Annonce
forside

Digitale bookingbokse: Svendborg Havn installerer pionerteknologi

Når båden ligger på plads i havnen, slukker bookingboksen automatisk for lyset og sparer på den måde på strømmen. Foto: Lasse Kjær Hansen

Svendborg Havn er den første havn i verden, der har fået implementeret elektroniske bookingbokse. 14 af slagsen indtil videre skal digitalisere bookingen af havnepladser og give en bedre service for sejlere.

Svendborg: - Jeg tror, vi er de første i verden, der har implementeret et sådant system.

De store ord kommer fra havnemester i Svendborg, Hans Søby, der står på havnekontorets balkon på førstesalen og spejder ud over havnens nordøstbassin.

Begejstret peger han mod en lille, rektangulær boks monteret på kajpladsen en lille meter fra en gevaldig sejlbåds' stævn og uddyber så, hvad det, som han per telefonen forinden interviewet benævnte som en verdensnyhed for Svendborg Havn, handler om.

- Der, hvor boksen hænger, har man normalt et skilt, der er rødt på den ene side og grønt på den anden, som signalerer om bådpladsen er optaget, reserveret eller fri. Det nye ved denne elektroniske boks er, at sejlere kan booke en plads i havnen online, og når de har gjort det, lyser boksen automatisk rødt, fortæller Hans Søby.

Ifølge havnemesteren bærer det teknologiske tiltag flere fordele med sig. Både for sejlere og for havnepersonalet.

- På den måde kan sejlere vide sig sikre på, at de har en specifik plads, uanset hvornår de kommer på dagen. Blandt andet kan de slippe for at skulle lægge sig udenpå en anden båd, ligesom man, hvis man ønsker at have Svendborg Havn som base, kan sejle ud og vende tilbage til sin faste plads, siger havnemesteren og påpeger:

- Samtidig gør boksene det lettere for os at holde styr på, hvilke pladser der er optagede, ligesom vi kan sikre en bedre service.

Bookingboksen har nemlig en sensor i sig, forklarer Hans Søby, og således kan havnekontoret se digitalt, når en båd ankommer til sin plads.

- Dels skal vi ikke rende ned og vende pladen rød, hver gang en plads bliver booket, og dels kan vi gå ned og byde sejlerne velkomne med det samme, de ankommer, siger Hans Søby.

Annonce
I første omgang har Svendborg Havn investeret i 14 bokse, der lyser grønt eller rødt, alt efter om havnepladsen er optaget eller ej. Foto: Lasse Kjær Hansen

Sensorteknologi første af slagsen

Indtil videre er 14 bookingbokse monteret i Svendborg Havn, som selv har investeret tre et halvt tusinde kroner per boks.

Bag den elektroniske boks står det odenseanske softwarehus Compusoft, som har store planer med marinateknologien.

Det fortæller direktør i Compusoft, Thomas Traberg Larsen.

- Det er korrekt, at Svendborg Havn er den første i verden, der har fået implementeret boksene, som vi kan kalde en testinstallation. Vi er i hvert fald ikke stødt på lignende hverken herhjemme eller i udlandet, siger Thomas Traberg Larsen og tilføjer:

- Egentlig var planen, at den nye havn i Middelfart skulle være den første til at få installeret boksene, men den er ikke færdig endnu, hvorfor det blev Svendborg, der også er en del af marinabooking.dk, som vi også står bag, hvor pladsbookingerne foretages.

Ifølge softwaredirektøren er teknologien ikke udelukkende tiltænkt gæstesejlere.

- Det andet scenarie, vi forestiller os, er fastliggere. Det hænder ofte, at sejlere glemmer at vende skiltet til grøn, når de sejler ud. Og kommer der turister til røde skilte, kan det ende med, at de forlader havnen igen, og det koster for havnen, siger Thomas Traberg Larsen.

- Det helt nye er sensoren, der kan detektere, om der er en båd på pladsen. Medmindre en sejler har booket pladsen for dagen, bliver den nemlig grøn, så snart båden forlader pladsen, og således forsøger vi at vende rollen til, at man skal gøre noget proaktivt for at beholde sin plads, siger han.

Store planer

Ifølge direktøren er Middelfart den næste i rækken til at få digitale skiltebokse på havnen, men Compusoft er allerede nu klar til at rulle teknologien ud i stor skala.

- Vi har investeret i en masse kasser og virkelig købt ind til lageret, og så forventer vi, at der begynder at ske noget til efteråret for de havne, der gerne vil være med på teknologien i næste sæson.

På Svendborg Havn tænker man ligeledes frem i tiden med den nyindkøbte teknologi, der ifølge havnemesteren kan anvendes på flere måder end blot som skilt.

- I første omgang holder vi os til de 14 bokse i en prøveperiode. Det næste for os er imidlertid, at vi kan bruge skærmen til at fodre kunden med informationer. For eksempel kan den fremvise rulletekster, siger Hans Søby og tilføjer:

- Det kigger vi nærmere på til efteråret.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Tabet af tillid

Det er ikke bare ærgerligt, at døren fra nu af er låst af om aftenen på Ringe Bibliotek. Det er også urimeligt for flertallet af brugere. Alligevel er det en naturlig konsekvens, efter at stedet gennem nogen tid har været udsat for hærværk i et omfang, der er uden for det, der betegnes som god opførsel. God opførsel er ellers, hvad man burde kunne forvente, når kommunen tilbyder borgerne at komme gratis i kontakt med computerudstyr og bøger til udlån efter normal lukketid. En ekstra service, som det ikke er rimeligt, at flertallet skal udelukkes fra, fordi et mindretal vælger at misbruge den tillid, kommunen har lagt til grund for ordningen. At tillid bliver misbrugt rækker imidlertid ud over bibliotekets vægge. Tillid er nemlig den lim, der får samfundet til at hænge sammen. Tillid står mellem linjerne. Det er det selvfølgelige i, at man passer på hinanden og på ting - uanset om det er éns egne ting eller nogle, man får stillet til rådighed som f.eks. et møbleret bibliotek. Det er svært at se nogen have noget imod idéen om det aftenåbne bibliotek. På alle måder må det være attraktivt for borgere i Ringe at kunne bruge biblioteket, når det passer dem bedst - uanset om de tilhører dem, der gerne vil vide mere, eller dem der keder sig og savner et sted at være. Da biblioteket er ubemandet, koster det intet at drive ud over tilliden til brugernes gode opførsel. Når biblioteket i Ringe fremover er aflåst om aftenen, er det derfor ikke bare ærgerligt og urimeligt. Det er også trist, for det er et symbol på afviklingen af en åbenhed, som vores samfund i årevis har brystet sig af, og som adskiller sig fra andre samfund, der ikke tør nøjes med at bygge på tillid men er nødt til at gøre sig afhængig af dens modsætning - kontrollen. Kontrol koster. Det værste ved den er dog, at lige så let, den er at indføre, lige så lang tid tager det at genopbygge den tillid, der er gået tabt.

Odense

Letbanens etape to: Venstre vil lade vælgerne tale inden beslutning

Annonce