vedtagne hjælpepakker, kan få den fornødne hjælp. Når denne coronakrise er drevet over, er der behov for samarbejder på tværs af partiskel. Til den tid vil dansk politik være forandret. Vi vil stå med en kæmpe regning, som vi endnu ikke kender, og som skal samles op. Det kommer til at kræve politisk mod og vilje. Hvordan sikrer vi de rette politiske rammer, økonomisk vækst og dermed en fortsat høj beskæftigelse? Og hvordan får vi de mange tusinde mennesker, der i disse dage bliver afskediget eller sendt hjem, tilbage på arbejdsmarkedet? Der er mange spørgsmål, der kræver politisk handling og samarbejde i Folketinget. I den første tid af coronakrisen har Folketinget vist vilje til samarbejde, men hvor længe vil det vare ved? Vil vi se ydrefløjene grave sig ned, som vanen forskriver? Og hvad med regeringens parlamentariske grundlag – herunder ikke mindst Enhedslisten og SF – vil de have modet til også at træffe upopulære beslutninger? Der må gøres ofre i tiden efter, og det er ikke givet, at Arne får lov til at komme tidligere på pension, eller at vi kan afsætte ubegrænset med penge til klimaet, hvis pengene ikke er der. For mig at se er løsningen klar: Et tæt samarbejde mellem S-regeringen og Venstre om en omfattende plan, der skal få Danmark tilbage på sporet. En plan, der rækker mange år frem – også til efter næste folketingsvalg. De to partier har flertal tilsammen og har for mig at se en forpligtigelse til at træffe de nødvendige politiske beslutninger for at bringe Danmark sikkert videre. Coronavirussen har derfor forandret dansk politik her og nu men så sandelig også på lang sigt.

Annonce